کد مطلب:18399
تاریخ انتشار:25 آبان 1400 ساعت 15:34
چاپ چاپ

سلاجقه: موافق ادغام محیط زیست و منابع طبیعی هستم/ نظارت محیط زیست بر واردات تراریخته‌ها باز می‌گردد

سلاجقه: اجازه نمی‌دهیم محیط زیست کشور دستخوش بی‌مبالاتی شود و بر این اساس هر پروژه‌ای که قرار است اجرا شود باید گزارش ارزیابی زیست محیطی داشته باشد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اجازه نمی‌دهیم محیط زیست کشور دستخوش بی‌مبالاتی شود و بر این اساس هر پروژه‌ای که قرار است اجرا شود باید گزارش ارزیابی زیست محیطی داشته باشد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
علی سلاجقه روز سه شنبه در نخستین نشست خبری خود افزود: سازمان با ساختار کنونی نمی تواند آنطور که باید در بحث حاکمیتی  با قدرت عمل کند بنابراین با ایجاد تغییر، ساختار قوی تر خواهد شد.

وی اظهارداشت: اگر وزارتخانه ها و نهادها در راستای فعالیت های خود قانون مخصوص به خود را دارد سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز قوانین خود را دارد، بنابراین هر پروژه جدیدی باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشد تا کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود و اجازه هیچ گونه بی مبالاتی در محیط زیست را نمی دهیم.

حقابه محیط زیست را تامین می کنیم
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در زمینه تامین حقابه ها با وزارت نیرو مذاکره کردیم و سازمان حتما حقابه محیط زیستی کشور را تامین خواهد کرد.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال حقابه دریاچه ارومیه حدود ٣.۴ میلیارد متر مکعب است که قرار است از مسیر ۴٠ درصد صرفه جویی در بخش کشاورزی و یک میلیارد متر مکعب هم از سد زاب و سیلوه و بقیه نیز از بخش های تصفیه فاضلاب ها تامین شود.
وی تاکید کرد: الگوی تامین حقابه دریاچه ارومیه می تواند به سایر تالاب‌های کشور تعمیم داده شود و این هم جزو برنامه های ما است.

سلاجقه درباره نحوه فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در ستاد احیا، کارهای سخت افزاری آبرسانی به دریاچه انجام شد و بسیاری از پروژه ها تمام شده و برخی در حد ٧٠ درصد پیشرفت داشته اند و کار تونل کانی سیب نیز به زودی تمام می شود و آب در آن رهاسازی خواهد شد.

معاون رییس جمهوری گفت: اکنون کارهای نرم افزار ی باید انجام شود و معاونت محیط زیست انسانی سازمان کار جامعی در این زمینه انجام داده که می تواخد الگوی مناسبی برای همه تالاب‌های کشور باشد. در این طرح بحث تغییر کاربری با جدیت دیده شده که خوشبختانه آماده ارائه است.

سازمان محیط زیست مجوزی برای شکار چهارپایان صادر نکرده است

سلاجقه درباره مجوز سازمان برای شکار چهارپایان گفت: سازمان تاکنون مجوزی برای چهاریان صادر نکرده اما مقوله احصاء سرشماری در دستور کار قرار دارد و ادارات کل استانی در حال انجام آن هستند.

وی با تاکید بر اینکه اجازه نمی‌دهیم شکار در میان گونه‌های در آستانه انقراض انجام شود، افزود: زمانی که سرشماری انجام شد بعد از بررسی و به دست آمدن شرایط کلی از حیات وحش تصمیم گیری خواهیم اما بطور قطع در این تصمیم گیری معیشت مردم را در نظر خواهیم گرفت.

