کد مطلب:19493
تاریخ انتشار:16 آذر 1400 ساعت 14:48
چاپ چاپ

نبود ناوگان هوایی تخصصی، چالش مهم اطفای حریق جنگل‌ها

حریق و مدیریت آن در جنگل‌ها چالش بزرگی است زیرا شما در اینگونه رخداد با آتش روبرو هستید.

مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گسترگی عرصه‌های منابع طبیعی، صعب العبور بودن مناطق تحت حریق، کمبود شدید نیروی انسانی ماهر، نبود ناوگان هوایی تخصصی اطفای حریق و ایجاد تغییرات شدید آب و هوایی را از مشکلات و چالش‌های پیش رو در مدیریت حریق منابع طبیعی کشور ذکر کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، امیر مسعود جلالی در کارگاه آموزشی مجازی وزارت کشاورزی و جنگلداری کشور ترکیه که صبح امروز سه شنبه با هدف ارایه تجربیات این کشور در زمینه مدیریت حریق منابع طبیعی به‌ویژه جنگل‌ها  برگزار شد، در یک تحلیل آماری از رخداد حریق در منابع طبیعی در بیش از یک دهه در کشور ایران گفت: عوامل ایجاد حریق در منابع طبیعی ایران متفاوت است و در ۹۵ درصد حریق‌های رخ داده در جنگل‌ها و مراتع عوامل انسانی دخالت دارند.

وی ضمن اشاره به مشکلات و چالش‌های پیش رو در مدیریت حریق منابع طبیعی کشور اظهارکرد: سازمان جنگل‌ها و مراتع در مقابل این چالش‌ها و تنگناهای موجود اقدامات حفاظتی  قابل توجه‌ای در زمینه صیانت از جنگل ها انجام داده است.

جلالی برگزاری دوره‌های آموزشی پیشگیری از حریق برای مردمان محلی، همیاران طبیعت و کارکنان بخش حفاظت همچنین فرهنگسازی در سطوح مختلف جامعه به‌ویژه دانش آموزان و محافظان داوطلب، ایجاد مرکز اطفای حریق در استان‌ها، راه اندازی سامانه پایش حریق، عقد قرارداد برای خرید خدمات پروازی بالگرد و هواپیما در نقاط بحرانی، استفاده از پهپاد و سیستم رادیویی بی سیم و نصب دوربین در مبادی ورودی جنگل‌ها را از اقدامات مهم سازمان جنگل‌ها در مدیریت و پیشگیری از حریق در منابع طبیعی برشمرد.

جلالی همچنین از دیدار وزیر جهاد کشاورزی ایران با وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه در آینده نزدیک خبرداد و گفت: این دیدار می تواند به تدوین یک پروتکل همکاری مشترک بینجامد و علاوه بر موضوع مدیریت حریق، در دیگر بخش‌های منابع طبیعی نیز این همکاری دوجانبه انجام شود.

همکاری ایران در اطفای حریق جنگل‌های ترکیه ستودنی بود

در ادامه این کارگاه آموزشی، مصطفی ازکایا - معاون روابط بین الملل، آموزش و تحقیقات وزارت جنگلداری ترکیه - از مشارکت جمهوری اسلامی ایران در مدیریت و اطفای حریق جنگل‌ها در ترکیه تشکر و مراتب قدردانی وزیر جنگلداری و دولت ترکیه را به خاطر این مشارکت اعلام کرد.

وی  در ادامه گفت: حریق و مدیریت آن در جنگل‌ها چالش بزرگی است زیرا شما در اینگونه رخداد با آتش روبرو هستید. در اطفای حریق جنگل‌ها در ترکیه از ۱۰ درصد توانمندی‌های هواپیما و ۹۰ درصد از هلی کوپتر استفاده می‌شود زیرا هلی کوپتر کارایی بیشتری در مناطق صعب العبور دارد.

معاون روابط بین الملل، آموزش و تحقیقات وزارت جنگلداری ترکیه که تجارب مدیریت حریق در منابع طبیعی کشورش را در فضای اینترنتی ارائه می کرد به آموزش بیش از ۱۶۰ نفر از فراگیران از کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی اشاره و اظهارکرد: اگر منابع طبیعی ایران بخواهد این آموزش و تبادل اطلاعات و تجربیات می‌تواند دوسویه مورد استفاده قرار گیرد.

وی از کارشناسان منابع طبیعی و بخش حفاظت درخواست کرد تا در سفری به ترکیه از مراکز اطفای خریق و توانمندی های این کشور در مدیریت حریق بازدید کنند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، ازکایا در پایان پیشگیری از حریق، انجام واکنش سریع در کوتاه‌ترین زمان ممکن و احیای مناطق آسیب دیده از حریق را از رویکردهای وزارت جنگلداری و کشاورزی کشور ترکیه برشمرد و یاد آور شد: فرهنگسازی و آموزش از دوره پیش دبستانی و دبستانی به کودکان ارائه می‌شود و آنان وقتی به دوران بزرگسالی می‌رسند نسبت به موضوع حریق و پیشگیری از آن حساسیت نشان می‌دهند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/19493