کد مطلب:17981
تاریخ انتشار:9 شهریور 1400 ساعت 12:29
چاپ چاپ

چرا به رویکرد جدید مبتنی بر سیستم آبی نیاز داریم؟

در برخی از مناطق جهان، کمبود تاریخی آب اعلام شده و در مناطق بسیاری باعث قطع بی‌سابقه آب شده و بخش‌های عمده اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است.

سیستم‌های آبی در نتیجه موج گرما و خشکسالی‌های اخیر در سراسر جهان، با مشکل مواجه شده‌اند و این موضوع پیامدهای مهمی برای بخش‌های اقتصادی مانند غذا و انرژی داشته است و کارشناسان بانک جهانی برای کاهش این خطرات رویکردهای جدیدی را ارائه کردند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ویفروم، در تابستان امسال مناطق مختلف جهان با گرما و خشکسالی درگیر شدند. در حال حاضر، غرب ایالات‌متحده، جنوب برزیل و خاورمیانه تنها چند مکانی هستند که زیرساخت‌ها، سیستم‌های اجتماعی و طبیعی آن با شرایط شدید آب‌وهوایی کنار آمده‌اند. جامعه علمی معتقد است که خشکسالی امسال در برزیل، بدترین خشکسالی در یک قرن گذشته و در ایالات‌متحده بدترین خشکسالی در ۱۲۰۰ سال گذشته بوده است.

پیامدهای اولیه این خشکسالی‌ها مشکلات مهمی برای سیستم‌های آبی به‌وجود آوردند. در برخی از مناطق جهان، کمبود تاریخی آب اعلام شده و در مناطق بسیاری باعث قطع بی‌سابقه آب شده و بخش‌های عمده اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است. در برزیل نیز مخازن آبی با کاهش ۴۰ درصدی مواجه شدند، همچنین در کشورهایی مانند ایران، عراق و لبنان سطح آب در بسیاری از مناطق بسیار کاهش یافته است.

کاهش سیستم‌های آبی بخش‌های عمده اقتصادی مانند غذا و انرژی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در اینجا ممکن است تاثیرات آنی فراتر از سطح محلی بیان شده و به مقیاس ملی و فرامرزی برسد. برای مثال شکست تولید برق آبی در برزیل، باعث افزایش ۱۵ درصدی قبوض برق شده است. همچنین قیمت موادغذایی به ویژه شکر و کاکائو به دلیل کمبود آب برای آبیاری افزایش یافته است. به‌طورکلی، اعتقاد بر این است که افزایش قیمت موادغذایی و انرژی، تورم را در این کشورها افزایش خواهد داد. کاهش محصولات در عراق، باعث کاهش درآمد کشاورزان و افزایش وابستگی به واردات آب و غذا شده است.

پیامدهای سیستم‌های کاهش آب محلی ممکن است افزایش یابد، شرایط شدید خشکسالی محلی در برزیل ممکن است امنیت غذایی بین‌المللی را نیز تهدید کند به‌ویژه برای مناطقی مانند خاورمیانه و شمال آفریقا که تا حد زیادی به واردات موادغذایی وابسته هستند. علاوه بر این، بخش برق آبی همراه با افزایش تقاضا برای انرژی ممکن است با مشکل مواجه شود. نیازهای انرژی که با نیروی آبی تامین نمی‌شود با سوخت‌های دیگر جایگزین خواهد شد که اغلب این گزینه‌ها آلاینده و بحث‌برانگیز هستند.

در دنیایی که به طور فزاینده‌ای به هم پیوسته و در حال تغییر است و در آن خطرات محلی کاهش آب تاثیرات عمیق و جهانی دارد، به چشم‌انداز جدید در بخش آب نیاز خواهد بود که برخی از آنها در ذیل ارائه شده است:

گسترش محدوده سیستم‌های آبی

محدوده سیستم‌های آب را گسترش دهید. آب و سیستم‌های به هم پیوسته اغلب از طریق دریچه‌های محلی مورد بررسی قرار می‌گیرند. ترکیب پیچیده جوامع و اقتصادهای مدرن به گسترش این افق نیاز دارد، به‌عنوان‌مثال، میزان خشکسالی در برزیل بر امنیت‌غذایی و تورم در کشورهای واردکننده مواد غذایی تاثیر می‌گذارد و نیازمند تجسم مجدد مرزهای جغرافیایی واقعی آن چیزی است که به‌عنوان یک سیستم آب شناخته می‌شود.

تصور فراتر از اجزای هیدروکلیماتولوژیکی و زیرساختی

فراتر از اجزای هیدروکلیماتولوژیکی و زیرساختی فکر کنید. گسترش محدوده‌های بخش آب مستلزم پیوندهای دقیقی است که آب در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و نهادی ایجاد می‌کند. به‌عنوان‌مثال، چگونه شوک‌های آب و آب‌وهوا می‌تواند بر تحولات انرژی تاثیر بگذارد یا در واقع، اهداف امنیت انرژی، مستلزم تعریف مجدد سیستم انعطاف‌پذیر آب و انرژی است.

پذیرش ویژگی‌های متغیر و نامشخص آب و بخش‌های به هم پیوسته

ویژگی‌های متغیر و نامشخص آب و بخش‌های به هم پیوسته را بپذیرید. خشکسالی تنها خطرات آب‌وهوایی نیست. در حال حاضر، تاب‌آوری سیستم‌های اقتصادی اجتماعی در برابر سیل بی‌سابقه در بلژیک، چین، آلمان و دیگر کشورها آزمایش شده است. در فوریه گذشته، پیوندهای مهم بین آب‌وهوا و تامین آب نیز در طول موج غیرمنتظره سرما در تگزاس مورد آزمایش قرار گرفت. بااین‌حال، پیش‌بینی ویژگی‌های میان‌مدت و بلندمدت خطرات آب، به‌ویژه در شرایط آب‌وهوایی متغیر دشوار است. این امر  ضرورت برنامه‌ریزی آب و سیستم‌های وابسته به یکدیگر را تایید می‌کند که تنوع خطرات و محرک‌های تغییر را به رسمیت می‌شناسد و راه حل‌هایی را ارائه می‌دهد که از نظر رویارویی در آینده احتمالی قوی باشد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/17981