اجازه نمی دهیم تالاب انزلی به دریاچه ارومیه تبدیل شود

سلاجقه درباره وضعیت تالاب انزلی گفت: تالاب انزلی مانند سایر تالاب ها یکی از سرمایه های کشور است و اجازه نمی‌دهیم هم انزلی و هم سایر تالاب‌ها به دریاچه ارومیه دیگری تبدیل شوند، هر چند اکنون وضعیت تالاب انزلی چندان مناسب نیست ، بحث رسوب گذاری ها، گونه های مهاجم، فاضلاب و سموم، شرایط این تالاب را دشوار کرده است.

وی اظهار داشت: اکنون خفگی تالاب اتفاق افتاده و وجود گونه های مهاجم آن را شکننده کرده است، اگر اعتبار حفاظت از تالاب مصوب شود بدون وقفه نسبت به دریافت آن اقدام خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم که تالاب به مرحله حاد برسد.

ادغام سازمان محیط زیست و منابع طبیعی اتفاق مبارکی خواهد بود

سلاجقه درباره ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری اظهار داشت: با ادغام سازمان محیط زیست با حوزه آب موافق نیستم و معتقدم مجموعه محیط زیست و منابع طبیعی با هم یکی هستند، بر این اساس فکر می‌کنم با این ادغام از خیلی از موازی کاری‌ها زمین خواری‌ها و اتفاقات نامیمون جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه هر صنعتی که بخواهد احداث شود، به گنجینه گران‌بهای طبیعی اطرافش توجه نمی شود، گفت: چون مولفه های زیستی مانند آب و خاک اطراف آن صنعت ارزشگذاری اقتصادی صورت نمی گیرد، در حالیکه ارزشیابی محیط زیست از اولویت‌های ارزیابی‌های جهانی است، باید در هر مجموعه ای ارزشیابی زیست محیطی انجام شود. زمانی که آب و خاک یک منطقه از دست می رود دیگر جایگزینی ندارد بنابراین اگر قرار است صنعتی ایجاد شود ابتدا باید ارزیابی زیستی و ارزشگذاری صورت گیرد.

وی تاکید کرد: در این زمینه باید قوی عمل کنیم از این رو شاید نیاز باشد به سمت و سوی ساختار قوی تر حرکت کنیم. اصل محیط زیست محیط طبیعی آن است و انسان آن را دستخوش تغییر کرده، اگر قرار باشد مدیریت جامع اعمال شود باید با ساختاری قوی و حاکمیتی پیش رویم.

متناسب با هر حوضه آبی بهره برداری نکردیم

سلاجقه درباره وضعیت فوق بحرانی فرونشست در کشور گفت: طبیعت را بر مبنای داشته‌ها و توان اکوسیستم مدیریت نکردیم و به همین دلیل با مشکل مواجه شدیم. در حالیکه بیلان آب در هر حوضه آبخیز مشخص است، هر جایی توانستیم و بر اساس مطالبات مردمی برای ایجاد اشتغال بدون توجه به آمایش سرزمین کشور اقدام کردیم، بدون توجه به الگوی کشت، به تغییر کاربری پرداختیم و سفره‌های آبی را تخلیه کردیم، هنوز هم در استان اصفهان در شرایط بحرانی فرونشست قطب صنعتی سفره‌های آبی را تخلیه می‌کند.

وی اظهار داشت: مطالبه مردم بیکاری و مشکلات اقتصادی است، این مشکلات باید رفع شود اما اجرای آن باید به دست متخصصان امر سپرده شود تا کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود. با برداشت های بی رویه پوسته زمین با مشکل مواجه شده است، چاه های غیر مجاز زیادی وجود دارد که بی رویه آبهای زیرزمینی را به سطح می آورند.

در نشست گلاسکو می‌خواهند با ایجاد تعهدات بین‌المللی کشورها را استثمار کنند

رئیس سازمان محیط زیست درباره نتایج نشست گلاسکو گفت: تعهدات ایران در توافق پاریس چهار درصد کاهش گازهای گلخانه‌ای بدون برداشته شدن تحریم ها و هشت درصد در صورت برداشتن تحریم‌ها بود که با توجه به اینکه پیش تعهد بوده، الزام آور نبود، همچنین در مجلس نیز مصوب نشده بود چون شبهاتی داشت که باید برطرف شود.

