کد مطلب:18334
تاریخ انتشار:15 آبان 1400 ساعت 13:33
چاپ چاپ

زنگ خطر آلاینده دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران به صدا در آمد

طی این مدت آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون در ۱۲ روز و آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون در دو روز به‌صورت همزمان بالاتر از حد مجاز قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه در پدیده‌ای کم‌سابقه طی سال‌های اخیر، در روز اول آبان آلاینده دی‌اکسید گوگرد به میزان قابل توجهی افزایش یافت، گفت: این امر را می‌توان زنگ خطری برای مطرح شدن گاز دی‌اکسید گوگرد به عنوان یکی از آلاینده‌های مهم شهر تهران دانست.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، محسن روشنی با بیان اینکه در پدیده‌ای کم‌سابقه طی سال‌های اخیر در روز اول آبان آلاینده دی‌اکسید گوگرد به میزان قابل توجهی افزایش یافت و با غلظتی برابر با ۸۴ به عنوان آلاینده شاخص هوا معرفی شد، گفت: هر چند در این روز میزان شاخص فراتر از حد مجاز نبود ولی افزایش این عدد در کنار کاهش تعداد روزهای پاک و افزایش تعداد روزهای قابل قبول به لحاظ این آلاینده در مدت مورد بررسی حائز اهمیت است.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه می‌توان این امر را زنگ خطری برای مطرح شدن گاز دی‌اکسید گوگرد به عنوان یکی از آلاینده‌های مهم شهر تهران دانست، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در روزهای سردتر و در صورت استفاده از سوخت‌های بی‌کیفیت و حاوی سولفور بالا در مراکز صنعتی و نیروگاهی بزرگ، میزان این آلاینده در هوای تهران افزایش یابد. 

وی با اشاره به کیفیت هوای پایتخت در پاییز امسال گفت: پاییز سال ۱۴۰۰ پایتخت با ثبت ۱۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳۳ روز با شرایط قابل قبول به نیمه رسید. طی این مدت  آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون در ۱۲ روز و آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون در دو روز به‌صورت همزمان بالاتر از حد مجاز قرار گرفتند.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه اظهارکرد: بیشترین شاخص ثبت‌ شده برای ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون برابربا ۱۳۰ و بیشترین شاخص برای ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون برابر با ۱۳۴ بود.

وی با اشاره به اینکه هر دو روز آلوده به لحاظ ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون در شش روز ابتدایی مهرماه به علت گرد و غبار ناشی از خشکی زمین اتفاق افتاد، اظهار کرد: با سردتر شدن هوا و کمبود تهویه لازم در شهر به غلظت ذرات معلق ریزتر که منشاء آن انسان‌ساخت و بیشتر ناشی از حمل و نقل شهری و استفاده از وسایل نقلیه موتوری در شهر است، افزوده شد.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه در نیمه نخست پاییز سال گذشته، ۲۷ روز شرایط قابل قبول و ۱۸ روز شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس در شهر تهران ثبت شد، گفت: در مدت مشابه سال ۹۹، همه روزهای آلوده به خاطر افزایش غلظت ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون بود و می‌توان گفت در مجموع نیمه نخست پاییز سال جاری شرایط مطلوب‌تری نسبت به سال گذشته داشت.

به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، روشنی با تأکید بر اینکه با کمتر شدن محدودیت‌های کرونایی می‌بایست نسبت به افزایش شاخص آلاینده‌های هوا حساس‌تر بود، خاطرنشان کرد: به این منظور مواردی همچون جدی گرفتن معاینه فنی و کاهش موارد استفاده بی‌مورد از وسایل نقلیه به‌خصوص وسایل نقلیه کاربراتوری حائز اهمیت است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/18334