کد مطلب:18109
تاریخ انتشار:2 مهر 1400 ساعت 13:27
چاپ چاپ

نقش باغداری در مقابله با تغییرات آب‌وهوایی

این برنامه توسط انجمن سلطنتی باغبانی(RHS) اجرا خواهد شد و به باغداران توصیه‌هایی ارائه می‌دهد تا بتوانند باغ‌های کوچک خود را پایدارتر کنند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنوع‌ زیستی می‌تواند تاثیر مثبتی بر تغییرات آب‌وهوایی داشته باشد و بر این اساس اقدامات مختلف شهروندان در این زمینه، به ویژه در شهرها، هرچند هم اندک می‌تواند بخش مهمی از این تنوع زیستی باشد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
به نقل از ویفروم کمپین جدیدی در انگلستان امیدوار است تا افراد را تشویق به ایجاد تغییرات اندک برای آینده‌ای سبزتر و پایدارتر کند تا از این طریق به حفاظت از کره‌ زمین کمک کنند. این برنامه توسط انجمن سلطنتی باغبانی(RHS) اجرا خواهد شد و به باغداران توصیه‌هایی ارائه می‌دهد تا بتوانند باغ‌های کوچک خود را پایدارتر کنند. این موارد در حالی انجام می‌شود که جهان به کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل‌متحد(COP۲۶) که امسال در انگلستان برگزار می‌شود، توجه دارد و بر همکاری مشترک برای محافظت از کره‌ زمین و اقدام در برابر تغییرات آب‌وهوایی متمرکز است. همچنین این گزارش هشدار می‌دهد در آینده تغییرات آب‌وهوایی گسترده، سریع و شدیدتر خواهد شد.

محققان RHS نکات مهمی در این زمینه ارائه کردند که در ذیل برخی از این موارد ذکر شده است.

درخت بکارید زیرا درختان به‌ عنوان ذخیره کربن اهمیت دارند و اگر هر فردی درختی در جامعه، مدرسه، محل‌ کار یا حیاط خلوت بکارد و آن را پرورش دهد، معادل ذخیره کربن ۱۱ میلیون سفر با ماشین در سراسر کره زمین خواهد بود.

به صورت صحیح آبیاری کنید؛ به جای استفاده از منبع اصلی آب برای آبیاری از مواردی مانند ذخیره آب باران استفاده کنید تا میلیون‌ها لیتر آب صرفه‌جویی شود.

از پوده یا کودگیاهی(توده متراکم قهوه‌ای تا سیاه‌رنگ خزه‌ها و گیاهان که به‌طور ناقص تجزیه شده‌اند) استفاده نکنید زیرا این مواد به‌ عنوان ذخیره کربن است و استفاده از آن در باغ می‌تواند باعث آزادسازی کربن و از بین‌ رفتن زیستگاه‌ها شود.

کمپوست را خودتان آماده کنید زیرا برای کره‌ زمین بهتر است. هر یک کیلو کمپوست خانگی ۰.۱ کیلوگرم کربن فسیلی را ذخیره می‌کند.

در فضای محدود نیز گیاه بکارید؛ جایگزینی تنها یک متر مربع از سنگ‌فرش با گیاهان چندساله می‌تواند به ذخیره کربن و مقابله با تغییرات آب‌وهوایی کمک کند.

گیاهانی برای گرده‌افشان‌ها بکارید زیرا گرده‌افشان‌ها در سطح جهان در خطر هستند. کمبود و از دست‌ دادن زیستگاه مهمترین موارد در این زمینه است و طیف وسیعی از گیاهان می‌توانند از این گونه‌ها حمایت کنند.

گل را وارد نکنید زیرا این گل‌ها می‌توانند ردپای کربن بیشتر باشند. پس سعی کنید خودتان گل پرورش دهید.

ابزارهای برقی را مورد استفاده قرار دهید زیرا ابزارهای بنزینی در هر لیتر بنزین مصرفی ۰.۸۴۸ کیلوگرم کربن تولید می‌کند؛ بنابراین تغییر به معادل الکتریکی می‌تواند به کاهش انتشار آلاینده‌ها کمک کند.

از محصولات محلی بیشتر استفاده کنید تا از این طریق مقادیر قابل‌ توجهی از انتشار گازهای گلخانه‌ای را ذخیره کنید.

البته میلیون‌ها نفر در سراسر جهان نمی‌توانند باغ داشته باشند اما این موضوع به این معنی نیست که نمی‌توانند از کره‌ زمین محافظت کنند بلکه می‌توانند مواردی مانند ترویج ساخت‌وساز پاک، زیرساخت‌های انرژی و راهکارهای سبز و مبتنی بر طبیعت را مورد توجه قرار دهند.

بن اسمیت، مدیر مشاوره انرژی و تغییرات آب‌وهوایی در شرکت آروپ(شرکت خدمات مهندسی بریتانیایی و چندملیتی)، در این خصوص اظهار کرد: ما معتقدیم فرصت‌های بسیاری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در محله‌های سراسر جهان وجود دارد که برخی از آن شامل راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت است؛ راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت می‌تواند نقش مهمی در چالش‌های مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی و از دست‌دادن طبیعت ایفا کند.

بر اساس گزارش‌ها سرمایه‌گذاری کمتر از یک درصد تولید ناخالص داخلی جهانی برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، تنوع زیستی و بحران تخریب زمین مورد نیاز است اما سطوح فعلی سرمایه‌گذاری کافی نیست و نتایج این گزارش هشدار می‌دهد که ۴.۱ تریلیون دلار تا سال ۲۰۵۰ در طبیعت شکاف مالی وجود دارد.

در حال حاضر از دست دادن تنوع‌ زیستی سالانه ۱۰ درصد از تولید جهانی را برای اقتصاد جهانی هزینه می‌کند. اگر به اندازه کافی راه‌ حل‌های مبتنی بر طبیعت ارائه ندهیم، بر ظرفیت کشورها برای پیشرفت در سایر زمینه‌های حیاتی مانند آموزش، بهداشت و اشتغال تاثیر می‌گذاریم.

اینگر اندرسن، مدیر اجرایی برنامه محیط‌زیست سازمان ملل‌ متحد، گفت: اگر اکنون طبیعت را نجات ندهیم، نمی‌توانیم به توسعه پایدار برسیم. تامین مالی انتقال سبز موضوعی کلیدی در اجلاس توسعه پایدار مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۱ خواهد بود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/18109