کد مطلب:20108
تاریخ انتشار:29 فروردین 1401 ساعت 14:57
چاپ چاپ

توزیع ۲۳ هزار کالای حفاظتی و اطفای حریق در استان‌ها

بیش از ۸۵ درصد از حریق‌ها عامل انسانی دارد. از عوامل انسانی ۹۰ تا ۹۵ درصد غیر عمد است و متاسفانه بین ۵ تا ۱۰ درصد حریق انسانی با رویکرد عمدی است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه ۸۵ درصد حریق جنگل‌ها عامل انسانی دارد ، از تهیه بیش از ۲۳ هزار قلم کالای حفاظتی و اطفای حریق با ارزش حدود ۴۰۰ میلیارد ریال جهت توزیع در استان‌ها خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مسعود منصور، در مراسم ارسال تجهیزات حفاظتی جهت صیانت از جنگل‌ها و مراتع به منابع طبیعی سراسر کشور گفت: با توجه به اینکه امسال به عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین معرفی شده است ما ۱۴ پروژه دانش بنیان را هدفگذاری کردیم که دو مورد آن در زمینه حفاظت است که در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد شد. بنابراین در کنار فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه که در خصوص حفاظت باید انجام دهیم، ابزارهای مورد نیاز حفاظت و اطفای حریق در دستور کار است که برای استان‌ها باید تهیه شود.

وی ادامه داد: براساس پیگیری‌های انجام شده، بیش از ۲۳ هزار قلم کالا و ابزار مورد نیاز حفاظت و اطفای حریق با ارزش حدود ۴۰۰ میلیارد ریال برای همه استان‌های کشور تهیه شده و وضیت توزیع در مناطق مختلف برحسب میزان مرتع و جنگل و حریق متفاوت است.

منصور با بیان اینکه این تجهیرات ظرف امروز تا هفته آینده به استان‌ها ارسال می شود تصریح کرد: بخشی از این تجهیزات دوربین‌هایی است که در مناطق بحرانی نصب می‌شود و ما از طریق مانیتورینگ، این مناطق بحرانی را رصد می‌کنیم وبخشی از تجهیزات ارسالی به استان‌ها هم  تعدادی موتور سیکلت برای مناطق صعب العبور در جنگل‌ها است که اختیار ماموران و پاسگاه‌های حفاظت ما قرار می‌گیرد.

وی افزود: در واقع هم همکاران را به فناوری‌های نو مجهز می‌کنیم و هم تجهیزات مورد نیاز برای عملیات میدانی را فراهم می‌کنیم . امیدواریم حاصل این کارها مراقبت و حفاظت بهتر از منابع و سرمایه‌های طبیعی باشد که به عنوان ثروت بین نسلی حفاظت از آن وظیفه اصلی سازمان منابع طبیعی است و از طرفی حفظ این سرمایه ها یک فرهنگ عمومی و رسالت همگانی است.

منصور در مورد مسئله آتش‌سوزی عمدی و غیرعمدی جنگل‌ها نیز اظهار کرد: بیش از ۸۵ درصد از حریق‌ها عامل انسانی دارد. از عوامل انسانی ۹۰ تا ۹۵ درصد غیر عمد است و متاسفانه بین ۵ تا ۱۰ درصد حریق انسانی با رویکرد عمدی است.

وی بااشاره به اقدامات انجام شده در زمینه فرهنگسازی و جلوگیری از حریق جنگل‌ها گفت: در این راستا کارهای دیدبانی پیشگیری از اطفای حریق مورد توجه قرارگرفته و با اینکه سال ۱۴۰۰ خشکسالی داشتیم، تعداد حریق نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش داشته است و امیدواریم این روند کاهشی با توجه به اقدامات ترویجی باز هم در ۱۴۰۱ کمتر از ۱۴۰۰ شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری این را هم گفت که سال گذشته حدود ۱۳ هزار هکتار درگیر حریق شد و خوشبختانه خیلی سریع هم اطفا شد. در حریق‌ها میزان تخریب متفاوت است. نکته مهم اینکه تمام نقاطی که سال ۱۳۹۹ حریق جنگلی داشتیم، در سال ۱۴۰۰ جزو برنامه‌های احیا و جنگل‌کاری قرار گرفت تا به صورت آسیب دیده باقی نماند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/20108