کد مطلب:17740
تاریخ انتشار:28 تیر 1400 ساعت 14:35
چاپ چاپ

شناسایی بیش از ۲۰۰۰ منبع آلاینده آب و خاک تهران

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: در اطلس جامع محیط زیست شهر تهران ۲۱۱۹ منبع آلاینده آب و خاک شناسایی و پایش شده است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: در اطلس جامع محیط زیست شهر تهران ۲۱۱۹ منبع آلاینده آب و خاک شناسایی و پایش شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، شینا انصاری در هفتمین نشست کمیته تخصصی محیط زیست و توسعه پایدار کلانشهرهای ایران که با حضور نمایندگان کلانشهرهای کشور به صورت آنلاین برگزار شد، هدف از برگزاری نشست‌های کمیته تخصصی محیط زیست، طرح مسائل و مشکلات مبتلابه کلانشهرها، تبادل تجربیات و اشتراک ایده ها و اقدامات در حوزه محیط زیست دانست تا بتواند به خروجی‌های مثبت و موثر و راهکارهای اجرایی بینجامد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به موضوع اطلس محیط زیست مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به عنوان اولین محور این نشست گفت: شناسایی منابع آلاینده محیط زیستی و ایجاد بانک اطلاعاتی مناسب برای بهبود فرآیند حفظ و کنترل محیط زیست از مهم‌ترین کارکردهای اطلس  محیط زیست است که از سال ١٣٩۵ کار اجرایی آن در شهرداری تهران و اداره کل محیط زیست آغاز شده است.

وی افزود: سرعت بخشیدن و کارآمد کردن سیستم‌های نظارتی محیط زیستی شهر تهران، تببین مسائل محیط زیستی برای مدیران شهری با هدف ایجاد بستری مناسب برای تصمیم‌گیری بهتر، ارائه راهکارهای مدیریتی کاهش پیامدهای محیط زیستی و ارتقای آگاهی‌های عمومی در رابطه با مسائل محیط زیستی از جمله اهداف طرح شناسایی، پایش و تدوین اطلس زیست محیطی شهر تهران است.

انصاری در ادامه اظهارکرد: در اطلس جامع محیط زیست شهر تهران منابع آلاینده آب، خاک، هوا، صدا و آلودگی نوری و حتی نوسانات اقلیمی مورد بررسی قرار گرفته است و اینکه فرضا کدام مناطق و پهنه‌ها آلودگی بالاتری دارد. به عنوان مثال در این پروژه ۲۱۱۹ منبع آلاینده آب و خاک شناسایی و پایش شده و ۱۸۷۲ مورد منابع آلایندگی صوتی از جمله تعمیرگاه‌ها، کارخانه‌ها، مراکز تجاری و... مشخص و زون‌بندی شده است.

وی با اشاره به بارگذاری اطلس در رصدخانه شهری تهران که در هفته محیط زیست سال جاری با حضور شهردار تهران، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس و دیگر مدیران شهری انجام شد، گفت: از سال ۹۸ سیستم پایش هوشمند و یکپارچه چند پارامتری محیط زیست به‌عنوان یکی از اولویت‌های اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار و یکی از پروژه‌های سطح الف برنامه تهران هوشمند در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است که در فاز اول با همکاری رصدخانه شهر تهران، اطلاعات اطلس یکپارچه محیط زیست شهر تهران با بارگذاری نقشه‌های تحلیلی و جامع روی پلتفرم رصدخانه شهرداری تهران در قالب سامانه هوشمند محیط زیست شهر تهران انجام شد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار با تاکید بر اینکه سیستم‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی داده محور بر خط و چند پارامتری از مهمترین ابزارهای کلیدی در مدیریت شهری محسوب می‌شود، اظهارکرد: در شهر تهران با حجم قابل توجه بارگذاری و فعل و انفعالات شهری، مدیریت و پایش محیط زیست بیش از پیش نیازمند سامانه‌های هوشمند مبتنی بر داده است. در واقع داده‌ها باید به‌نحوی مدیریت و بهره‌برداری شود که تولید اطلاعات را در پی داشته باشد و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را برای مدیران فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: البته موضوع مذکور در ابتدای راه است و اطلاعات موجود نیاز به صحت‌سنجی و تدقیق دارند. به همین دلیل پروژه اطلس و یا پایش منابع به عنوان پروژه‌ای مستمر در شهرداری تهران تعریف شده است تا از طریق آن بتوان به داده‌هایی متقن و مستند از منظر وضعیت منابع محیط زیستی دست پیدا کرد و از خروجی پروژه در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، در طرح‌های شهری مانند بازبینی طرح جامع تهران و یا طرح‌های موضعی و موضوعی تهران به نحو مطلوبی استفاده کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست  و توسعه پایدار شهرداری تهران، انصاری با اشاره به اجرای برنامه‌های محیط زیستی در راستای حفاظت از تالاب‌های شهری به عنوان محور دوم هفتمین نشست محیط زیست کلانشهرها، گفت: توجه به موضوع حقابه تالاب‌ها با توجه به شرایط سختی که از جهت کمبود آب در کشور با آن مواجهیم، حفظ تنوع زیستی و ذخایر اکولوژیک آن‌ها، چگونگی جلب همکاری‌های فنی و علمی بین‌المللی و تبادل دانش و تجربه، مدیریت مشارکتی و بهره گیری از دانش سنتی برای حفاظت کارآمد، خردمندانه و پایدار از تالاب‌های شهری (طبیعی و مصنوعی و انسان ساخت) از مهمترین وجوه و اهمیت این موضوع است اقداماتی که می‌توان برای حفاظت کارآمد و خردمندانه تالاب‌های طبیعی و مصنوعی و انسان‌ساخت در کلانشهرها انجام داد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/17740