کد مطلب:18170
تاریخ انتشار:14 مهر 1400 ساعت 11:43
چاپ چاپ

افزایش فضای سبز شهری؛ کاهش جرم و جنایت

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که با افزایش فضای سبز میزان قتل در شهرها کاهش می‌یابد.

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که با افزایش فضای سبز میزان قتل در شهرها کاهش می‌یابد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از سایکولوژی نیوز، بر اساس تحقیقات انجام شده، طبیعت به کاهش استرس، بازیابی ظرفیت‌های شناختی و افزایش سلامت جسمی و روحی همچنین کاهش جرایم خشونت‌آمیز افراد کمک می‌کند.

محققان اظهار کردند: هرچه شهری سبزتر باشد، در یک دوره ۳۰ ساله قتل‌های کمتری اتفاق خواهد افتاد و اثرات آرامش‌بخشی طبیعت ممکن است به احیاء خویشتن‌داری و کاهش احساسات شدیدی که باعث پرخاشگری و خشونت می‌شوند، کمک کند.

تحقیقات زیادی ارائه شده است و آنچه بسیاری از ما از قرارگرفتن در کنار درختان، پارک‌ها و فضاهای بیرونی می‌دانیم را تایید می‌کند، طبیعت به ما آرامش می‌بخشد و استرس را کاهش می‌دهد، ظرفیت‌های شناختی ما را بازیابی می‌کند و سلامت جسمی و روحی ما را افزایش می‌دهد اما آیا طبیعت می‌تواند بر موارد خاص مانند جنایت نیز تاثیر بگذارد؟

گروهی از محققان به رهبری دانشگاه ایالتی میشیگان بررسی کردند که آیا افزایش فضاهای سبز در ایالات‌متحده می‌تواند عاملی برای کاهش قتل در یک دوره زمانی ۳۰ ساله باشد یا خیر. این بررسی در ۲۹۰ شهر آمریکا و ۴۵ ایالت مختلف بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۵ انجام شد و بسیاری از متغیرها شامل تراکم‌جمعیت، درصد افراد ترک‌تحصیل‌کرده، بیکار و خانواده‌های بی‌سرپرست و فقیر در نظرگرفته شد. نتایج تحقیقات قبلی نشان داده است که هر کدام از عوامل فوق منجر به افزایش جرم بیشتر خواهد شد.

محققان همچنین داده‌های مربوط به تغییرات آب‌وهوایی (دما) را جمع‌آوری کردند زیرا دمای بالاتر با میزان بیشتر تجاوز و جنایت خشونت‌آمیز همراه بود. در نهایت، محققان میزان سرسبزی هر شهر را از دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ از طریق شاخص طبیعی پوشش گیاهی و بازتاب نور مرئی و مادون‌قرمز مناطق را اندازه‌گیری کردند (پوشش گیاهی سالم نسبت به پوشش گیاهی ناسالم یا پراکنده نور مرئی بیشتری را جذب و نور مادون قرمز بیشتر را منعکس می‌کند).

نتایج بررسی نشان داد که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ در ۲۱۸ شهر شاهد کاهش قتل بودیم و بیشتر کاهش در ایالات واشنگتن، آتلانتا، جورجیا، ریچموند و  ویرجینیا رخ داد اما در مدت مشابه در ایالات پیتسبورگ، پنسیلوانیا، سالیناس، کالیفرنیا، باتون روژ ولوئیزیانا شاهد افزایش قتل بوده‌ایم.

بیش از نیمی از همه شهرهای مورد مطالعه افزایش سرسبزی را گزارش کردند. به نظر می‌رسد که افزایش سبزبودن با کاهش نرخ قتل مرتبط است زیرا هر ۰.۰۱ واحد تغییر در میزان سبز شدن می‌تواند کاهش ۳۰ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر در یک منطقه را نشان دهد. افزایش قتل با افراد بازمانده از تحصیل و زیرخط فقر مرتبط بود در حالی‌که تراکم جمعیت، بیکاری، خانواده‌های بی‌سرپرست و افزایش دمای سالانه این تاثیر را نداشت.

قرار گرفتن در معرض طبیعت همچنین می‌تواند افراد را وادار به تغییر دیدگاه کند. زیبایی ذاتی پدیده‌های طبیعی می‌تواند افراد را از انگیزه‌ها یا برنامه‌های آسیب‌رساندن به دیگران منحرف کند.

محققان اظهار کردند که اثرات ترمیمی شناخته‌شده طبیعت بر شناخت به احیاء خودکنترلی کمک می‌کند و این عاملی به معنای احتمال کمتر بروز خشونت در میان ساکنان شهرهاست. همچنین هرچه محیطی دلپذیرتر باشد، ساکنین  تمایل به محافظت از آن دارند و این باعث می‌شود تا هرگونه رفتاری که تقدس منطقه را خدشه‌دار کند، کنترل کرده و یا سعی کنند آن را انجام ندهند. افزایش فضاهای سبز می‌تواند الهام‌بخش ساکنان باشد تا از ایمنی یا یکپارچگی محلات خود با قاطعیت بیشتری دفاع کنند.

محققان افزودند: اگر احساس کردید که قصد انجام کاری را دارید که بعدا پشیمان خواهید شد هرچه سریع به فضای سبز بروید تا بتوانید به مزایای خودکنترلی و کاهش خشم در طبیعت دست یابید.

متاسفانه دسترسی همه به طبیعت یکسان نیست. فضاهای سبز در محله‌های فقیرتر کمتر و البته میزان جرم و جنایت در مقایسه با مناطق ثروتمند نیز بیشتر است. افزایش فضاهای سبز در محله‌های فقیرتر و کمک به افرادی که زیر خط فقر زندگی می کنند تا به راحتی به پارک‌ها، باغ‌ها و دیگر فضاهای طبیعی دسترسی پیدا کنند برای سلامت روحی و جسمی همه افراد حیاتی است.

اگر طبیعت در دسترس شما نیست، گیاهان بیشتری را به خانه بیاورید محیط‌کار یا پس‌زمینه تلفن خود را با تصاویر طبیعت تزئین کنید تا آرامش را به شما هدیه کند، همچنین گردش اندک در طبیعت نیز می‌تواند عاملی برای غلبه بر واکنش‌های تهاجمی باشد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/18170