وی با بیان اینکه در اجلاس گلاسکو در بیانیه‌اش مطرح کرده که کشورهایی که طبیعت دنیا را آلوده کردند، حالا که دنیا را تخریب کردند و از لحاظ اقتصادی به جایی رسیده اند که می‌توانند از انرژی‌های نو استفاده کنند، می‌خواهند کشورهای دیگر را مجبور به کاهش انتشار کنند، گفت: این سیاست استثماری است که به کشورها می‌گویند هم منابع فسیلی را تعطیل کنید و هم مولدهای انرژی پاک را از ما بخرید.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایران به ۵ درصد رسیده است

سلاجقه درباره اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبری گفت: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مسائل به گونه ای بیان شده که بر اساس آن ما کاهش چهار درصدی گازهای گلخانه‌ای را انجام می‌دهیم، حتی این کاهش به پنج درصد رسیده است، وقتی گفتیم که ما این سیاست ها را داریم برای دنیا غیر منتظره بود.

وی تاکید کرد: تعهد دادن به یک توافق بین‌المللی مستلزم هزینه است و برای تعهد چهار درصدی مورد توجه در توافق پاریس، ۱۷ میلیارد دلاری باید هزینه کرد و برای انجام تعهدات ۱۲ درصدی چیزی حدود ۵۱ میلیارد دلار باید هزینه کنیم.

سلاجقه افزود: کشورهای توسعه یافته در اجلاس گلاسکو اعلام کردند، ۱۰۰ میلیارد دلار برای کمک به کشورهای توسعه یافته در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در نظر گرفته‌اند، اما کشوری که با تروریسم اقتصادی محاصره شده، چطور می‌تواند به تعهدات خود عمل کند؟ این تعهد یک طرفه به سامان نمی‌رسد.

رئیس سازمان محیط زیست ابراز داشت: در گلاسکو هیچ بیانیه‌ای صادر نشد چون عمدتاً کشورها شعار می‌دادند.

وی افزود: سیاست‌های ۱۵ گانه ابلاغی رهبری که جامع نگر و مترقی است و سازمان محیط زیست به عنوان متولی تاکنون به آن عمل نکرده است، اما سازمان خود را موظف به حرکت در این چارچوب می‌داند.

اعلام شعار «تمدن سازی اکولوژیک» از چین امیدوار کننده است

سلاجقه مواضع چین، در اجلاس گلاسکو را حائز اهمیت دانست و گفت: چینی‌ها در این اجلاس از «تمدن سازی اکولوژیک» سخن گفتند که در مسیر جاده ابریشم و تفاهم نامه ۲۵ ساله با چین به آن پرداخته می‌شود که می تواند برای کشورهایی که در این مسیر قرار می گیرند تاثیرگذار باشد.

به دنبال توسعه کم اثر هستیم
وی گفت: توسعه باید صورت گیرد اما باید توسعه ای باشد که حداقل آسبب را به محیط زیست وارد کند و هر صنعتی برای فعالیت موظف است مجوزهای محیط زیستی را دریافت کند و سازمان به عنوان متولی ارائه مجوزها باید خود به سراغ دستگاه های مختلف برود و بهترین گزینه را به آنان پیشنهاد دهد تا هم توسعه صورت گیرد و هم کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود.

سلاجقه از اعلام برنامه‌های تحولی دولت در همه حوزه‌ها بخصوص در حوزه محیط زیست خبر داد.

انتقال آب بین حوضه ای در دنیا موفق نبوده است

وی درباره مواضع خود در انتقال آب بین حوضه ای و انتقال آب خزر به استان‌های مرکزی گفت: تجارب انتقال آب بین حوضه ای در دنیا موفق نبوده است و درباره انتقال آب دریای خزر نیز اعتباری در نظر گرفته شده است.

