کد مطلب:20018
تاریخ انتشار:7 فروردین 1401 ساعت 12:18
چاپ چاپ

راهکار جدید محافظت از زنگ گندم در کشاورزی

زَنگ گَندُم یا زنگ سیاه گندم یا زنگ سیاه ساقه گندم، یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های زراعی است.

زَنگ گَندُم یا زنگ سیاه گندم یا زنگ سیاه ساقه گندم، یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های زراعی است. این بیماری توسط یک قارچ ایجاد می‌شود و کشاورزی غلات را در طول تاریخ خود به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
، مطالعه جدید در مجله Nature Communications نشان داد که گونه‌ای ناشناخته از علف‌های وحشی (Aegilops sharonensis) که از خویشاوندان دور گندم است، مقاومت زیادی در برابر این قارچ دارد.

محققان از تکنیک‌های جدید بیوانفورماتیک برای تعیین توالی ژنوم این گیاه استفاده کردند و ژنی را شناسایی کرده‌اند که به نظر می‌رسد محافظت قوی در برابر تمام گونه‌های آزمایش‌شده قارچ زنگ سیاه گندم ایجاد می‌کند.

دکتر برند وولف، از نمحققان این مطالعه در دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله عربستان گفت: شناسایی این ژن می‌تواند مقاومت گسترده‌ای ایجاد کند و محققان قصد دارند از ژن جدید به عنوان بخشی از مجموعه ژن‌های تولید شده در گونه‌های معمولی گندم با استفاده از فناوری‌های اصلاح ژنتیکی استفاده کنند.

دکتر وولف اظهار کرد که اگر بتوانیم با ژنتیک مداخله کنیم، با به کارگیری مقاومت موجود در این علف‌های وحشی، کمک شگفت‌انگیزی به کشاورزی و تغییرات آب‌وهوایی خواهیم کرد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/20018