کد مطلب:19743
تاریخ انتشار:10 بهمن 1400 ساعت 11:35
چاپ چاپ

تبعات خشک شدن هامون گریبانگیر هردو کشور ایران و افغانستان

مدیر کل دفتر تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: موضوع هامون، موضوعی فراملی است و هر دو کشور ایران و تفغانستان را درگیر می‌کند.

مدیر کل دفتر تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: موضوع هامون، موضوعی فراملی است و هر دو کشور ایران و افغانستان را درگیر می‌کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، آرزو اشرفی‌زاده در نشست برخط روز جهانی تالاب‌ها که امروز در سازمان محیط زیست برگزار شد، با اشاره به مسئله تالاب هامون اظهار کرد: سازمان محیط زیست قبلا مواضع خود را در این زمینه اعلام کرده است. اکوسیستم‌های طبیعی مرز و کشور نمی‌شناسند و همه کشورها باید به دستورالعمل‌های آن پایبند باشند. ورود آب از کشور افغانستان بسته به سیلاب است و خواسته ما این است که این آب مسیر طبیعی حود را طی کند.

مدیر کل دفتر تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تبعات خشک شدن تالاب هامون هر دو کشور و منطقه را درگیر خواهد کرد و مشکلاتی مانند ریزگرد را در پی خواهد داشت. امیدواریم با دیپلماسی آب و پیگیری نهادهای مسئول این مشکل برطرف شود.

وی درباره مسئله چاه‌های غیرمجاز گفت: حل مشکل چاه‌های غیرمجاز وظیفه وزارت نیرواست و از ید اختیار سازمان حفاظت محیط زیست خارج است. ما تنها نقش نظارتی داریم. 

اشرفی زاده با اشاره به اقدامات و برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای تالاب انزلی خاطرنشان کرد: مدیریت فاضلاب، آبخیزداری، مدیریت پسماند و ... بخشی از برنامه‌های سازمان برای کمک به این تالاب است. تالاب انزلی با دریا ارتباط دارد و بستن خروجی‌های آب آن راه حلی علمی نیست. در برنامه‌های جامع ما برای این تالاب سعی شده که همه این جوانب درنظر گرفته شود.

وی درباره علت انتخاب تالاب بختگان برای مراسم روز جهانی تالاب‌ها گفت: این تصمیم ریاست سازمان حفاظت محیط زیست است و علت آن معطوف کردن توجهات به این تالاب بود. باید توجه ویژه‌ای به این تالاب بین المللی شود که شرایط خوبی ندارد.  در بارش‌های اخیر مقداری اوضاع این تالاب بهبود یافته اما هنوز جا باری پیشرفت شرایط این تالاب وجود دارد. این مراسم به صورت محدود با حضور میهمانان و به صورت غیر محدود و آنلاین با حضور بقیه افراد برگزار می‌شود.

شروع پروژه احیای تالاب بختگان از امسال

مهری اثنی عشری - مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران - با اشاره به مراسم روز جهانی تالاب‌ها عنوان کرد: این مراسم با توجه به شروع پروژه احیای تالاب بختگان که امسال آغاز می‌شود در تالاب بختگان استان فارس برگزار خواهد شد. این پروژه بر اساس تجارب و طرح‌های اجرا شده در پروژه احیای دریاچه ارومیه اجرا می‌شود.

وی افزود: طرح‌هایی مانند تنوع‌بخشی به معیشت‌های پایدار مردم منطقه و  اصلاح الگوهای کشاورزی و ایجاد الگوی پایدار کشاورزی از برنامه‌های ما برای این تالاب بین المللی است.  باید توجه مجامع ملی و بین المللی به این تالاب جلب شود. این پروژه نیز زیرمجموعه برنامه مدیریت تالاب‌هاست و امیدواریم با کمک وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم با ترویج تکنیک های کشاورزی و اجرای دستورالعمل‌های  تجارب موفقی مانند دریاچه ارومیه، تالاب بختگان را نیز احیا کنیم.

بعد از بارش‌ها آب از بالادست رهاسازی نشده است

صدیقه مدرس طباطبایی- رییس گروه منابع آب، پایش و آینده پژوهی تالاب‌های سازمان محیط زیست- درباره تالاب‌های خشک شده کشور طی خشکسالی اخیر اظهار کرد: نمی‌توان تعداد تالاب‌های خشک شده را تعیین کرد و باید دید منبع تامین حق‌آبه‌ها کجاست. حق‌آبه بسیاری از تالاب‌های ما به وسیله بارش و بخش دیگری نیز  با رهاسازی آب‌های سطحی تامین می شود.

وی در پایان گفت: نمی‌توان به‌طور قطع گفت چه میزان از تالاب‌های ما خشک شده‌اند چرا که بخش اعظم آبگیری تالاب‌ها به وسیله بارش است. متاسفانه توسعه منابع در بالادست و تامین آب شرب نیز باعث ایجاد مشکل در تامین نیاز آبی زیست محیطی تالاب‌ها شده است. علی رغم پیگیری‌ها بخش اعظم این نیاز آبی تامین نشده که وظیفه آن بر دوش وزارت نیرو است. متاسفانه بعد از بارش‌های اخیر نیز رهاسازی آب از بالادست رخ نداده و  باعث خشکی فلات مرکزی شده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/19743