کد مطلب:19422
تاریخ انتشار:30 آبان 1400 ساعت 17:49
چاپ چاپ

مهمترین عوامل تشدید خشکسالی‌ و کم‌آبی در تایوان

شرایط به گونه پیش رفته که آبِ منازل و مشاغل در سه شهر و شهرستان از جمله یکی از بزرگترین مناطق شهرنشین، دو روز در هفته قطع شده است.

خشکسالی ممکن است در هر نقطه‌ای از جهان رخ دهد و از دهه ۱۸۸۰ میلادی، این پدیده نامطلوبِ زیست محیطی در بسیاری از کشورهای جهان گزارش شده و حتی کشورهای پردرآمد دنیا نظیر ایالات متحده و تایوان نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، داده‌های ارائه شده از سوی یک سازمان بین‌المللی غیردولتی موسوم به "مرکز پایش مهاجرت‌های داخلی" (IDMC) که مقر آن در ژنو است، نشان می دهد که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ میلادی در مجموع ۲.۴ میلیون مهاجرتِ داخلی ناشی از خشکسالی به ثبت رسیده است.

این مهاجرت‌ها عمدتاً در ۱۳ کشور بوده که اغلب جزو کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط هستند ​​و مربوط به روستاییانی بوده که به دلیل از دست دادن معیشت و تغییرات محیطی ناشی از خشکسالی و کمبود چراگاه، مجبور به مهاجرت از روستا به شهر شده اند.

به گزارش سایت "ریلیف وب"، با این حال شواهد بسیار کمی در مورد مهاجرت های ناشی از خشکسالی در بافت غیرروستایی به دلیل از دست دادن معیشت وجود دارد. هرچند در کشور تایوان بخشی از این خشکسالی به صنعت تولید تراشه که سهم عمده‌ای از بازار الکترونیک جهان را تغذیه می‌کند، آسیب‌هایی وارد کرده و در نتیجه بخشی از کارکنان در این صنعت نیز به طور غیرمستقیم از این معضل زیست محیطی متضرر شده‌اند.

تایوان با توجه به موقعیت مکانی که در آن واقع شده می بایست یکی از پرباران ترین کشورهای جهان باشد. آب و هوای آن در نواحی شمالی و مرکزی نیمه گرمسیری و در جنوب گرمسیری است. وقوع طوفان‌ها در تابستان و پاییز رایج است و باران های موسمی نیز در آن رخ می دهد. در این مناطق به طور معمول به قدری باران می بارد که در ایستگاه های مترو و مراکز تجاری، چتر می گذارند تا رهگذران در صورت نیاز آن را قرض بگیرند.

اما سال گذشته اتفاقی غیرعادی افتاد و هیچ طوفانی به جزیره نرسید و میزان بارش‌ها بسیار کم بود.

سطح بارش باران در سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) در این کشور پایین‌تر از انتظار بوده که این امر باعث شد تا تایوان بدترین خشکسالی ۵۶ سال اخیر را تجربه کند به طوری که اکنون بسیاری از مخازن آن کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت‌شان، آب دارند و سطح آب در برخی مخازن نیز کمتر از ۱۰ درصد است.

شرایط به گونه پیش رفته که آبِ منازل و مشاغل در سه شهر و شهرستان از جمله یکی از بزرگترین مناطق شهرنشین، دو روز در هفته قطع شده است.

همچنین خشکسالی و کمبود آب باعث به خطر افتادن کشاورزی در این کشور شده است.

کارشناسان در بررسی برخی از عوامل اثرگذار بر افزایش خشکسالی‌های این کشور در سال‌های اخیر معتقدند که نشت لوله‌های فرسوده باعث شده تایوان نزدیک به ۱۴ درصد از ذخایر آبی خود را از دست بدهد.

همچنین جنگل زدایی موجب روانه شدن خاک هنگام بارندگی‌ها می شود که همین امر منجر به رسوب خاک در مخازن آبی می شود و در نتیجه ظرفیت جمع آوری آبِ بیشتر در این مخازن در طول دوره های بارانی برای استفاده در دوره های خشکسالی از بین می رود.

همچنین این کشور از دهه ۱۹۶۰ میلادی با کاهش چشمگیر روزهای بارانی مواجه بوده که به نوبه خود در تشدید این بحران اثرگذار بوده است.

کارشناسان می‌گویند: هرچند دولت تایوان برای رفع این مشکلات اقداماتی را انجام می دهد اما همه و در هر بخش و موقعیتی باید به این فکر کنند که چگونه می توانیم آب را صرفه جویی کنیم به ویژه به این دلیل که تغییرات آب و هوایی منجر به کاهش بارندگی‌ها می شود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/19422