کد مطلب:20113
تاریخ انتشار:30 فروردین 1401 ساعت 12:49
چاپ چاپ

نتایج سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر در زمستان 1399

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست از برنامه سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی خبر داد و گفت: هرساله به‌منظور آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر، عملیات سرشماری در بیش از ۱۰۰ کشور جهان با مشارکت حدود ۱۵۰۰۰ شمارشگر، که بسیاری از آن‌ها داوطلب هستند، صورت می‌گیرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، رضا فرجی گفت: برای جلوگیری از دوباره شماری پرندگان و بروز خطا در سرشماری زمستان ۱۳۹۹، از سوی دفتر  بین‌المللی تالاب‌ها، روزهای ۲۷ و ۲۸ دی‌ماه برای اجرای برنامه سرشماری زمستانی در تمامی کشورها تعیین شد.

فرجی ادامه داد: بر اساس گزارش ملی سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی سال ۱۳۹۹، حدود ۴۹۱ سایت در سراسر کشور آماربرداری شد و در مجموع یک  میلیون و ۹۹۸ هزار و ۶۱۵ پرنده از ۱۵۶ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی مهاجر شمارش شد که از این تعداد، حدود  ۶۱ هزار و ۴۳۹ پرنده متعلق به فهرست سرخ IUCN شامل پلیکان پا خاکستری، غاز پیشانی‌سفید کوچک، عروس غاز، اردک سر حنایی، اردک مرمری، اردک سرسفید، درنای سیبری و تلیله بزرگ در سایت‌های مختلفی از کشو مشاهده و گزارش شدند.

وی تصریح کرد: بیشترین جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر فهرست سرخ IUCN متعلق به گونه اردک سر حنایی با جمعیت ۵۳ هزار و ۸۸۲ پرنده و کمترین جمعیت مربوط به دو گونه درنای سیبری (یک قطعه) و عروس غاز (دو قطعه) پرنده بود. به‌طورکلی در طی سرشماری سال ۱۳۹۹، حدود ۳.۰۷ درصد از کل جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی متعلق به فهرست سرخ IUCN بودند.

فرجی با بیان این‌که در طی دوره سرشماری، استان‌های مازندران، گلستان و گیلان میزبان بیشترین جمعیت و استان‌های البرز، یزد و همدان میزبان کمترین جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر بودند، گفت: بیشترین جمعیت پرندگان متعلق به گروه غازها، قوها و اردک‌ها با جمعیت ۹۵۲ هزار و ۸۸۶ پرنده و کمترین جمعیت متعلق به گروه اسکوآها ۲ پرنده و لک‌لک‌ها، اکراس‌ها و کفچه‌نوک ۱۵۳۹ پرنده بود که در بررسی مربوط به نرخ رشد جمعیت پرندگان زمستان گذران، جمعیت مهاجر گروه پلیکان‌ها بیشترین نرخ رشد و گروه لک‌لک‌ها، اکراس و کفچه‌نوک کمترین نرخ رشد را نشان می‌دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اظهارکرد: بر اساس گزارش سرشماری، مجموع مساحت سایت‌های سرشماری کشور در سال ۱۳۹۹، معادل  ۱۰۶۸۰۱۷.۳هکتار بود که حدود ۶۵.۹ درصد از این وسعت سرشماری شد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/20113