کد مطلب:17941
تاریخ انتشار:3 شهریور 1400 ساعت 10:34
چاپ چاپ

مرحوم کردوانی: آبخیزداری راهی برای جلوگیری از هدر رفت منابع آبی است

مرحوم پرفسور کردوانی معتقد بود که آبخیزداری از اقدامات موثر برای کنترل سیلاب است و برای مقابله با سیل سال ۹۸ فقط کافی بود که در ارتفاعات آبخیزداری کنند.

مرحوم پرفسور کردوانی معتقد بود که آبخیزداری از اقدامات موثر برای کنترل سیلاب است و برای مقابله با سیل سال ۹۸ فقط کافی بود که در ارتفاعات آبخیزداری کنند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مرحوم پرفسور کردوانی نظرات و دیدگاه های قابل توجهی درباره آبخیزداری و آبخوانداری داشت که به مرور آن‌ها می‌پردازیم:

 آبخیزداری از اقدامات موثر برای کنترل سیلاب است

انجام اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری و حفظ و افزایش پوشش گیاهی در سطح حوضه‌های آبخیز بالادست به کنترل و کاهش سرعت سیلاب کمک می‌کند. آبخیزداری یکی از موثرترین اقدامات برای کنترل سیلاب در حوضه‌های بالادست است، در پایین دست حوضه‌های آبخیز نیز باید بتوانیم سیل را کنترل کنیم.  برای مقابله با سیل‌های سال ۱۳۹۸ فقط کافی ‌بود تا در ارتفاعات آبخیزداری کنند یعنی در دامنه کوه ‌دو کار اصلی انجام بدهند؛ اول اینکه جوی‌های عمود بر شیب احداث کنند و دوم اینکه در رودهای کوچک، سدهای کوچک می‌ساختند که این اقدامات بر عهده وزارت کشاورزی و وزارت نیرو است. اگر این کارها انجام می‌شد، دیگر شاهد این همه خسارات نمی‌شدیم.

آبخیزداری سدها جدی گرفته شود

سیل در ارتفاعات بیشترین خسارت را وارد می‌کند چون پوشش گیاهی وجود ندارد. سیل باعث می‌شود تا عمر سدها کوتاه شود و چون از گل و لای پر شده‌اند و در نتیجه آب کمتری را ذخیره می‌کنند پس باید برای اینکه عمر سدها کوتاه نشود، راهکارهای لازم را اجرایی کرد. برای جلوگیری از این بحران، باید سه کار انجام شود؛ اول ‌آبخیزداری، دوم ایجاد سد رسوبی و در نهایت شست‌وشوی هیدرولیک آب سدها. ‌با انجام این موارد می‌توان از بحران‌ها جلوگیری کرد. سد دز ۲۰۲متر ارتفاع دارد و اکنون حدود ۹۰ متر آن گِل است و به همین دلیل نمی‌تواند آب را در خود ‌نگه دارد.

به دلیل تند بودن شیب کوه‌های ایران، اجرای درست طرح‌هایی چون آبخیزداری بسیار مهم است چرا که اگر این طرح به درستی اجرا نشود، هم منابع آبی و هم منابع خاک از بین می‌رود. ضمن‌ اینکه عمر سدها نیز کوتاه می‌شود.

آبخیزداری، راهی برای جلوگیری از هدر رفت منابع آبی

برای صرفه‌جویی در منابع آبی و جلوگیری از هدررفت آن باید طرح‌هایی چون آبخیزداری عملیاتی شود اما متاسفانه به دلیل اجرایی نشدن این طرح‌ها منابع آبی زیادی هدر می‌رود. نمونه این امر را می‌توان در بارندگی‌های اخیر(سال ۱۳۹۸) مشاهده کرد. به دلیل اجرایی نشدن طرح های آبخیزداری و آگاهی ناکافی به آن آب ناشی از بارندگی‌ها هدر رفت.

طرح‌های آبخیزداری باید تداوم داشته باشد

طرح‌های آبخیزداری باید تداوم داشته باشد. در واقع مهندسان و کارشناسانی که طرح‌های آبخیزداری را اجرا می‌کنند باید آن را ادامه دهند و آن را مورد بررسی قرار دهند تا نتایج مطلوبی حاصل شود اما این اقدامات اجرایی نمی‌شود.

علاوه بر آبخیزداری، آبخوانداری باید انجام شود

علاوه بر آبخیزداری در ارتفاعات طرح‌هایی چون آبخوانداری نیز باید اجرا شود. در محل‌هایی که تعداد بارندگی‌ها زیاد است باید آبخوانداری کرد این درحالیست که آبخوانداری در کشور به دلیل واگذاری این طرح‌ها به شرکت‌های مهندسین مشاور به‌درستی انجام نمی‌شود.

به مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل‌ها، پرویز کردوانی - جغرافیدان و پدر علم کویرشناسی علمی در ایران - شامگاه چهارشنبه (۲۷ مرداد) در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/17941