کد مطلب:19655
تاریخ انتشار:21 دی 1400 ساعت 12:20
چاپ چاپ

کره زمین ۷ سال پیاپی لَه‌لَه زد

بحران اقلیمی با هجوم حوادث آب و هوایی شدید در سراسر جهان ادامه یافت.

بررسی ها نشان می دهد که هفت سال گذشته، گرم ترین سالهای ثبت شده در جهان بوده و اولین تحلیل دمای کره زمین در سال ۲۰۲۱ حاکی از افزایش ۱.۲ درجه سانتی گرادی دما نسبت به سطح قبل از انقلاب صنعتی است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، ارزیابی آژانس اقلیمی "کوپرنیک" در اروپا همچنین نشان می دهد که میزان دی اکسید کربن در جو به سطح بی سابقه ای رسیده و گاز گلخانه ای متان به میزان بسیار قابل توجهی افزایش یافته و به رکورد جدیدی رسیده است.

افزایش غلظت گازهای گلخانه ای به این معنی است که گرمای بیشتری نسبت به گذشته در جو زمین محبوس شده اما سال ۲۰۲۱ به عنوان پنجمین سال گرم در تاریخ ثبت شده است زیرا پدیده آب و هوایی طبیعی موسوم به لا نینا با آوردن آب‌های سرد اقیانوس آرام به سطح، تاثیر خنک‌کننده‌ای داشته است.

بحران اقلیمی با هجوم حوادث آب و هوایی شدید در سراسر جهان ادامه یافت. اروپا گرم ترین تابستان خود را تجربه کرد و رکورد حداکثر دما در سیسیل با ۴۸.۸ درجه سانتیگراد شکسته شد، در حالیکه آتش سوزی های جنگلی شدید در ایتالیا، یونان و ترکیه گزارش شد. همچنین وقوع سیل‌های شدید به دلیل گرمایش جهانی در آلمان و بلژیک خسارت به بار آورد.

همچنین رکورد دما در غرب ایالات متحده و کانادا با افزایش پنج درجه سانتیگرادی شکسته شد و به گفته دانشمندان وقوع این پدیده با احتمال دست کم ۱۵۰ برابری ناشی از گرمایش جهانی بوده است.

به گزارش روزنامه گاردین، به گفته کارشناسان آژانس اقلیمی کوپرنیک حوادث آب و هوایی شدید در سال ۲۰۲۱ تاکید کننده لزوم تغییر رویکرد، برداشتن گام‌های قاطع و موثر به سوی جامعه‌ای پایدار است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/19655