کد مطلب:19454
تاریخ انتشار:8 آذر 1400 ساعت 08:03
چاپ چاپ

مدیر دهکده طبیعت باراجین قزوین:

۸۷ گونه جانوری در دهکده طبیعت وجود دارد/ بهداشتی‌ترین پارک حیات وحش کشور را داریم

مجموعه دهکده طبیعت باراجین یکی از منحصر به فردترین مجموعه های حفظ و نگهداری و زیستگاه های جانوری و حیات وحش کشور است.

مجموعه دهکده طبیعت باراجین یکی از منحصر به فردترین مجموعه های حفظ و نگهداری و زیستگاه های جانوری و حیات وحش کشور است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مدیر دهکده طبیعت باراجین قزوین گفت: این مجموعه چندین سال متوالی از لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عنوان بهداشتی‌ترین باغ حیات وحش کشور دست یافته است.

مجموعه دهکده طبیعت باراجین یکی از منحصر به فردترین مجموعه های حفظ و نگهداری و زیستگاه های جانوری و حیات وحش کشور است که توان و ظرفیت‌های فراوانی جهت مطرح شدن در سطح بین‌المللی دارد که این مرکز توسط شرکت دهکده طبیعت قزوین و تحت مدیریت مهندس مجید رحمانی است. سایت خبری محیط زیست ایران گفت‌وگویی تفصیلی را با مدیر دهکده طبیعت باراجین قزوین انجام داده است که بخش اول آنرا در ذیل می‌خوانید:

*در خصوص مجموعه دهکده طبیعت باراجین و ویژگی‌های آن توضیح بفرمایید:

مجموعه دهکده طبیعت باراجین ( باغ حیات وحش ) علاوه بر قطب گردشگری حیات وحش کشور عملا مرکز بازپروری حیوانات آسیب دیده در طبیعت، مرکز آموزشی کودکان و دانش آموازان با موضوع حیوانات و مرکز انجام آزمایشات ژنتیکی در جهت افزایش تولیدات حیوانات مزرعه ای است.در این مجموعه تلاش شده است تا با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست و کارشناسان بین‌المللی تکثیر حیوانات در حال انقراض ایران نیز انجام شود.

در این مجموعه اولین مرکز انتقال جنین حیوانات وحشی ایجاد شده و هم‌اکنون صدها گونه جانوری در آن وجود دارد.

ما در کنار کسب برترین جایگاه زیستگاهی حیوانات از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای متخصصان کشور در باغ حیات وحش اشتغال ایجاد کرده‌ایم و ترکیب این دو موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی به استان قزوین شده است.

بخش های اصلی دهکده طبیعت شامل پرندگان شکاری، گوشتخوران، حیوانات علفخوار وحشی، باغ پرندگان، مزرعه، خزندگان، قرنطینه، آبشار، فضای جنگلی و فضای سبز، توپوگرافی کوهستان است.

این مجموعه برترین باغ حیات وحش ایران در سالهای گذشته بوده است و به عنوان بهداشتی‌ترین مرکز حیوانات ایران از سوی سازمان دامپزشکی کشور نیز انتخاب شده است.

مجموعه دهکده طبیعت باراجین پربازدیدترین مرکز حفظ و نگهداری حیوانات ایران است و ما در این مجموعه تلاش کرده‌ایم برای اقشار ضعیف جامعه خصوصا افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام‌خمینی(ره) بازدید از مجموعه رایگان باشد.

*چه تعداد گونه جانوری در دهکده طبیعت باراجین وجود دارد؟
به طور کلی ۸۷ گونه جانوری و ۶۱۶ فرد شامل ۱۶۰ پستاندار از ۱۶ گونه، ۳۶۸ پرنده از ۱۱ گونه، ۳۰ خزنده از ۸ گونه و ۵۸ ماهی از ۲ گونه در این مجموعه وجود دارد.

*چه استانداردهایی در دهکده طبیعت باراجین رعایت می‌شود؟
دهکده طبیعت باراجین با رعایت دستورالعمل‌های سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی کل کشور تمامی استانداردهای داخل کشور مرتبط به مجموعه‌های حیات وحش را عایت کرده و چندین سال متوالی از لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عنوان بهداشتی‌ترین باغ حیات وحش کشور و هم به لحاظ رده‌بندی در سطح کشور به رتبه نخست دست یافته است.

*چه گونه‌های جانوری در دهکده طبیعت نگهداری می‌شوند که در مجموعه‌های دیگر حیات وحش کشور وجود ندارد؟
گونه‌های مختلفی در این مجموعه نگهداری می‌شود که در سایر مجموعه‌های حیات وحش یافت نمی‌شوند از قبیل پلنگ ایرانی، ببر سیبری، کرکودیل نیل، شاهین‌سانان و انواع جغدها منحصرا در باغ وحش باراجین نگهداری می‌شود.
ادامه دارد …

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/19454