کد مطلب:19481
تاریخ انتشار:14 آذر 1400 ساعت 12:05
چاپ چاپ

حفاظت از خاک، راهی به سوی برخورداری از محیط زیست سالم‌تر است

تلاش برای حفاظت از خاک و جلوگیری از آلودگی، شوری ، فرسایش و کاهش کارآمدی آن، راهی است به‌سوی داشتن محیط‌زیست هر چه سالم‌تر ، تنوع زیستی هرچه پایدارتر و امنیت غذایی هر چه بیشتر.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در پیامی به مناسبت روز جهانی خاک آورده است: تلاش برای حفاظت از خاک و جلوگیری از آلودگی، شوری ، فرسایش و کاهش کارآمدی آن، راهی است به‌سوی داشتن محیط‌ زیست هر چه سالم‌تر ، تنوع زیستی هرچه پایدارتر و امنیت غذایی هر چه بیشتر .

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حسن اکبری در ابتدای پیام خود آورده است: در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر سال ۲۰۱۳، روز ۵ دسامبر به‌عنوان روز جهانی خاک نامگذاری شد. مراسم گرامیداشت این روز هرساله در سراسر جهان، باهدف جلب‌ توجه نسبت به ارزش و اهمیت خاک به‌عنوان بستر حیات همچنین آموزش جهانیان و ارتقای درک و آگاهی آنان در خصوص این منبع ارزشمند و ضرورت حفاظت از آن در قالب کنفرانس‌ها، جشنواره‌ها و برنامه‌های متعدد آگاهی سازی برگزار می‌شود.

وی افزود: شعار روز جهانی خاک در سال  ۲۰۲۱  «جلوگیری از شوری خاک، افزایش حاصلخیزی خاک» تعیین‌شده است تا از طریق پرداختن به چالش‌های رو به رشد مدیریت خاک، مبارزه با شور شدن آن، افزایش آگاهی در خصوص آن و تشویق جوامع برای کمک به بهبود سلامت خاک به ارتقای آگاهی درزمینهٔ ضرورت و اهمیت حفظ اکوسیستم‌های سالم و نقش آن در رفاه انسان بپردازد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با  اشاره به اینکه خاک به‌عنوان مآمن، زیستگاه و رویشگاه میلیاردها موجود زنده اعم از گیاهان، جانوران، میکرو ارگانیزم‌ها و بستری برای ارائه خدمات اکوسیستمی بی‌نظیری چون تأمین غذا، آب پاک، سوخت و ... بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است، تاکید کرد: تنوع زیستی موجود در خاک در چرخه مواد مغذی اکوسیستم، رشد و تغذیه گیاهان، ذخیره و تصفیه آب، سرکوب آفات، مقاومت در برابر فرسایش و موارد متعدد دیگر نقش بسیار مهمی ایفا کرده و برای سلامت و پایداری کلیه اکوسیستم‌های موجود بر کره زمین حیاتی است.

وی اضافه کرد: تغییر اقلیم، تخریب زیستگاه‌ها، شیوه‌های نادرست مدیریت و بهره‌برداری اراضی، جنگل‌زدایی، کشاورزی ناپایدار و بسیاری عوامل دیگر حاصل از افزایش روزافزون نیازهای جهانیان و به‌تبع آن دست‌یازی‌های بی‌رویه انسان در گنجینه طبیعت، همه و همه  خاک را به سمت آلودگی بیشتر، فرسایش سریع‌تر، شوری بالاتر،ظرفیت بافری و فیلتر کردن محدودتر، کیفیت پایین‌تر و درنتیجه غنای کمتر تنوع زیستی هدایت کرده است، از بهره‌وری و حاصلخیزی آن می‌کاهد و حیات انسان و دیگر موجودات زنده را روی کره زمین به مخاطره می‌اندازد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: تلاش برای حفاظت از خاک و جلوگیری از آلودگی، شوری ، فرسایش و کاهش کارآمدی آن، راهی است به‌سوی داشتن محیط‌زیست هر چه سالم‌تر ، تنوع زیستی هرچه پایدارتر و امنیت غذایی هر چه بیشتر.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست اکبری در پایان پیام خود آورده است: امید است با درک عمیق قدر و منزلت این گنجینه گرانبها، نسبت به سیاستگذاری‌های مناسب و برنامه‌ریزی‌های صحیح برای ارتقای آگاهی و حفاظت هر چه بیشتر از منبع ارزشمند خاک بکوشیم تا هم خود و هم آیندگان را به بهترین شکل از خدمات بی‌نظیر آن بهره‌مند سازیم.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/19481