کد مطلب:19685
تاریخ انتشار:27 دی 1400 ساعت 14:10
چاپ چاپ

تاکید محیط زیست بر لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

سالانه به اندازه یک شهرستان به جمعیت تهران افزوده می‌شود و اخیرا ۱۰هزار خودرو در تهران درخواست تعویض پلاک از شهرستان به تهران را داشته‌اند تا در یکی از تاکسی‌های اینترنتی فعالیت کنند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به عوامل موثر بر کاهش آلودگی هوا گفت: لازم است به موضوع از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تولید و توزیع سوخت‌های استاندارد در کشور توجه داشته باشیم چراکه خودروها در گذرگاه‌های میان‌شهری از سوخت‌های غیراستاندارد استفاده و آلودگی هوا را به کلانشهرها منتقل می‌کنند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، داریوش گلعلی‌زاده در نشست تخصصی روز ملی هوای پاک با شعار «هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی» که امروز در دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور انوشیروان محسنی بندپی - استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم، پیروز حناچی - استاد دانشکده معماری دانشگاه تهران و شهردار سابق تهران و عباس شاهسونی - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس گروه سلامت هوا وتغییر اقلیم وزارت بهداشت - برگزار شد، با اشاره به شعار روز هوای پاک و با بیان اینکه بهتر است نام این روز را به «در  آرزوی هوای پاک» تغییر دهیم، گفت: سال گذشته در تهران حدود ۱۵۰ روز هوای ناسالم داشتیم و امسال تا به امروز ۶۲ روز که این روندی رو به کاهش است. در شهرهای تبریز، اصفهان، مشهد و خوزستان افزایش روزهای آلوده و ناسالم داشته‌ایم. ما در روزهای پاییز با توجه به کاهش دما و عدم وزش باد بیشترین روزهای آلوده را تجربه کردیم.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که در روزهای اخیر در اصفهان به هیچ وجه از سوخت مازوت استفاده نشده است و در تهران هم تنها کارخانه‌ای که توانایی استفاده از سوخت مازوت را داشته با پیگیری های سازمان محیط زیست محفظه های مصرف سوخت مازوت آن پلمب شده است.

گلعلی زاده درباره بودجه و اعتبارات تخصیص یافته در جهت اعمال قانون هوای پاک گفت: بعد از تصویب قانون هوای پاک به دلیل نداشتن اعتبارات، بسیاری از قوانین به خوبی انجام نشد. در زمان پایش و نظارت قوانین، اگر لازم باشد قانون را اصلاح می‌کنیم. از منظر زمان اجرا، یک سری تکالیف مقطعی هستند و یک سری اقدامات هم همچون از رده خارج کردن خودروهای فرسوده وکنترل معاینه فنی تکالیف مستمر هستند که همیشه باید انجام شوند.

وی افزود:ما باید بر موضوع از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تولید و توزیع سوخت های استاندارد در کشور توجه داشته باشیم چراکه خودروها در گذرگاه‌های میان‌شهری از سوخت‌های غیراستاندارد استفاده و آلودگی را به کلانشهرها منتقل می‌کنند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: معاینه فنی موتورخانه‌ها و سامانه‌های احتراقی و نصب فیلتر جاذب دوده(dpf) روی خودروهای دیزلی در حال تردد، به‌کارگیری روش‌ها و فناوری‌های نوین و پایش منابع آلاینده‌ها باید به‌طور جدی به آن پرداخته شود و استفاده از سوخت پاک در نیروگاه‌ها و نوسازی صنایع و نیروگاه‌ها در دستورکار باید قرار گیرد چراکه نیروگاه‌های ما بسیار فرسوده و قدیمی هستند.

وی با اشاره به این که بسیاری از طرح‌های شهری، طرح های خودرومحور هستند، گفت: اگر اتوبان قبلا برای عبور۱۰ خودرو مناسب بود، امروزه برای عبور ۱۰۰ خودرو مناسب است این یعنی اهرم تشویق برای مردم که از خودروی شخصی استفاده کنند.

