کد مطلب:18279
تاریخ انتشار:6 آبان 1400 ساعت 12:18
چاپ چاپ

انسان‌ها چه مقدار از سطح زمین را تغییر داده‌اند؟

هلند، نمونه بارز برخی از مناظر به شدت تغییر یافته روی زمین است، بنابراین ظاهر آن در این نقشه جای تعجب نخواهد داشت.

بر اساس نتایج تحقیقات ۱۴.۶درصد (۱۸.۵ میلیون کیلومترمربع) از مساحت‌ زمین توسط انسان تغییر یافته که مساحتی بزرگتر از کشور روسیه و حاکی از این است که تاثیر انسان بر سطح‌ زمین می‌تواند به اشکال مختلفی باشد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ویفروم، با نزدیک‌ شدن به جمعیت ۸ میلیارد نفری انسان روی زمین که احتمالا تا سال ۲۰۲۳ به این میزان خواهیم رسید، تاثیر انسان بر روی سیاره‌ زمین هر سال جدی‌تر می‌شود زیرا شهرها، زیرساخت‌ها، کشاورزی و آلودگی از مهمترین اشکال تاثیر انسان بر دنیای طبیعی هستند.

نقشه دیوید اِم. ثیوبالد و همکاران وی نشان می‌دهد که انسان در حال‌حاضر چه مقدار از سطح زمین را تغییر داده است.

تاثیر انسان بر روی سطح‌ زمین می‌تواند به اشکال‌ مختلفی ازجمله شهرها، مناطق زراعی برای کشاورزی، انرژی و منابع استخراجی (نفت و گاز)، معادن (استخراج منابع طبیعی زمین به جز نفت و گاز)، نیروگاه‌ها (مناطقی که در آن انرژی تجدیدپذیر و غیر قابل‌تجدید تولید می‌شود)، جاده‌ها و راه‌آهن، قطع درختان به استثنای عواملی مانند آتش‌سوزی و شهرنشینی، نفوذ انسان، اصلاح سیستم‌های طبیعی (تغییرات در جریان آب، از جمله ایجاد مخزن)، آلودگی (پدیده‌هایی مانند باران اسیدی و مه ناشی از آلودگی‌هوا) باشد که به عنوان عامل تنش‌زا برای ایجاد این نقشه ایجاد شده است.

تاثیر انسان بر سطح‌ زمین را می‌توان در مناطقی مانند مصر (تضادهای کاربری زمین)، هلند (اصلاح شدید) و ویرجینیای‌غربی (استخراج منابع) به روشنی مشاهده کرد که چگونه سطوح و انواع مختلف اصلاحات بر مساحت زمین تاثیر گذاشته است.

تضادهای کاربری زمین در مصر

تقریبا تمام جمعیت مصر در امتداد رود نیل و دلتای رودخانه زندگی می‌کنند که آن را به مکانی جالب برای بررسی کاربری زمین و تاثیرات انسانی تبدیل می‌کند. شهرها و زمین‌های کشاورزی با شدت بالا به دنبال رودخانه در نقشه تغییرات‌ انسانی خودنمایی می‌کنند در حالی که بیابان‌های مجاور تاثیر بسیار کمتری را نشان می‌دهند.

اصلاحات در هلند

هلند، نمونه بارز برخی از مناظر به شدت تغییر یافته روی زمین است، بنابراین ظاهر آن در این نقشه جای تعجب نخواهد داشت.

استخراج منابع در ویرجینیای غربی

این فقط شهرها و شهرک‌ها نیستند که به وضوح در این نقشه نشان داده می‌شوند بلکه مناطقی هستند که مواد خام را نیز از آن استخراج می‌کنیم. این منطقه کوهستانی ویرجینیای غربی در ایالات‌متحده یک مثال بصری بسیار واضح ارائه می‌دهد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/18279