کد مطلب:18192
تاریخ انتشار:19 مهر 1400 ساعت 14:27
چاپ چاپ

توسعه همکاری ایران و چین در زمینه مقابله با بیابان‌زایی

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها گفت: تعریف پروژه‌های اجرایی مشترک با چین در زمینه رویکردهای نوین مقابله با بیابان‌زایی از جمله سیاست‌های راهبردی ما در سال جاری است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها گفت: تعریف پروژه‌های اجرایی مشترک با چین در زمینه رویکردهای نوین مقابله با بیابان‌زایی از جمله سیاست‌های راهبردی ما در سال جاری است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، نخستین نشست مشترک دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و ابخیزداری کشور و موسسه جغرافیا و اکولوژیاستان زین جیانگ چین با هدف به اشتراک گذاری دانش و تجارب حاصل از اقدامات و توسعه همکاری در زمینه مقابله با بیابان زایی و فرسایش بادی به‌صورت مجازی در سالن جلسات معاونت آبخیزداری امور مراتع و بیابان برگزار شد.

در این نشست وحید جعفریان - مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها - هدف از برگزاری این نشست را به اشتراک گذاشتن دانش، تجارب و درس آموخته‌ها در زمینه مدیریت مناطق بیابانی عنوان کرد و گفت: گستره اکوسیستم‌های بیابانی در ایران و چین سبب ایجاد چالش‌هایی مشترک نظیر طوفان‌های گرد و غبار، خشکسالی و تخریب سرزمین شده است که برای برون‌رفت از چالش‌های موجود نیازمند ظرفیت‌سازی، آموزش و انتقال تجارب به عنوان برنامه‌های راهبردی دفتر امور بیابان هستیم.

وی همچنین بر ضرورت توجه به رویکردها، الگوهای اقتصادی مدیریت پایدار سرزمین و قوانین و ضوابط مربوطه در فرایند مقابله با بیابان زایی تاکید و خاطرنشان کرد: پیگیری سند راهبردی مشترک ایران و چین و تعریف پروژه‌های اجرایی مشترک در زمینه رویکردهای نوین مقابله با بیابان زایی، استفاده از ظرفیت‌های اقتصای سازگار با محیط زیست نظیر توسعه گردشگری طبیعت، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه گیاهان دارویی از طریق برگزاری نشست‌های علمی، آموزش مستمر و بازدیدهای میدانی کارشناسان از جمله سیاست‌های راهبردی دفتر امور بیابان در برنامه‌های اجرایی ۱۴۰۰ است.

در این نشست علمی چند تن از کارشناسان دست اندرکار چین به ارائه گزارش دستاوردها و نتایج پروژه‌های اجرایی در زمینه بیابان‌زایی در استان «زین جیانگ» پرداختند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، در این نشست وبیناری حسین بدری پور - معاون امور بین الملل دفتر روابط عمومی سازمان جنگل‌ها - روسا و کارشناسان بخش بیابان ادارات کل منابع طبیعی استان های بیابانی کشور و نمایندگان موسسه تحقیقات جغرافیا و اکولوژی استان زین جیانگ چین حضور داشتند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/18192