کد مطلب:19625
تاریخ انتشار:14 دی 1400 ساعت 13:54
چاپ چاپ

۲ برابر کشورهای خاورمیانه مناطق حفاظت شده داریم

از سوی دیگر گونه‌های زیاد آندمیک (بوم‌زاد) وجود دارد که خاص کشورمان هستند و این گونه‌ها ارزش حفاظتی بالایی دارند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۰۹ منطقه حفاظت‌ شده با مساحت ۱۹ میلیون هکتار داریم، گفت: ۱۰.۴ درصد از سطح خشکی کشور ما مناطق حفاظت شده است که این رقم تقریباٌ ۲ برابر کشورهای خاورمیانه است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
حسن اکبری با اشاره به تنوع زیستی ارزشمند ایران به دلیل برخورداری از توپوگرافی خاص این کشور اظهار کرد: تاکنون بیش از ۱۳۰۰ گونه مهره‌دار شامل پرندگان، خزندگان، پستانداران و دوزیستان و بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاهی در کشور شناسایی شده است.

وی افزود: از سوی دیگر گونه‌های زیاد آندمیک (بوم‌زاد) وجود دارد که خاص کشورمان هستند و این گونه‌ها ارزش حفاظتی بالایی دارند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: تا سال ۱۳۵۵ بالغ بر ۶۵ منطقه حفاظت شده با وسعتی معادل ۶.۷ میلیون هکتار درکشورمان داشتیم که این رقم در حال حاضر به ۳۰۹ منطقه با مساحت ۱۹ میلیون هکتار رسیده است.

اکبری یادآور شد: در ۶۰ سال گذشته، مناطق حفاظت شده دنیا حدود ۲.۶ برابر اما در ایران ۴.۷ برابر شده است یعنی ایران در مقایسه با متوسط جهانی از رشد بیشتری در سطح مناطق حفاظت شده برخوردار بوده است.

وی تصریح کرد: در منطقه خاورمیانه به‌طور متوسط ۵.۳ درصد از سطح خشکی کشورها به مناطق حفاظت شده اختصاص یافته است اما این رقم در کشور ما ۱۰.۴ درصد و تقریبا ۲ برابر متوسط منطقه است البته باید توجه داشت که ایران تنوع زیستی بسیار گسترده‌تری در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه دارد.

به گفته اکبری، در سازمان حفاظت محیط زیست بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه نمونه‌های علمی حیات کشور نگهداری می شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: بالغ بر ۱۰۰ هزار نمونه در مخازن علمی سازمان حفاظت محیط زیست نگهداری می‌شود که متولی آن هم دفتر موزه و ذخایر ژنتیکی معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست است. در این مخازن بیش از ۳۰ هزار نمونه جانوری، ۴۰ هزار نمونه گیاهی، ۱۲ هزار نمونه موزه (نمایشگاهی)، ۲۶ هزار نمونه زمین‌شناسی و ۲۵۰۰ نمونه بانک ژن وجود دارد.

وی با تاکید بر اهمیت هریک از این نمونه‌ها گفت: نمونه‌های بانک ژن کاربردهای زیادی دارند که از آن جمله استفاده در مطالعات و کارهای پژوهشی است. مطمئناٌ در آینده دانش ژنتیک به جایی می‌رسد که بتواند با استفاده از این نمونه‌ها، بخشی از آسیب‌هایی که به محیط زیست در حوزه جانوری وارد شده است را ترمیم کرد.

اکبری افزود: در بیشتر استان‌های کشور حداقل یک موزه یا نمایشگاه تاریخ طبیعی داریم که بالغ بر ۱۸ هزار نمونه موزه‌ای در آن‌ها نگهداری می‌شوند.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۳۰ هزار نفر موزه‌های تاریخ طبیعی بازدید می‌کنند، تصریح کرد: با دستور رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در سال جاری بازدیدهای آموزشی از موزه‌های یاد شده برای مهدکودک‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها در سراسر کشور رایگان است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از وجود بالغ بر ۱۰۰ نمونه اندمیک جانوری در کشور خبر داد و گفت: عمده این گونه‌ها مربوط به خزندگان و جوندگان است که خیلی از آن‌ها شناسایی و طبقه‌بندی شده‌اند و نمونه‌ای از آن‌ها در مخازن علمی سازمان حفاظت محیط زیست نگهداری می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی در پایان گفت: به تازگی پنج گونه جدید از سوسماران با نام عمومی «مارمولک» توسط یکی از پژوهشگران خوب کشورمان شناسایی و پنج نمونه تایپ آن‌ها به دفتر موزه سازمان حفاظت محیط زیست تحویل شده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/19625