کد مطلب:19479
تاریخ انتشار:14 آذر 1400 ساعت 10:47
چاپ چاپ

اجرای طرح منطقه هوای پاک در بیرمنگام

منطقه هوای پاک موسوم به CAZ (Clean Air Zone) از ماه ژوئن سال جاری میلادی و با هدف توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا در شهر بیرمنگام انگلستان اجرا شده است.

طرح منطقه هوای پاک توسط دولت بریتانیا در شهر بیرمنگام، سومین شهر بزرگ این کشور به اجرا در آمده است و ضمن سرمایه‌گذاری برای استفاده از خودروهای با سوخت پاک، مشوّق‌هایی برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی نیز پیش‌بینی شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، منطقه هوای پاک موسوم به CAZ (Clean Air Zone) از ماه ژوئن سال جاری میلادی و با هدف توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا در شهر بیرمنگام انگلستان اجرا شده است.

در گزارشی که اخیراً در نشریهITS INTERNATIONAL ، منتشر و از سوی سولماز احدی - کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - ترجمه شده است، به موجب طرح منطقه هوای پاک رانندگانی که با خودروی بنزینی پیش از یورو ۴ یا دیزلی پیش از یورو ۶ وارد CAZ شود، باید هزینه بپردازد. برای ورود و تردد خودروهای شخصی به منطقه هوای پاک، ۸ پوند و برای وسایل نقلیه سنگین نیز ۴۰ پوند عوارض وضع شده که در صورت عدم پرداخت آن، جریمه‌ای بالغ بر ۱۲۰ پوند در نظر گرفته شده است و به منظور آگاهی شهروندان، ۳۰۰ تابلو در نواحی مرزی این منطقه نصب شده و دوربین‌های نظارتی به صورت ۲۴ ساعته و هفت روز هفته فعال هستند.

با توجه به اینکه اجرای طرح مشابه منطقه کم‌انتشار در لندن، پایتخت انگلستان، کاهش ۴۴ درصدی انتشار نیتروژن دی اکسید را به دنبال داشته است، انتظار می‌رود اجرای این طرح در بیرمنگام  نیز نتایج مشابهی در بر داشته باشد و به این منظور، مشوّق‌های مالی در قالب یک بسته ۳۵ میلیون پوندی برای حمایت از هوای پاک از جمله کمک‌هزینه نوسازی تاکسی‌ها و خودروهای شخصی با خودروهایی که از حداکثر استاندارد و حداقل آلودگی برخوردارند، در نظر گرفته شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در راستای اجرای این طرح در قالب کاهش کربن، خریداری ۲۰ دستگاه از نسل جدید اتوبوس‌های دوطبقه پاک هیدروژنی است که مسافت ۳۰۰ مایل را تنها با یک مخزن می‌پیمایند و این اتوبوس‌ها بسیار بی‌صدا هستند و تنها چیزی که از اگزوز آن‌ها خارج می‌شود، آب است و با ورود هر دستگاه از این اتوبوس‌های دوطبقه، انتظار می‌رود هر اتوبوس سالانه تا ۷۹.۳ تن در انتشار دی‌اکسید کربن صرفه‌جویی کند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/19479