کد مطلب:17943
تاریخ انتشار:3 شهریور 1400 ساعت 13:18
چاپ چاپ

هدف از اعزام بالگرد به ترکیه پیشگیری از سرایت حریق به جنگل‌های کشور بود

در همان ایام نیز چند فروند بالگرد را با هماهنگی دستگاه‌های نظامی و هوایی کشور در استان‌های هم مرز با ترکیه مستقر کرده بودیم تا اگر حریق سرایت کرد بتوانیم در ساعات اولیه آن را مهار کنیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن اشاره به ارسال اولین محموله تجهیزات اطفای حریق برای نیروها و تشکل‌های مردمی به پنج استان کشور، از برنامه‌ریزی برای تهیه ۵۵ هزار قلم تجهیزات طی سال جاری و تامین اعتبارات آن خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، امیر مسعود جلالی در مراسم ارسال نخستین محموله تجهیزات اطفای حریق برای نیروهای مردمی که امروز در سازمان‌ جنگل‌ها برگزار شد، اظهار کرد: امروز نخستین محموله تجهیزات برای نیروهای مردمی که در عرصه‌های منابع طبیعی در امر اطفای حریق تلاش می‌کنند به استان‌های فارس، خورستان، کهگیلویه و بویر احمد، کرمانشاه و کردستان به‌عنوان استان‌هایی که حریق بیشتری دارند فرستاده می‌شود که این تجهیزات شامل لباس‌ ایمنی، تعدادی دمنده، دستکش و کفش است.

وی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی سال جاری، ۵۵ هزار قلم تجهیزات اطفای حریق در دست تهیه داریم که اعتبار آن نیز تامین شده است، گرچه در این زمینه تاخیراتی بابت دیرکرد در تخصیص اعتبارات ایجاد شد اما این مشکل حل شد و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا این تجهیزات را ارسال کنیم.

به گفته جلالی، سازمان جنگل‌ها از سال ۹۹ به‌جد پیگیر تجهیز ادارات کل منابع طبیعی، همکاران و نیروهای مردمی بوده است که در زمینه اطفای حریق به ادارات منابع طبیعی کمک می‌کنند. سال گذشته تجهیزات زیادی نیز توزیع و بخشی دیگر از تجهیزات نیز دو ماه پیش توزیع شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها  ضمن قدردانی از زحمات نیروها و تشکل‌های مردمی در حوزه منابع طبیعی، گفت: سال گذشته با پیگیری‌های زیاد سازمان جنگل‌ها، آیین‌نامه ماده ۲۰ قانون مدیریت بحران کشور در هیئت دولت تصویب شد و اکنون شرایط برای جبران زحمات، غرامت و خسارات جانی افرادی که در حوزه منابع طبیعی تلاش می‌کنند، فراهم شده است.

جلالی با اشاره به رخداد تغییرات اقلیمی اظهار کرد: این تغییرات شرایط را به‌گونه‌ای سخت و بغرنج کرده است که حریق‌های زیادی در کل دنیا اتفاق می‌افتد که متاسفانه کشور ما نیز مشمول این تغییرات است. با این حال با همکاری‌های بسیار خوبی که بین نیروهای منابع طبیعی و نیروهای مردمی و آماده‌باشی که در کل کشور انجام و تمهیداتی که اندیشیده شده است، حریق‌های کشور عمدتا در چند ساعت اول مهار می‌شود و این شرایط مدیون زحمات نیروهای مردمی، لشکری، کشوری و منابع طبیعی است که دبا یکدیگر در این زمینه تلاش می‌کنند.

وی‌ در ادامه خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی برای توسعه همکاری‌ها و رفع نواقص موجود در زمینه همکاری‌های خود با نیروها و تشکل‌های مردمی داریم. قرار است طرحی را با همکاری تشکل‌های مردمی تدوین و نیروها را ساماندهی کنیم همچنین توسعه تجهیزات در اختیار نیروهای مردمی در دستور کار است تا دیگر نیروها حین عملیات اطفای حریق منتظر ارسال تجهیزات نباشند و از قبل این تجهیزات را در اختیار داشته باشند.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها ضمن بیان اینکه بالغ بر ۱۰۵ هزار نفر نیرو در سامانه همیاران طبیعت سازمان جنگل‌ها ثبت نام کرده‌اند، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون چندین دوره آموزشی برای همیاران طبیعت به‌صورت مجازی و حضوری برگزار شده و آموزش‌ اقدامات عملیاتی نیز ارائه شده است. متاسفانه در این حین جراحات و حتی شهادت چند تن از عزیزان را در استان فارس داشتیم که سازمان این موضوع را نیز با جدیت دنبال کرده است.

