کد مطلب:19662
تاریخ انتشار:22 دی 1400 ساعت 13:15
چاپ چاپ

تحویل سلاح به مردم برای کاهش شکارغیرمجاز محدود شود

مشکل اساسی ما در حوزه حفاظت فیزیکی از ناحیه تعداد سلاح‌های نیمه خودکاری است که در سال‌های اخیر با اخذ مجوز در اختیار مردم قرار گرفته است.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، افزایش حجم سلاح در دست مردم را زمینه ساز افزایش آمار شکار غیرمجاز گونه‌های جانوری دانست و بر محدود کردن تحویل سلاح به شهروندان تاکید کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حسن اکبری اظهار کرد: ما برای حفظ حیات وحش ایران، برنامه‌های متعددی داریم که اصلی‌ترین این برنامه‌ها، حفاظت فیزیکی است که بیشترین انرژی سازمان هم در این زمینه صرف می‌شود.

وی ماموریت نیروهای محیط‌بان را پیشگیری از شکار غیرمجاز و تخریب زیستگاه‌ها همچنین برخورد با شکارچیان غیرمجاز عنوان کرد و افزود: در سراسر کشور بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ محیط‌بان داریم که کار حفاظت را دنبال می‌کنند. متاسفانه تاکنون ۱۴۶ نفر از محیط‌بانان عزیزمان هم در این راه به شهادت رسیده‌اند.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: مشکل اساسی ما در حوزه حفاظت فیزیکی از ناحیه تعداد سلاح‌های نیمه خودکاری است که در سال‌های اخیر با اخذ مجوز در اختیار مردم قرار گرفته است. حالا بعضی از این سلاح ها در اختیار عشایر قرار دارد. بعضی در اختیار افرادی گذاشته شده که تقاضای سلاح داشتند، ثبت نام کرده‌ و سلاح تحویل گرفته‌اند و یا در مواردی هم این سلاح ها دست به دست شده است.

اکبری تصریح کرد: هم اکنون تعداد سلاح‌های مجاز در اختیار مردم خیلی زیاد شده و در یکی دو مقطع هم سلاح‌های غیرمجاز به دلیل سیاستی که وجود داشت، تحویل داده و پس از اخذ مجوز به صاحبانشان بازگردانده شد بنابراین حجم سلاح‌های در دست مردم نسبت به یک دهه قبل افزایش چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه سالانه تعداد مشخصی فشنگ به هر سلاح دارای مجوز اختصاص می یابد، خاطرنشان کرد: طبیعی است که حتی اگر بخش کوچکی از این اسلحه‌ها و مهمات برای شکار استفاده شود، رقم شکار به‌شدت افزایش خواهد یافت. حجم زیادی از شکارچیان غیرمجازی که دستگیر می‌شوند، افرادی هستند که با همین سلاح‌های مجاز و مهمات سهمیه‌ای اقدام به شکار کرده‌اند.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: طبیعتا کسی که سلاح تحویل گرفته است و مهمات هم به او می‌دهند، وسوسه می‌شود که از این‌ها استفاده کند. در کشور ما هم باشگاه‌های تیراندازی خیلی کم هستند بنابراین این افراد به طبیعت می‌روند و به شکار گونه‌های جانوری می پردازند.

اکبری با اشاره به اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش شکار غیرمجاز در کشور گفت: برای مقابله با این مشکل، سازمان حفاظت محیط زیست مکاتبات متعددی با نیروهای مسلح برای محدود کردن تعداد سلاح‌هایی که به مردم تحویل می شود، انجام داده است علاوه بر آن با وجود همه محدودیت‌هایی که دولت در سال‌های اخیر داشته، مجوزهای استخدامی برای جذب محیط‌بان گرفته شده است.

وی فرهنگسازی را از دیگر راهکارهای مقابله با شکار غیرمجاز عنوان و اظهارکرد: بحث فرهنگسازی در دولت سیزدهم به جد در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است و در حال برنامه ریزی برای آن هستیم تا بتوانیم میزان شکار غیرمجاز را پایین بیاوریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست اکبری در پایان تصریح کرد: بعضی از گونه‌های آسیب پذیرتر مثل آهو و گورخر که در دشت ها زندگی می‌کنند و دسترسی به آن‌ها آسان‌تر است از شکار غیرمجاز آسیب جدی‌تری دیده‌اند و وقتی یک گونه مثل آهو آسیب می‌بیند، طعمه‌خوارانش مثل یوزپلنگ هم آسیب می‌بینند. این آسیب‌ها به زنجیره‌های غذایی منتقل و باعث می‌شود که با مشکلات زیادی مواجه شویم.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/19662