با استحصال آب ژرف مخالفیم

وی با اشاره به آبهای ژرف گفت: برای همه ظرفیت ها در هر بخشی باید آبی را در تمام سطوح احصا کنیم، ابتد ا باید آبهای جاری مدیریت شوند که نیازمند مدیریت است، بعد به سراغ دیگر اقدامات برویم، مثلا چندی پیش در شمال کشور بارندگی های خوبی داشتیم با این آبها چه کار کردیم؟ آنها را چگونه مدیریت کردیم؟ یا در جنوب هم وضع همین گونه است، پس اول باید برای داشته های خود برنامه داشته باشیم بعد اگر شرایط به گونه ای بود که احساس نیاز شد مثلا به سمت آبهای ژرف برویم، کشورهای اطراف ما از جمله عربستان از ابهای ژرف استفاده کردند اما معتقدم باید با هزینه کمتر، داشته های خود را مدیریت کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اگر در زمینه آی ژرف مساله اکتشاف و مطالعه است مشکلی نداریم اما با استحصال آبهای ژرف مخالفیم و نباید انجام شود.

در دیپلماسی آب و محیط زیست خوب عمل نکردیم

سلاجقه گفت: در حوزه دیپلماسی محیط زیست و آب خوب عمل نکردیم و سدسازی بر روی رود ارس از سوی ترکیه حاصل همین بی توجهی بوده در واقع زمانی که باید وارد عمل می شدیم اقدامی نکردیم اما خوشبختانه دستگاه‌های متولی، برگزاری جلساتی را آغاز کرده‌اند و امیدواریم حقابه های محیط زیستی خودمان را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در مسائل آبهای بین المللی قوانین جامعی نداریم، قوانین ما در زمینه اقیانوس ها بیشتر به بحث کشتیرانی بر می گردد اما در زمینه آبهای مرزی، دریاها، اقیانوس ها و سفر های آب زیر زمینی قوانین خوبی نداریم در حالی که باید در این زمینه قوی تر عمل کنیم تا بتوانیم حقابه خود را بگیریم.

قوانین دستگاه ها در اجرای قانون هوای پاک مشخص است

معاون رییس جمهوری گفت: در زمینه قانون هوای پاک ۲۳ دستگاه متولی اجرای آن هستند که در این قانون وظایف و تکالیف همه آنها مشخص شده و سازمان محیط زیست نیز به عنوان متولی، اقدامات این دستگاه ها را در قالب گزارش عملکرد دریافت می کند تا مشخص شود که تا چه حد به وظایف خود عمل کرده اند.

با مخربان محیط زیست اغماض نمی کنیم

سلاجقه اظهار داشت:‌ در دنیا کشاورزی یکی از بخش های اصلی مصرف آب است که معمولا بین ۶۲ تا ۶۵ درصد آب را مصرف می کند البته در ایران این میزان بیشتر است. در واقع مدیریت آب در دستگاه ها عالمانه نیست، خوشبختانه نقشه الگوی کشت کشور تهیه شده و به زودی اعلام می شود. شاید عده ای که سال ها یک کشت را انجام دادند در مقابل تغییر مقاومت کنند که این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد تا توجیه شوند که در شرایط خشکسالی و کم آبی باید از کشت های کم آب بر استفاده شود.

رییس سازمان حفاظت محیط  زیست گفت: حفظ محیط زیست اولویت ما است و با تخریب کنندگان آن اغماض نخواهیم کرد.

وی درباره انحلال دانشکده محیط زیست توضیح داد که کارکنان این دانشکده در پژوهشکده محیط زیست مشغول شده اند و تلاش می کنیم تا کارکنان آن از لحاظ مالی با مشکل مواجه نشوند.

حساسیت گرد و غبارهای خوزستان را به مجامع بین المللی گوشزد کردیم

سلاجقه درباره ریزگردهای استان خوزستان گفت: مرکز ملی مقابله با گرد و غبار سازمان محیطزیست در زمینه مقابله با گرد و غبار اقدامات خوبی انجام داده، کانون های داخلی و خارجی را شناسایی کرده و در فاز اول اولویت را بر روی مدیریت کانون های داخلی گذاشته و مرحله بعدی کانون های خارجی است که در قالب نشست های مشترک با سازمان های بین المللی به این مساله پرداختیم و حساس بودن شرایط را به آنها گوشزد کردیم.