گلعلی‌زاده با بیان اینکه ما باید به توسعه زندگی در خارج از تهران بپردازیم، اظهار کرد: سالانه به اندازه یک شهرستان به جمعیت تهران افزوده می‌شود و اخیرا ۱۰هزار خودرو در تهران درخواست تعویض پلاک از شهرستان به تهران را داشته‌اند تا در یکی از تاکسی‌های اینترنتی فعالیت کنند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برخی سربازان بعد از اتمام دوره سربازی در تهران می‌مانند و بعضی دانشجویان که بعد از اتمام دوره دانشجویی در تهران تشکیل خانواده می‌دهند و خانواده‌هایشان نیز به تهران می‌آیند به این شیوه هرساله افزایش مهاجرت از شهرستان‌ها به تهران را داریم. ما باید نگاهمان به خارج از تهران باشد نه صرفا به داخل شهر و باید به فکر توسعه شهرها باشیم تا مهاجرت به کلانشهرها کنترل شود.

وی افزود: تهران به انبار کشور تبدیل شده است. در جنوب تهران و منطقه۱۸ کامیون های حمل بار در حال عبور و مرور هستند و در این مناطق غلظت آلاینده‌های جوی بسیار بالاست.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست  اضافه کرد:۹۲ درصد از مردم دنیا در مناطقی زندگی می‌کنند که غلظت آلاینده‌های هوا بیشتر از رهنمود سازمان جهانی بهداشت است و آلودگی هوا دومین علت مرگ بعد از بیماری‌های غیر واگیر است و بیشتر از سیگار کشندگی دارد. سالیانه ۵۰۰هزار مرگ زودرس بر اثر آلودگی هوا در جهان اتفاق می افتد و آلودگی هوا در میزان امید به زندگی هم تاثیر زیادی دارد.

رتبه ششم ایران در غرب آسیا از نظر آلودگی هوا

در ادامه این نشست عباس شاهسونی - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس گروه سلامت هوا وتغییر اقلیم وزارت بهداشت- درباره مقایسه وضعیت کیفیت هوای ایران با سایر کشورها گفت: ما در منطقه غرب آسیا رتبه ششم آلودگی هوا را داریم و میانگین ذرات معلق در منطقه غرب آسیا هیچکدام از کشورها نمی‌تواند به رهنمودهای سازمان جهانی برسند.

وی افزود: تعداد سال‌های عمر از بین رفته در شهر تهران ۴۵ هزار سال  در سال۹۹ بوده و ۲۸ هزار و ۹۰۰ نفر تعداد مولدهای از بین رفته بر اساس آلودگی هوا بوده است. تعداد کل مرگ‌های منتسب به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در سال ۹۵تا ۹۹ روند افزایشی داشته و ۱۰ درصد مرگ نوزادان زیر یک سال هم منتسب به آلودگی هوا است.

رئیس گروه سلامت هوا وتغییر اقلیم وزارت بهداشت ادامه داد: مطالعات نشان داده است که در بین همه عوامل خطر ذرات معلق کمتر  از ۲.۵ میکرون در دنیا و ایران به ترتیب ششمین و پنجمین عامل خطر بیش‌ترین درصد موارد مرگ را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: مقایسه درصد شاخص کیفیت هوا در طی سال های ۱۳۹۵ الی ۱۳۹۹ در کشور نشان می‌دهد تعداد روزهایی که در محدوده شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای خوب قرار داشتیم، افزایش و تعداد روزهایی که در محدوده شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای قابل قبول و ناسالم برای گروههای حساس بود، کاهش یافته است.

شاهسونی در پایان تصریح کرد: در شهرهای مورد مطالعه کشور ایران تقریبا ۱۶.۱۴ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای خوب پاک (رنگ سبز)، ۶۳.۲۵ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای قابل قبول (رنگ زرد)، ۱۵.۸۷ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای ناسالم برای گروههای حساس (رنگ نارنجی)، ۴.۰۴ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای ناسالم (رنگ قرمز)، ۰.۳۲درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای خیلی ناسالم (رنگ بنفش)، ۰.۲۷ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای خطرناک (رنگ قهوه ای) هستند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/19685