وی در ادامه گفت: دلجویی از خانواده‌ها، جبران زحمات و خسارت و پرداخت کمک هزینه‌ها به خانواده و بازماندگان عزیزانی که چه در سال گذشته و چه امسال در استان فارس به شهادت رسیدند جزو برنامه‌های جدی و در دستور کار سازمان جنگل‌ها بوده است.

 جلالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها از سال گذشته پیگیر رفع مشکلات عملیات اطفای حریق هوایی در کشور بود، گفت: تا پیش از سال ۹۹ چندین میلیارد تومان سازمان جنگل‌ها به دستگاه‌هایی که بالگرد را در اختیار ما قرار می‌دادند، بدهی داشت و سازمان جنگل‌ها با پیگیری‌هایی که سال گذشته انجام داد همه بدهی‌های گذشته را پرداخت و یک رقمی را نیز اضافه پرداخت کردیم که کار سازمان به مشکل بر نخورد. از طرفی دیگر در ستاد راهبردی و حمایت جنگل‌های زاگرس که به ریاست معاون اول رییس جمهوری تشکیل شد، موضوع استقرار بالگرد در چهار استان بحرانی کشور به‌صورت دائم و تسهیل استفاده از خدمات هوایی در امر اطفای حریق مطرح شد.

وی در ادامه اظهار کرد: با بررسی‌های انجام شده از سال گذشته، مشکلات خاص و چندانی در استفاده از بالگرد نداشته‌ایم، هرچند گاهی بالگردها با تاخیر اعزام می‌شدند اما سال گذشته بالغ بر ۳۵۰ ساعت و امسال نیز بالغ بر ۴۰۰ تا ۵۰۰ ساعت پرواز بالگرد داشتیم که در تسریع در عملیات اطفای حریق و اطفای عمده حریق‌ها در ساعات اولیه نیز نقش مهمی داشته است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها درباره بالگرد و هواپیمایی که مرداد ماه برای کمک به اطفای حریق در جنگل‌های جنوب ترکیه اعزام شدند، گفت: انتظار درستی که باید همه امکانات و سرمایه کشور را در امر حفاظت از عرصه‌ها و سرمایه ملی کشور به‌کار بگیریم و اتفاقا اعزام بالگرد به ترکیه نیز در همین راستا بود. ما اگر این اقدام را با همکاری دستگاه‌های نظامی کشور انجام نمی‌دادیم، این تهدید و خطر وجود داشت که حریق به کشور ما سرایت کند و با لحاظ این موضوع و به‌خاطر پیشگیری از سرایت به جنگل‌های کشور بالگرد اعزام شد و کمک کرد که حریق علی‌رغم بحران جدی که در ترکیه هنوز هم ادامه دارد از ناحیه این کشور به کشور ما سرایت نکند.

وی ادامه داد: در همان ایام نیز چند فروند بالگرد را با هماهنگی دستگاه‌های نظامی و هوایی کشور در استان‌های هم مرز با ترکیه مستقر کرده بودیم تا اگر حریق سرایت کرد بتوانیم در ساعات اولیه آن را مهار کنیم.

جلالی درباره علت تاخیر در اعزام بالگرد برای کمک به اطفای حریق در تنگه هایقر استان فارس که منجربه فوت چهار هموطن شد، گفت: باید در نظر داشته باشیم که اعزام بالگرد یکسری شرایط جوی و فنی خاص خود را دارد و هیچ بالگردی در هیچ جای دنیا در شب نمی‌تواند پرواز کند و این محدودیتی است که بالگردها دارند. در تنگه هایقر نیز به‌ دلیل تاریک شدن هوا و وزش شدید باد امکان اعزام بالگرد تا صبح روز بعد وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: در بحث اعزام بالگرد لازم است جمیع جهات مد نظر و مورد بررسی قرار گیرد تا بالگردی که ارسال می‌کنیم بتواند در آن لحظه کمک حال باشد، نه اینکه خود مشکلات جانبی ایجاد کند. اگر شرایط برای اعزام بالگر فراهم باشد با هماهنگی و اهتمامی که بین سازمان جنگل‌ها و وزارت دفاع وجود دارد، لحظه‌ای درنگ نمی‌شود.

جلالی همچنین اظهار کرد: تمامی افرادی که در سامانه همیاران طبیعت ثبت نام کرده‌اند  مشمول بیمه و آیین‌نامه ماده ۲۰ قانون مدیریت بحران می‌شوند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/17943