کد مطلب:19687
تاریخ انتشار:27 دی 1400 ساعت 16:08
چاپ چاپ

اهمیت آلاینده‌های محرک در آلودگی هوا

آلاینده‌های محرک در بحث آلودگی هوا از اهمیت بالایی برخوردارند و کنترل معاینه فنی خودروها باید به طورجدی نظارت و اعمال قانون شود.

شهردار سابق تهران درباره کنترل آلودگی هوا گفت: آلاینده‌های محرک در بحث آلودگی هوا از اهمیت بالایی برخوردارند و کنترل معاینه فنی خودروها باید به طورجدی نظارت و اعمال قانون شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، پیروز حناچی استاد دانشکده معماری دانشگاه تهران و شهردار سابق تهران در نشست تخصصی روز ملی هوای پاک درباره آلودگی هوا گفت: وضعیت آلودگی هوا در کشور به خصوص در کلانشهرها به ویژه در فصل پاییز و زمستان اصلا مناسب نیست.اما این مشکل حل‌نشدنی نیست و شهرهایی که آلوده‌ترین شهرهای جهان شناخته شده بودند امروزه با مدیریت توانستند آلودگی هوا را کنترل کنند.

وی افزود: آلاینده‌های محرک در بحث آلودگی هوا از اهمیت بالایی برخوردارند. در کنترل آلاینده‌های محرک، موضوع کنترل معاینه فنی باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد. دوربین‌های تهران به کنترل معاینه فنی مجهز هستند و اگر به طور جدی با خودروهایی که معاینه فنی ندارند برخورد نشود این آلودگی‌ها ادامه دارد؛ اما از طرفی هم به دلیل تحریم و گران بودن تجهیزات و تاسیسات در بازار طبیعتا فشار آوردن به مردم هم کار سختی است.

شهردار سابق تهران افزود: بعضی از ترکیبات این آلودگی‌ها ناشی از احتراق ناقص است که بر اساس تابش خورشید فزاینده می‌شوند.در بحث آلودگی هوا یک سری دستگاه‌های اصلی(سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان هواشناسی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی، سازمان ملی استاندارد سازمان انرژی اتمی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه شهرداری‌ها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت اقتصاد و دارایی) و دستگاه‌های فرعی(سازمان صدا و سیما۔ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت امور خارجه، سازمان بیمه مرکزی، قوه قضاییه، وزارت آموزش و پرورش، سازمان کمرگ، وزارت ارتباطات و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) تاثیرگذارند؛ اما اقدامات اصلی در دست وزارت کشور است که میان دستگاه‌ها تقسیم کار و نظارت جدی داشته باشد.

وی  ادامه داد:در فصل زمستان افت فشار گاز را داریم که دائما از سوی وزارت نفت هشدار کنترل مصرف دریافت می‌کنیم که نمی‌توانیم گاز مورد نیاز کشور را تامین کنیم که در این صورت وزارت نفت، گاز مورد نیاز کشور را از نیروگاه‌ها وصنایع تأمین می‌کند. بنابراین نیروگاه ها از سوخت جایگزین که سوخت مازوت است استفاده می‌کنند که افزایش آلودگی هوا را به دنبال دارد.

حناچی ادامه داد: آلوده ترین ماه‌های سال به دلیل سکون جریان هوا آذر و دی‌ماه است که جریان باد و کنترل آلاینده‌ها می‌تواند این شرایط را بهبود بخشد.


وی افزود: روش‌های جدید اعمال شده در محاسبه شاخص‌های کیفیت هوا نشان می‌دهد که در محاسبه‌ها بیشتر از قبل سخت‌گیری می‌شود و اکسید گوگرد در سال ۹۹ نشان دهنده این است که با افزایش so۲ رابطه معناداری دارد و سبب افزایش آلودگی هوا و بوی نامطبوع در تهران می‌شود.

شهردار پیشین تهران با بیان این‌که در سال ۹۹ دو دوره ۶روزه ناسالم در تهران ثبت شده و در صورت کنترل نشدن موجب وخیم‌ شدن اوضاع می‌شود، اظهار کرد: در مقایسه ماهانه دما بین سال‌های ۹۸ و ۹۹ جریان باد تاثیر مستقیمی در کنترل آلودگی هوا دارد  و در پاییز و زمستان جریان باد می‌تواند آلودگی هوا را کنترل کند.

وی با اشاره به کشور « چین» در بحث کنترل آلودگی هوا گفت: در دنیا روش‌های فراوانی برای کنترل آلودگی هوا در حال پیگیری است. چین یکی از کشورهایی است که در سازمان ملل به عنوان یک پدیده از آن یاد می‌شود.

حناچی در پایان گفت: در پکن از شدت آلودگی هوا مردم همیشه ماسک می‌زدند؛ اما روش‌هایی را اعمال کردند که توانستند آلودگی هوا را کنترل کنند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/19687