کد مطلب:19704
تاریخ انتشار:2 بهمن 1400 ساعت 12:35
چاپ چاپ

کشف آلودگی نانوپلاستیک برای اولین بار درهر دو قطب زمین

برای اولین بار آلودگی نانوپلاستیک در مناطق قطبی شمال و جنوب زمین شناسایی شده است که نشان می دهد این ذرات بسیار ریز، اکنون در سراسر جهان فراگیر شده‌اند.

برای اولین بار آلودگی نانوپلاستیک در مناطق قطبی شمال و جنوب زمین شناسایی شده است که نشان می دهد این ذرات بسیار ریز، اکنون در سراسر جهان فراگیر شده‌اند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
، نانوذرات، کوچکتر و سمی‌تر از میکروپلاستیک‌ها هستند که پیش از این نیز در سراسر جهان مشاهده شده بودند اما تاثیر هر دو بر سلامت انسان همچنان ناشناخته است.

تجزیه و تحلیل کلاهک یخی گرینلند نشان داد که آلودگی نانوپلاستیک حداقل ۵۰ سال است که این منطقه دورافتاده را آلوده کرده است. کارشناسان همچنین متوجه شدند که یک چهارم این ذرات مربوط به لاستیک خودروهاست.

نانوذرات بسیار سبک هستند و اینطور تصور می شود که با وزش باد از شهرهای آمریکای شمالی و آسیا روانه گرینلند شده باشند. نانوپلاستیک های موجود در یخ دریای قطب جنوب نیز احتمالا از طریق جریان های اقیانوسی به این قاره دوردست منتقل شده اند.

به گفته کارشناسان، پلاستیک‌ها بخشی از کوکتل آلودگی شیمیایی هستند که سیاره زمین را فرا گرفته و از حد ایمن برای سلامت بشر عبور کرده است. آلودگی پلاستیکی از قله اورست تا اعماق اقیانوس ها مشاهده شده است. افراد به طور ناخواسته میکروپلاستیک ها را وارد بدن خود کرده و تنفس می کنند که ممکن است این ذرات باعث آسیب به سلول های بدن شود.

متخصصان هلندی اکنون اظهار داشتند: نانوپلاستیک‌ها را در گوشه‌های دور زمین و هم در مناطق قطب جنوب و شمال، شناسایی کردیم. نانوپلاستیک‌ها در مقایسه با میکروپلاستیک‌ها از نظر سم‌شناسی بسیار فعال هستند و به همین دلیل این موضوع بسیار مهم است.

پیش از این میکروپلاستیک‌ها در یخ های قطب شمال یافت شده بودند، اما محققان هلندی روش‌های تشخیصی جدیدی را برای تجزیه و تحلیل نانوذرات بسیار کوچک‌تر ارائه کردند. همچنین در تحقیقات گذشته نشان داده شد که ذرات بسیار ریز تایرها احتمالا منبع اصلی میکروپلاستیک ها در اقیانوسها هستند و در تحقیقات جدید شواهد بیشتری در این رابطه ارائه شده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/19704