کد مطلب:19966
تاریخ انتشار:21 اسفند 1400 ساعت 16:18
چاپ چاپ

سازمان محیط زیست: گیاهان و جانوران غیربومی نخرید، خطرناک است

در آستانه سال نو سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به خرید و فروش و جابجایی گونه‌های غیربومی گیاهی و جانوری هشدار داد.

در آستانه سال نو سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به خرید و فروش و جابجایی گونه‌های غیربومی گیاهی و جانوری هشدار داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، با توجه به‌ فرارسیدن روزهای پایانی سال و نزدیکی فصل بهار، مریم مغانلو - رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط‌ زیست - از هموطنان خواست از خرید و فروش و جابه‌جایی گونه‌های گیاهی غیربومی مهاجم آبزی در کشور مانند سنبل آبی (Eichhornia crassipes)، کاهوی آبی(Pistia stratiotes)  و آزولا (Azolla filiculoides) - که زیست آبزی و کنار آبزی را به مخاطره می‌اندازند و با گسترش روی سطح آب‌ها به میزان قابل‌توجهی از رشد و گسترش سایر گیاهان آبزی جلوگیری می کنند و هرساله معضلات فراوان محیط زیستی را به همراه دارند - جداً خودداری کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: در این روزها رسم دیرینه سبزه گذاشتن برای سفره‌های هفت‌سین را داریم که با استفاده از بسیاری از غلات و حبوبات این سبزه‌ها، رشد می‌کنند و بعد از سیزدهم فروردین در سطح شهرها و طبیعت رها می‌شوند که به‌عنوان زباله چه ازلحاظ زیبایی بصری و چه زیست‌محیطی مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد.

مغانلو افزود: مردم می‌توانند به‌جای سبز کردن حجم زیادی از دانه‌های مختلف و دورریز و هدر رفت این دانه‌ها، از خیساندن بذرهایی که قابلیت خوراکی دارند، مانند بذر انواع سبزی‌ها همچنین کاشت دانه مرکبات یا نهال کوچکی در گلدان که رشد و سبزینگی آن ادامه داشته باشد و قابل‌ انتقال به دامان طبیعت است، استفاده کنند.

وی بابیان این‌که امروزه در تمام دنیا میکروگرین‌ها به دلیل دارا بودن پروتئین و مواد مغذی بسیار مورد توجه هستند، گفت: می‌توان با کشت انواع بذرسبزیجات به‌عنوان سبزه سفره‌های هفت‌سین و درنهایت استفاده خوراکی از آن‌ها، این سنت را در مسیری درست و به‌گونه‌ای که کمترین اسراف و آسیب به محیط‌ زیست را به همراه داشته باشد، هدایت کرد.

مغانلو تأکید کرد: با توجه به آغاز فصل رویشی و رشد گونه‌های گیاهی، به‌منظور حفظ پوشش گیاهی مناطق مختلف کشور از جمع‌آوری و برداشت بی‌رویه گونه‌های گیاهی خودداری شود چراکه حذف پوشش گیاهی کشور منجر به عدم جذب بهتر آب در سطح خاک می‌شود و زمینه ایجاد سیلاب، تخریب و فرسایش خاک را به همراه دارد.

رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در ادامه گفت: برخی از گونه‌های گیاهی اثر طبیعی ملی در کشور که دارای زیبایی فوق‌العاده‌ای هستند مانند لاله واژگون (Fritillaria imperialis) و سوسن چلچراغ (Lilium ledebourii) در این فصل از سال، به دلیل سودجویی برخی از افراد به‌صورت شاخه بریده و در بعضی‌اوقات به‌طور کامل از پایه کنده می‌شوند و همراه پیاز آن در سطح معابر شهری به فروش می‌رسند که این امر موجب تهدید جمعیت این‌گونه‌ها در رویشگاه‌های طبیعی خود می‌شود.

وی اظهارکرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست در این روزهای پایانی سال نیز با همکاری سایر سازمان‌ها نظارت کامل بر خرید و فروش گونه‌های مهاجم و گونه‌های اندمیک و منحصربه‌فرد را به‌منظور حفظ محیط‌ زیست و جلوگیری از ایجاد آسیب‌های احتمالی به زیستگاه‌های طبیعی در دستور کار خود قرارداده است.

ماهی قرمز و لاکپشت پشت گوش قرمز نخرید

در ادامه سید مهدی مصطفوی - رئیس گروه جانوری دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌ زیست - درباره خرید و فروش گونه‌های جانوری غیربومی گفت: متأسفانه در سال‌های پیش مشاهده‌شده است که در آستانه سال نو گونه‌های غیربومی مانند لاک‌پشت پشت گوش قرمز و ماهی قرمز به‌وفور در بازارها خریدوفروش می‌شود.

وی توضیح داد: لاک‌پشت پشت گوش قرمز که از سال ۲۰۰۰ ورود آن به کشورهای اتحادیه اروپا ممنوع شده است رقیب لاک‌پشت برکه‌ای و لاک‌پشت فراتی که در طبیعت ایران وجود دارند محسوب می‌شود و نباید وارد اکوسیستم  کشورمان شود. ماهی قرمز نیز گونه‌ای غیربومی است که در صورت رهاسازی آن در آب، سبب  افزایش آلودگی و تیرگی آن، از بین بردن گیاهان آبزی و رقابت تغذیه‌ای با سایر ماهیان بومی خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، مصطفوی خاطرنشان کرد: بااینکه مردم خرید این گونه‌ها را از روی مهربانی و حس مثبت انجام می‌دهند اما این کار صدمات جبران‌ناپذیری را برای اکوسیستم کشور در پی خواهد داشت.از مردم درخواست می‌شود که از خرید گونه‌های یادشده  همچنین از گونه‌های خزندگان و دوزیستانی همچون مار آبی و سمندر که جزو ذخایر ژنتیکی کشور محسوب می‌شوند، خودداری کنند چراکه خرید این جانوران بافرهنگ و سنت اصیل ایرانی نامأنوس است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/19966