کد مطلب:17581
تاریخ انتشار:2 تیر 1400 ساعت 12:53
چاپ چاپ

گابن برای حفاظت از جنگل‌های بارانی پول دریافت می‌کند

گابن به عنوان اولین کشور آفریقایی در قبال حفاظت از جنگل های بارانی خود برای جذب گازهای گلخانه ای کمک مالی دریافت کرده است.

گابن به عنوان اولین کشور آفریقایی در قبال حفاظت از جنگل های بارانی خود برای جذب گازهای گلخانه ای کمک مالی دریافت کرده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
"ابتکار عمل آفریقای مرکزی" که مورد حمایت سازمان ملل است ۱۷ میلیون دلار به این کشور پرداخته که اولین بخش از یک توافق ۱۵۰ میلیون دلاری است که در سال ۲۰۱۹ امضا شد.

تقریبا ۹۰ درصد گابن پوشیده از جنگل است و میزان جذب دی اکسید کربن این کشور بیش از میزانی است که متصاعد می کند.

جنگل های بارانی نقشی حیاتی در جذب گازهای گلخانه ای که زمین را گرم می کنند دارند.

"ابتکار عمل آفریقای مرکزی" گفت گابن توانسته نشان دهد که در کاهش قطع جنگل ها و کاهش تصاعد در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در مقایسه با دهه قبل موفق بوده است.

در نتیجه نروژ در چارچوب برنامه "ابتکار عمل آفریقای مرکزی" و براساس فرمولی برای تعیین میزان کربنی که در غیر این صورت منتشر می شد، ۱۷ میلیون دلار به گابن پرداخته است.

باقی این ۱۵۰ میلیون دلار در سال های آینده پرداخت خواهد شد.

این ۱۷ میلیون دلار فقط ۰.۱ درصد از تولید ناخالص ملی گابن را تشکیل می دهد، اما لی وایت، وزیر جنگلداری گابن، گفت که این یک گام مهم اولیه است.

نروژ سیستم گابن برای نظارت بر قطع جنگل ها و میزان تصاعد کربن را تصدیق کرده است.

گابن در سال های اخیر یک رشته برنامه های حفاظت از محیط زیست را به اجرا درآورده است که از جمله شامل ایجاد ۱۳ پارک ملی و پروژه ای برای مبارزه با قطع غیرقانونی درختان است.

با این حال این کشور خواهان درآمد بیشتر از طریق فروش الوار است و می گوید به برداشت چوب از جنگل ادامه خواهد داد.

موسسه خیریه "بنیاد جنگل های بارانی بریتانیا" که برای حفاظت از این جنگل ها و حقوق بومیان فعالیت می کند گفت که هرچند پرداخت پول برای حراست از جنگل ها مهم است، اما "خطر بدل شدن به ابزاری برای بهبود وجهه عمومی را در بر دارد."

این موسسه به داده های گروه "نظارت جهانی جنگل ها" اشاره می کند که حاکیست گابن در سال ۲۰۱۷ شاهد یکی از بدترین ضایعات در زمینه نابودی جنگل از سال ۲۰۰۱ بوده است.

دولت این کشور می گوید که تلاش های نظارتی اش نشان می دهد که این کشور می تواند با روش های قابل دوام جنگلداری همچنان محلی برای ذخیره کربن و مقابله با گرمایش باشد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/17581