کد مطلب:17838
تاریخ انتشار:16 مرداد 1400 ساعت 17:18
چاپ چاپ

پلاستیک چه بلایی بر سر بچه‌لاک‌پشت‌های دریایی می‌آورد؟

آلودگی پلاستیک یکی از بزرگترین معضلات محیط‌ زیست است و یک بررسی جدید نشان می‌دهد که این نوع از آلودگی، اثر منفی شدیدی بر بچه‌لاک‌پشت‌ها می‌گذارد.

آلودگی پلاستیک یکی از بزرگترین معضلات محیط‌ زیست است و یک بررسی جدید نشان می‌دهد که این نوع از آلودگی، اثر منفی شدیدی بر بچه‌لاک‌پشت‌ها می‌گذارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، یک گروه کارشناسی در هر دو ساحل شرقی و غربی استرالیا در بدن بچه‌لاک‌پشت‌ها پلاستیک پیدا کردند.

پس از بیرون آمدن از تخم در سواحل، این خزندگان کوچک به سوی جریان‌های آبی حرکت می‌کنند، یعنی پهنه‌های آب که در مسیر مشخصی حرکت می‌کند و اولین سال‌های زندگی خود را در اقیانوس شروع می‌کنند.

این جریان‌های آبی مقدار زیادی پلاستیک با خود حمل می‌کنند و بچه‌لاک‌پشت‌ها به دلیل تغذیه در سطح آب مقدار زیادی از آنها را می‌بلعند.

دکتر امیلی دونکان، از مرکز اکولوژی و حفاظت حیات‌وحش دانشگاه اکستر می‌گوید:لاک‌پشت‌های جوان برای رشد در اقیانوس سازگاری و تکامل پیدا کرده‌اند، جایی که به نسبت، جانوران شکارچی کمتری وجود دارند. هر چند مطالعات به ما نشان داد که این رفتار، آنها را به دام می‌اندازد و به آلوده‌ترین مناطق مانند چرخاب بزرگ زباله اقیانوس آرام می‌کشاند. بچه‌لاک‌پشت‌ها رژیم غذایی خاصی ندارند و هر چیزی را می‌خورند. در این مطالعه دریافتیم که مقدار زیادی پلاستیک هم می‌خورند. هنوز نمی‌دانیم هضم پلاستیک چه تأثیری بر لاک‌پشت‌های جوان می‌گذارد اما مرگ‌ومیر لاک‌پشت‌ها در این سن اثر قابل‌ملاحظه‌ای بر جمعیت لاک‌پشت‌ها خواهد گذاشت.

این مطالعات روی ۱۲۱ لاک‌پشت دریایی انجام گرفته است که پنج گونه از هفت گونه لاک‌پشت‌های جهان شامل لاک‌پشت سبز دریایی، لاک‌پشت سرخ یا سرگُنده، لاک‌پشت پوزه‌عقابی، لاک‌پشت زیتونی (ریدلی) و لاک‌پشت دریایی تخت‌لاک هستند.

بنابر اطلاعات به‌دست‌آمده، تعداد لاک‌پشت‌هایی که پلاستیک مصرف کرده بودند در سواحل اقیانوس آرام به نسبت بیشتر بوده است.

کارشناسان در این مطالعه تاکید کردند: در گام بعدی پژوهش، تلاش می‌کنیم دریابیم خوردن پلاستیک چه اثری بر سلامت و بقای این لاک‌پشت‌ها می‌گذارد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/17838