کد مطلب:18183
تاریخ انتشار:18 مهر 1400 ساعت 12:35
چاپ چاپ

تاثیر نابودی تنوع زیستی بر تولید دارو های حیاتی

گیاه زوفا که از قرن های گذشته در آسیا برای بهبود عملکرد مغز استفاده می شد، اخیرا نتایج بررسیها نشان میدهد که التهاب مغز را کاهش می دهد.

از پوست بید گرفته تا پشه ها، طبیعت قرن ها به عنوان منبع داروهای حیاتی و ضروری شناخته شده است اما از بین رفتن گونه های جانوری و گیاهی ناشی از فعالیت بشر، این دستاورد را به چالش کشیده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، برای مثال گل برفی که به طور سنتی به عنوان مسکن سردرد مورد استفاده بوده و امروزه مشخص شده است که این گیاه شروع علائم زوال عقل را کند می سازد. در دهه ۱۹۵۰، یک آلکالوئید طبیعی به نام گالانتامین از پیاز این گیاه گرفته شد. امروزه، از نسخه ترکیبی آن برای درمان بیماری آلزایمر استفاده می شود و دانشمندان در حال بررسی بیشتر هستند تا مشخص شود آیا گونه گل برفی می تواند در درمان HIV موثر باشد.

هرچند، برداشت بیش از حد این گیاه منجر به تهدید بسیاری از گونه های گل برفی شده است. گل برفی تنها گیاه با خاصیت دارویی نیست- گیاهان منبع فراوانی از داروهای جدید بالقوه هستند که اغلب الگوهای شیمیایی را برای طراحی داروهای جدید در اختیار بشر قرار می دهند. با این حال محققان در سراسر جهان تاکید کرده اند استفاده ناپایدار از گیاهان دارویی به از دست دادن تنوع زیستی کمک کرده و می تواند فرصت تامین داروها از طبیعت را در آینده محدود کند.

به گفته محققان اکنون که بشر بیشترین نیاز را به گونه های دارویی دارد ما با خطر از دست دادن بسیاری از گونه های مهم مواجه هستیم.

بشر پیش از پیدایش زبان نوشتاری از طبیعت برای درمان بیماریها استفاده می کرده است. به طور مثال قدمت طب سنتی در چین مربوط به هزاران سال پیش است.

پنی سیلین، مورفین و برخی از موثرترین داروهای شیمی درمانی که امروزه در اختیار داریم، همگی از منابع طبیعی نشات می گیرند و بسیاری از بزرگترین عاملان مرگ و میر در بشر از جمله سرطان و بیماری های قلبی با داروهایی قابل درمان هستند که از گیاهان و قارچها تولید شده اند. به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، ۱۱ درصد از داروهای ضروری جهان از گیاهان گلدار تهیه می شود.

از اکتشافات اخیر میتوان به فارنزول اشاره کرد که در میوه ها و گیاهان موجود است و برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شود.

همچنین گیاه زوفا که از قرن های گذشته در آسیا برای بهبود عملکرد مغز استفاده می شد، اخیرا نتایج بررسیها نشان میدهد که التهاب مغز را کاهش می دهد.

داروها در هر گوشه از کره زمین یافت می شوند. قارچ هایی که روی موهای گونه جانوری تنبل رشد می کند می تواند برای مقابله با انگل ها، باکتری ها و سرطان مورد استفاده قرار گیرد. داروهای مشتق شده از سم مار بیماری های قلبی را درمان می کند.

به گزارش روزنامه گاردین، فوائد حفظ تنوع زیستی در حالیست که بشر در حال از دست دادن انواع گونه های جانوری و گیاهی است حتی پیش از آنکه نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشد. آلودگی، بهره برداری بیش از حد از منابع طبیعی، معرفی گونه های مهاجم، تغییر کاربری اراضی و تخریب آنها از طریق توسعه شهرنشینی و کشاورزی از جمله فعالیت های بشر و علت اصلی از دست دادن تنوع زیستی است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/18183