کد مطلب:20156
تاریخ انتشار:8 اردیبهشت 1401 ساعت 14:18
چاپ چاپ

۲۴ ساعت به جای یک قرن

این آنزیم تنها در ۲۴ ساعت، می‌تواند پلاستیک‌هایی را که معمولا قرن‌ها زمان برای تجزیه نیاز دارند را تجزیه کند.

کارشناسان دانشگاه تکزاس در آستین یا یوتی، نوعی آنزیم را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند میلیاردها تن زباله را به محل دفن زباله ارسال نکند. این آنزیم تنها در ۲۴ ساعت، می‌تواند پلاستیک‌هایی را که معمولا قرن‌ها زمان برای تجزیه نیاز دارند را تجزیه کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، محققان اظهار کردند: این آنزیم می‌تواند بازیافت را در مقیاس بزرگ افزایش دهد و به صنایع بزرگ اجازه می‌دهد اثرات زیست‌محیطی خود را با استفاده مجدد از پلاستیک در سطح مولکولی کاهش دهند.

پروفسور هال آلپر گفت: امکانات استفاده از این فرآیند بازیافت پیشرو در صنایع است همچنین فراتر از صنعت مدیریت پسماند آشکار، به شرکت‌های هر بخش این فرصت را می‌دهد تا در بازیافت محصولات خود پیشگام شوند و از طریق این رویکردهای آنزیمی پایدارتر، می‌توانیم یک اقتصاد دایره‌ای پلاستیکی واقعی را تصور کنیم.

پلی اتیلن ترفتالات (PET) پلیمری است که در بیشتر بسته‌بندی‌های مصرفی مانند بطری‌های نوشابه یافت می‌شود و ۱۲ درصد از کل زباله‌های جهانی را تشکیل می‌دهند.

گروهی از متخصصان در دانشکده مهندسی کاکرل و کالج علوم طبیعی از نوع جدیدی آنزیم طبیعی PETase استفاده کردند که FAST-PETase نام دارد و به باکتری‌ها اجازه می‌دهد تا پلاستیک‌های PET را تجزیه کنند.

محققان کارایی FAST-PETase را برای کمک به تجزیه دهها ظروف پلاستیکی پس از مصرف، پنج الیاف و پارچه پلی استر مختلف و بطری‌های آب که همگی از PET ساخته شده بودند، نشان دادند.

محققان اظهار کردند:  این کار قدرت گرد هم آوردن رشته‌های مختلف، از زیست‌شناسی مصنوعی گرفته تا مهندسی شیمی و هوش‌مصنوعی را نشان می‌دهد.

این گروه در آینده قصد دارد تولید آنزیم را افزایش دهد تا برای کاربردهای صنعتی و زیست محیطی مانند پاکسازی محل‌های دفن زباله و مکان‌های آلوده آماده شود.

البته برای برنامه‌های پاکسازی محیطی به آنزیمی نیاز است تا بتواند در دمای محیط عمل کند.

این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/20156