کد مطلب:20058
تاریخ انتشار:18 فروردین 1401 ساعت 12:43
چاپ چاپ

تغییرات آب‌وهوایی و کاهش امید به زندگی در حشرات

تغییرات آب وهوا باعث می‌شود پاییز گرمتر و طولانی‌تر شود و این ترکیبی خاص از شرایط بود که بیشترین تاثیر را بر پروانه‌ها داشت.

نتایج مطالعه جدید به رهبری دانشگاه استکهلم سوئد نشان می‌دهد که پاییز طولانی‌تر و گرمتر باعث می‌شود پروانه‌های سفید سبزرگ، گونه‌ای رایج در سراسر اروپا و بریتانیا، در زمستان کمتر زنده بمانند. اگرچه پروانه‌هایی که در معرض شرایط گرمتر قرار ‌گرفتند، به سرعت از بین نرفتند اما احتمال کمتری داشت که تا بهار بعد و تا بزرگسالی زنده بمانند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر متیو نیلسن، محقق ارشد این مطالعه در دانشگاه استکهلم سوئد گفت: تغییرات آب وهوا باعث می‌شود پاییز گرمتر و طولانی‌تر شود و این ترکیبی خاص از شرایط بود که بیشترین تاثیر را بر پروانه‌ها داشت.

وی افزود: ما نشان می‌دهیم که شرایط استرس‌زا که در یک زمان از سال تجربه می‌شود، می‌توانند پیامدهای منفی ماندگاری در دیگر زمان‌های سال داشته باشند و تغییرات در یک فصل را به عواقب در فصل‌های دیگر مرتبط می‌کنند.

دکتر نیلسن اظهار کرد: حیواناتی که در زمستان وارد مرحله خواب می‌شوند در برابر افزایش دما آسیب‌پذیر هستند زیرا این موضوع، سرعت متابولیسم آنها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که انرژی آنها سریع‌تر تمام شود. اگرچه حیوانات خفته نسبت به حیوانات فعال انرژی کمتری مصرف می‌کنند اما زمانی که هوا گرمتر است انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و نمی‌توانند برای جایگزینی انرژی از دست رفته غذا بخورند.

 در حال حاضر ثابت شده است که زمستان‌های گرمتر در واقع برای حیوانات خفته، بدتر از زمستان‌های سردتر است و یافته‌های ما نشان می‌دهد که پاییز گرمتر، حتی خطرناک‌تر است.

در شرایط آزمایشگاهی، دانشمندان پروانه‌ها را در شرایط شبیه‌سازی شده پاییزی با دما و زمان متفاوت قرار دادند و دریافتند آن‌هایی که در شرایط گرمتر و طولانی‌تر قرار گرفتند وزن بیشتری از دست دادند و انرژی بیشتری نسبت به افرادی که در شرایط ملایم‌تر قرار گرفتند، مصرف کردند.

این آزمایش در شرایط آزمایشگاه انجام شده و ممکن است که نتیجه‌گیری درست را سخت‌تر کند اما چنین تغییراتی در واقع می‌تواند هزینه‌های متابولیک شرایط پاییز را تشدید کند.

اکنون دانشمندان در حال گسترش تحقیقات خود هستند تا تاثیرات تغییرات آب‌وهوایی بر پروانه‌ها را با جزئیات بیشتری بررسی کنند و تاثیرات فصول مختلف را ارزیابی کنند.

در این مطالعه، ما فقط بقا را تا بزرگسالی در نظر گرفتیم اما ممکن است اثرات منفی بیشتری در زندگی آینده مانند توانایی جفت‌یابی داشته باشیم. همچنین، مطالعه نحوه تعامل گرم‌شدن در پاییز، زمستان و بهار نیز برای درک تاثیرات واقعی تغییرات اقلیمی بر حیوانات خفته مهم است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/20058