کد مطلب:18177
تاریخ انتشار:17 مهر 1400 ساعت 11:58
چاپ چاپ

جلوگیری از میلیون‌ها مورد سرطان با معاهده سال ۱۹۸۷ برای نجات ازن

بر اساس تحقیقات جدید، توافق بین المللی برای محافظت از لایه ازن که بیش از ۳۰ سال پیش به امضا رسیده بود، از میلیون ها مورد سرطان پوست جلوگیری کرده است.

بر اساس تحقیقات جدید، توافق بین المللی برای محافظت از لایه ازن که بیش از ۳۰ سال پیش به امضا رسیده بود، از میلیون ها مورد سرطان پوست جلوگیری کرده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از CTVNEWS، در سال ۱۹۸۷ یک توافقنامه مهم در مونترال امضا شد - توافق ۱۹۸ کشور مبنی بر توقف یا محدود کردن استفاده از مواد شیمیایی مانند کلرو فلوروکربن ها و سایر موادی که باعث تخریب ازن می شوند.

به گفته سازمان ملل متحد، به لطف این معاهده لایه ازن تا سال ۲۰۵۰ بهبود می یابد و تخمین زده می شود که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰، این پروتکل انتشار گازهای گلخانه ای را تا ۱۳۵ گیگاتون C۰۲ کاهش داده است.

بر اساس مطالعه جدیدی که در ماه آگوست در مجله ACS Earth Space Chem منتشر شد، پروتکل مونترال ، پوست ما را به روش های مختلفی نجات داده است.

ازن به عنوان یک سپر در اطراف سیاره عمل می کند و سطوح مضر اشعه ماوراء بنفش را دور می کند. اشعه ماوراء بنفش می تواند به چشم های ما آسیب برساند و همچنین باعث گسترش سرطان پوست و اختلالات ایمنی شود.

این مطالعه جدید نشان داد که کاهش اشعه ماوراء بنفش پس از اجرای معاهده در کاهش موارد سرطان و همچنین موارد آب مروارید بسیار اثرگذار است.

براساس این مطالعه، این پیمان از وقوع  ۴۴۳ میلیون مورد سرطان پوست و ۶۳ میلیون مورد آب مروارید برای افرادی که در ایالات متحده متولد شده اند تا پایان این قرن جلوگیری خواهد کرد. همچنین به گفته محققان، این پیمان از حدود ۲.۳ میلیون مرگ ناشی از سرطان پوست در ایالات متحده در آن مدت جلوگیری می کند.

در حال حاضر، انتظار می رود که سطح اشعه ماوراء بنفش در حدود اواسط دهه ۲۰۴۰ به سطح ۱۹۸۰ بازگردد؛ چیزی که بدون پروتکل مونترال امکان پذیر نبود. اما مدلها نشان می دهند که اگر در سال ۱۹۸۷ اقدامی انجام نمی شد، می توانست به مراتب بدتر باشد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/18177