کد مطلب:18325
تاریخ انتشار:13 آبان 1400 ساعت 11:27
چاپ چاپ

از آلاینده‌های هوا چه می‌دانید؟

آلاینده‌های هوا بر اساس منشا آلودگی، حالت فیزیکی آلاینده، حالت شیمیایی آلاینده، فیزیولوژی آن‌ها و فرم آلودگی تقسیم‌بندی می‌شوند.

در روزهایی که آلودگی هوا نفس مردم تهران و کلانشهرهای دیگر را گرفته است، بیش از پیش نام آلاینده‌هایی مانند آلاینده‌های منابع ثابت و متحرک، آلاینده‌های ثانویه و ... را می‌شنویم این درحالیست که این آلاینده‌ها متعلق به تقسیم‌بندی‌های متفاوتی هستند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
تهران مانند برخی از کلانشهرها در سال جاری زودتر از سال‌های قبل دچار آلودگی هوا شده است؛ به‌گونه‌ای که در روزهای اخیر کیفیت هوای برخی مناطق پایتخت ناسالم برای همه گروه‌ها بود. بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلودگی هوا به پنج شیوه دسته‌بندی می‌شوند، که به شرح زیر است:

* آلاینده‌های هوا بر اساس منشا آلودگی، حالت فیزیکی آلاینده، حالت شیمیایی آلاینده، فیزیولوژی آن‌ها و فرم آلودگی تقسیم‌بندی می‌شوند.

*  منشاء آلودگی می‌تواند طبیعی و مصنوعی باشد.

* از آلاینده‌ای طبیعی می‌توان به ذرات و خاکستر آتشفشان و گازهای ناشی از آن، فساد مواد آلی و اجساد حیوانات و بقایای تنه درختان که تحت تاثیر باکتری‌ها تولید فساد می کنند، اشاره کرد.

 * آلاینده‌های مصنوعی از طریق انتشار تولید و به فضا فرستاده می‌شوند که این آلاینده‌ها می‌تواند آلی یا صنعتی باشند.

*آلاینده‌های صنعتی یا ثابت هستند یا متحرک. منابع ثابت مانند کارخانجات که از نظر اهمیت به ترتیب عبارتند از نیروگاه، پتروشیمی، کارخانجات مواد شیمیایی و تولید مصالح ساختمانی.

* از نظر حالات فیزیکی آلاینده‌ها به دو گروه گازها ، بخارات و گروه آئروسل‌ها تقسیم می‌شوند.

* آئروسل‌ها ذرات میکروسکوپی جامد یا مایعی هستند که در محیط گازی وجود دارند و شامل دود و میست می‌شوند.

* غبار ذره جامدی است که از مواد کلوئید بزرگتر و قادر است به‌طور موقت در هوا و یا گاز دیگری به‌صورت معلق در آید. این ذره تمایلی به چسبندگی ندارد.

* قطره ذره کوچک مایعی است که دارای اندازه و وزن به‌خصوصی است و در شرایط سکون سقوط می‌کند. این ذره ممکن است در شرایط توربولانس به‌صورت معلق باقی بماند.

* خاکستر فرار به ذرات بسیار کوچک خاکستر گفته می‌شود که بر  اثر احتراق مواد سوختنی در دودکش ایجاد می‌شود.

* فیوم ذرات جامدی هستند که بر اثر تراکم حالت گازی پیدا می‌کنند و معمولاً بعد از تبخیر مواد ذوب شده و توام با یک واکنش شیمیایی مانند اکسیداسیون تولید می‌شوند.

* در تقسیم‌بندی شیمیایی آلاینده‌ها به دو گروه مواد آلی و مواد معدنی تقسیم می‌شوند. ترکیبات آلی حاوی کربن و هیدروژن و بسیاری از آن‌ها دارای عناصری مانند اکسیژن، نیتروژن، فسفر و گوگرد هستند.

* در تقسیم‌بندی فیزیولوژیکی هفت گروه آلاینده قرار می‌گیرد که شامل تحریک‌کننده‌ها، خفه‌کننده‌ها، سموم فلزی، مواد آلرژیک، مواد بیماری‌زای غیر فلزی، سموم سیستمیک، مواد مخدر یا بیهوش کننده و... می شود.

* در تقسیم بندی از نظر فرم آلودگی  دو گروه آلاینده اولیه مانند مونواکسید کربن و دی اکسید گوگرد و آلاینده‌های ثانویه مانند اکسیدان‌های فتوشیمیایی جای می‌گیرند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/18325