کد مطلب:17733
تاریخ انتشار:27 تیر 1400 ساعت 18:03
چاپ چاپ

طرح ضربت ۳ کشور آسیایی برای مقابله با قاچاق حیات وحش

پایان امسال (۲۰۲۱) در منطقه‌ای بین اندونزی، مالزی و فیلیپین گروه ضربت جدیدی برای مقابله با راهزنی دریایی، آدم‌ربایی و قاچاق دریایی جانوران وحشی تشکیل می‌شود.

پایان امسال (۲۰۲۱) در منطقه‌ای بین اندونزی، مالزی و فیلیپین گروه ضربت جدیدی برای مقابله با راهزنی دریایی، آدم‌ربایی و قاچاق دریایی جانوران وحشی تشکیل می‌شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، این طرح ضربتی با نام "سه‌پایه" در چارچوب توسعه همکاری فرامرزی منطقه‌ای و بهبود روال‌های ساماندهی جانوران وحشی توقیفی در ناحیه مشترکی در اطراف دریاهای "سولو" و "سلب" به اجرا در می‌آید و دفتر امور بین‌المللی انتظامی و مبارزه با مواد مخدر دولت ایالات متحده نیز پشتیبان آن است.

مجریان این طرح در پی آن هستند تا نگذارند جانوران وحشی این منطقه «هدف آسانی» برای دار و دسته‌های تبهکاری باشد. در سال ۲۰۱۹ یکی از باندهای تبهکاری تلاش کرد تا ۳ هزار و ۳۰۰ لاک‌پشت بینی‌خوکی را قاچاقی و از طریق دریا وارد مالزی کند. سازمان امور دریایی مالزی جلو این اقدام قاچاقچیان را گرفت اما به علت آنکه مقام‌های رسمی منابع لازم را در اختیار ندارند و آموزش کافی ندیده‌اند برخی از این جرایم به آسانی انجام می‌گیرد.

لاک‌پشت‌های آبزی و خشکی‌زی اغلب جزو حیوانات خانگی نامتعارف به شمار می‌آیند و لاک‌پشت‌های دریایی بزرگ نیز هدف شکار قرار می‌گیرند چون هم گوشتشان جزو غذاهای نامتعارف است و خریدار دارد و هم لاکشان کاربردهای تزیینی و یادگاری دارد. لاک این جانور در طب سنتی هم مصرف می‌شود.

به تازگی پلیس فیلیپین محموله‌ای از صدف‌های دوکفه‌ای بزرگ به ارزش ۵ میلیون دلار کشف کرد.

کشف محموله‌های قاچاق جانوران وحشی در این منطقه نامعمول نیست، با این حال دست‌اندرکاران حفاظت از محیط‌ زیست در این منطقه و نواحی اطراف آن می‌گویند حمل قاچاقی جانوران دریایی با قایق انجام می‌گیرد و اغلب کسی متوجه آن نمی‌شود.

استیون گالستر، موسس گروه فریلند و رئیس طرح ضربتی سه‌پایه، در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: راهزنی‌های دریایی زیادی در این منطقه رخ می‌دهد از جمله آدم‌ربایی، راهزنی دریایی، قاچاق چیزهای مختلف و هم‌چنین قاچاق دارو، کالاهای تقلبی و جانوران وحشی.

گالستر افزود: مورچه‌خوار پولک‌دار، لاک‌پشت دریایی، سخت‌چوب‌ها و صدف‌های دوکفه‌ای بزرگ از جمله محموله‌های قاچاق هستند و باله کوسه نیز از جمله هدف‌های بزرگ قاچاقچیان است.

به گفته گالستر، نیروهای دولتی و انتظامی از هیچ تلاشی برای مقابله با این فعالیت‌های غیرقانونی دریغ ندارند اما گشت‌زنی در دریا دشوارتر از گشت‌زنی در خشکی است و منابع نیز محدود است. به نظر او بهترین راه برای رفع این مشکل ایجاد شبکه‌های انتظامی و آموزش دادن نیروهای خط مقدم است.

همین که این طرح به اجرا درآید اقدام‌های انتظامی در نواحی هدف بهبود می‌یابد و همچنین مراقبت از جانوران توقیفی و بازگرداندن آن‌ها به طبیعت و طرز کار با افزاره‌های تخصصی مثل "جانوریاب" و مجموعه افزار مراقبت از جانوران وحشی توقیفی (سی‌سی‌دبلیو) به کارکنان خط‌ مقدم آموزش داده می‌شود.

جانوریاب برنامکی است که به نیروهای انتظامی امکان می‌دهد به سرعت گونه‌های مشاهده شده را شناسایی کنند، دریابند زنده‌اند یا مرده‌ یا آن‌ها را تکه‌تکه کرده‌اند و متوجه شوند تجارت آن‌ها قانونی است یا غیر قانونی. شهروندان عادی هم می‌توانند با استفاده از این برنامک، فعالیت‌های مشکوک را به مقام‌ها گزارش دهند.

به گزارش ایندیپندنت، شکار و تجارت غیرقانونی جانوران وحشی همچنان یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای فراروی تنوع زیستی در آینده است و این طرح جدید برای پایان دادن به تجارت غیرقانونی جانوران وحشی و تلاشی بین‌المللی برای جلوگیری از آن است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/17733