کد مطلب:18134
تاریخ انتشار:7 مهر 1400 ساعت 10:55
چاپ چاپ

اجرای طرح مدیریت تالاب جازموریان در انتظار تصویب شورای برنامه ریزی سیستان و بلوچستان

این طرح ها شامل تعیین میزان حق آبه و طرح معیشت پایدار برای مردم منطقه جازموریان اس که در کنار طرح اصلی مدیریت تالاب جارموریان چشم انداز خوبی برای تالاب جازموریان دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: طرح مدیریت جامع تالاب جازموریان در استان های کرمان و سیستان بلوچستان برنامه ریزی و در شورای برنامه ریزی استان کرمان تصویب شده و در صورت تصویب در شورای برنامه ریزی استان سیستان و بلوچستان اجرایی می شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، "مرجان شاکری" امروز هفتم مهرماه با اعلام این خبر اظهار کرد: طرح مدیریت یکپارچه حوزه آبریز تالاب جازموریان از سال ۱۳۹۵ با هدف استقرار رویکرد مدیریت زیست بومی در تالاب جازموریان در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفته است.

وی افزود: این طرح با همکاری اداره کل محیط زیست، جهاد دانشگاهی کرمان و تمام ذی نفعان در استان های کرمان و سیستان و بلوچستان تدوین شده بود که باید در نشست شورای برنامه ریزی این استان ها تصویب می شد.

شاکری با بیان اینکه دبیرخانه طرح احیای تالاب جازموریان در استان کرمان است، افزود: فعالیت های بخش مرتبط با این استان انجام شده و منتظر مصوبه استان سیستان و بلوچستان هستیم تا این برنامه را اجرایی کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان طرح مدیریت جامع تالاب جازموریان را شامل مطالعات زیست محیطی، مدیریت منابع آب، هواشناسی، ریزگردها، موضوعات معیشتی و اقتصادی منطقه و میراث فرهنگی عنوان کرد.

وی هدف از اجرای طرح مدیریت جامع تالاب جازموریان را احیای این تالاب در سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان اعلام کرد و گفت: این تالاب یک فرصت اکولوژیک بزرگ برای استان کرمان، کشور و منطقه است.

شاکری با بیان اینکه جازموریان به عنوان تالاب فصلی در مرز استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته، گفت: طی سال های گذشته خشک شدن این تالاب به اکولوژی منطقه آسیب جدی وارد کرده و منشا گرد و غبار و ریزگردهای بسیاری شده است.

وی افزود: طرح مدیریت جامع تالاب جازموریان در یک برنامه پنج تا ۲۰ ساله با حضور ذی نفعان و سایرین برنامه ریزی شده که در صورت تصویب در شورای برنامه ریزی استان سیستان و بلوچستان اجرایی می شود.

شاکری ادامه داد: این طرح پس از تایید استان سیستان و بلوچستان، قابلیت اجرایی شدن و پیگیری در سطح کشور برای جذب اعتبارات و برنامه های گام به گام تا احیای تالاب جارموریان را دارد.

وی تصریح کرد: ان شاالله با گام های مثبت پرسنل محیط زیست و دستگاه های دولتی در استان سیستان و بلوچستان این مصوبه صادر شود تا سایر موارد از طریق سازمان محیط زیست برای جذب اعتبارات پیگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان، کمک مسئولان ارشد این استان برای تصویب طرح مدیریت تالاب جارموریان را در مراحل قانونی بسیار دلگرم کننده برشمرد و گفت: این حمایت مسئولان نشان می دهد که اتفاق زیست محیطی بزرگی در کرمان رخ خواهد داد و امیدواریم با حرکت های صورت گرفته شاهد بهتر شدن حال تالاب جازموریان باشیم.

وی با بیان اینکه راهکارهای تدوین تالاب جازموریان با حضور ذی نفعان دولتی و غیردولتی بررسی و منافع مردم در این طرح دیده شده است، از اجرای دو طرح جانبی در کنار طرح احیای تالاب جازموریان خبر داد.

شاکری ادامه داد: این طرح ها شامل تعیین میزان حق آبه و طرح معیشت پایدار برای مردم منطقه جازموریان اس که در کنار طرح اصلی مدیریت تالاب جارموریان چشم انداز خوبی برای تالاب جازموریان دارند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/18134