کد مطلب:19539
تاریخ انتشار:25 آذر 1400 ساعت 15:53
چاپ چاپ

پتانسیل ۳۲ میلیون هکتاری فرسایش بادی در کشور

تاکنون در هشت میلیون هکتار از اراضی بحرانی کار انجام شده است تا از فرسایش خاک کم کنیم.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، با بیان اینکه در کشور ما ۳۲ میلیون هکتار پتانسیل فرسایش بادی به ویژه در بیابان ها وجود دارد، گفت: تاکنون در هشت میلیون هکتار از اراضی بحرانی کار انجام شده است تا از فرسایش خاک کم کنیم.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، پرویز گرشاسبی در حاشیه بازدید از پروژه های آبخیزداری استان گیلان در گفت وگو با ایسنا، اجرای طرح های آبخیزداری با هدف کنترل فرسایش و رسوب در حوضه آبخیز سد سفیدرود و کنترل سیل در سایر زیرحوضه های آبخیز استان را جزو اولویت های سازمان جنگل ها دانست و اظهار کرد: طرح های مرتع داری نیز در سطح ۲۵۰ هزار هکتار در حال انجام است.

وی با بیان اینکه امسال حدود ۲۵ میلیارد تومان اعتبار به پروژه های آبخیزداری استان گیلان تخصیص یافته است، افزود: در سفر آتی رئیس جمهور به گیلان منابع جدید اعتباری برای پروژه های آبخیزداری استان پیش بینی خواهد شد.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، با اشاره به اجرای ۳۱.۶ میلیون هکتار آبخیزداری در سطح کشور، عنوان کرد: تا پایان سال جاری ۱.۵ میلیون هکتار دیگر به عرصه های آبخیزداری کشور افزوده می شود.

گرشاسبی، از اجرای پروژه های آبخیزداری در همه شهرستان های کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: در حوزه های آبخیز سدهای کشور پروژه های کنترل فرسایش و کاهش رسوب و در حوزه های آبخیز فاقد سد کنترل سیل و مقابله با فرسایش و تزریق آب به سفره های زیرزمینی را دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه در کشور ما ۳۲ میلیون هکتار پتانسیل فرسایش بادی به ویژه در بیابان ها وجود دارد، گفت: تاکنون در هشت میلیون هکتار از اراضی بحرانی کار انجام شده است تا از فرسایش خاک کم کنیم.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، از اجرای طرح مقابله با فرسایش بادی و کاهش گرد و غبار در ۳۰۰ هزار هکتار تا پایان سال خبر داد و تصریح کرد: این طرح ها شامل ایجاد پوشش گیاهی در مناطق بیابانی از جمله کاشت درخت و حفاظت و قرق می باشد؛ همچنین در مناطقی ماسه ای که دارای وضعیت بحرانی گرد و غبار است، مالچ پاشی می کنیم.

وی از پیش بینی اعتبار ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای پروژه های آبخیزداری در لایجه بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و یادآور شد: امیدواریم شاهد افزایش اعتبارات تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان در مجلس شورای اسلامی باشیم.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/19539