وی تاکید کرد: برای مقابله با کانون های داخلی باید بارش ها را مدیریت کنیم و استان ها تالاب های موجود خود را جامع ببینند و برای کانون های خارجی باید از ظرفیت های بین المللی استفاده کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره مدیریت آب در سدهای کشور از جمله تهران گفت: مدیریت جامع حوضه آبخیز بسیار مهم است، سدهای تهران اگر کمبود آب دارند اگر طرح آبخیزداری را به خوبی اجرا کنیم تا بارندگی ها مدیریت ها شوند بطور قطع مشکل کمتری خواهیم داشت. ما هم به عنوان ناظر تلاش می کنیم تا حد امکان آب درست مصرف شود.

تغییر اقلیم نابسمانی به همراه دارد

وی گفت: تغییر اقلیم نابسمانی به همراه دارد مثلا اگر در نقطه ای بارندگی چندانی رخ نمی داد با این وضعیت باران های سیل آسا رخ می دهد و بر عکس، باید کشور را برای این شرایط آماده کنیم، البته شرایط کشور با خشکسالی هماهنگ است و گذشتگان ما هم با این مساله کنار آمده بودند اما ما اینطور نیستیم در حالیکه باید خود را با هر شرایطی وفق دهیم، و خود را با طبیعت همگام کنیم.

نماینده ایران در افغانستان پیگیر حقابه از هیرمند است

سلاجقه اظهار داشت: افغانستان هنوز دارای دولت فراگیر نیست تا بتوانیم درباره حقابه هیرمند با آنها گفت وگو کنیم اما نماینده ویژه ایران در افغانستان پیگیر این موضوع است. حقابه ما از هیرمند ۲۶ متر مکعب بر ثانیه است که باید تامین شود اما به شرطی که در بالادست هم آب باشد، در حالی که در چند سال اخیر خشکسالی فشار آورده و بالادست هم آبی ندارد.

پیگیر تامین حقابه از سد ایسلو هستیم

وی درباره سد ایلسو گفت: سد ایلسو اتفاقی است که افتاده، باید قبل از اجرا اقدامی می کردیم باید نسبت به اقدامات کشورهای همجوار هوشیار باشیم اما به هر حال ترکیه کار خود را کرد و اکنون سد را ساخته اما در دیدار وزیر خارجه ترکیه با همتای ایرانی این موضوع مطرح شده تا حقابه پایین دست تامین شود و ما هم به عنوان سازمان محیط زیست پیگیر خواهیم بود.

سلاجقه درباره گزارش ارزیابی پروژه ها گفت: پروژه هایی که شروع شده حتما باید خود را با شرایط زیست محیطی وقف دهند، پروژه هایی هم که شروع نشدند باید حتما مجوز ارزیابی زیست محیطی دریافت کنند.

تلاش می کنیم حکم قصاص محیط بان شکسته شود

وی اظهار داشت: از سال ۱۳۹۸ تاکنون اقدامات خوبی در راستای حقوق محیط بانان انجام شده و افزایش ۱۲۰ درصدی داشته ما هم با امور استخدامی کشور نشست داشتیم تا محیط بانان ساماندهی شوند.

معاون رییس جمهوری گفت: همچنین در تلاشیم تا حکم قصاص محیط بان «برومند نجفی» محیط بان منطقه حفاظت شده بیستون کرمانشاه شکسته شود و نجات یابد.

در ابتدای مراسم، رییس سازمان حفاظت محیط زیست دو نهال را به یادبود مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی دو خبرنگاری که در جان خود را در حادثه تصادف از دست دادند، در محوطه پارک پردیسان غرس کرد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/18399