کد مطلب:16431
تاریخ انتشار:12 خرداد 1400 ساعت 10:42
چاپ چاپ

خسارت ۳۰ هزار میلیارد ریالی به کشور بر اثر هجوم شن‌های روان

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از انجام عملیات آبخیزداری در یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی طی سال گذشته خبرداد.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از انجام عملیات آبخیزداری در یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی طی سال گذشته خبرداد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مسعود منصور در نشست رونمایی از پوستر جشنواره منابع طبیعی و رسانه که روز گذشته در سنندج برگزار شد، اظهارکرد: درحال‌ حاضر در برخی عرصه‌های کشور از ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر در سال فرونشست زمین رخ می‌دهد و اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری باعث استحصال سالانه ۳۱۱ میلیون متر مکعب آب و کاهش یک تا ۲ تن فرسایش خاک می‌شود.

وی افزود: ۱۳.۵ میلیون هکتار وسعت کانون‌های در معرض فرسایش بادی در کشور است و بر اثر هجوم شن‌های روان سالانه ۳۰ هزار میلیارد ریال به زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و کشاورزی و دیگر بخش‌ها خسارت وارد می‌شود.

منصور با اشاره به وجود ۱۵ میلیون هکتار جنگل و ۸۳ میلیون هکتار مرتع در کشور گفت: حدود ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابانی شدن قرار دارد و سالانه ۱۵.۶ تن در هکتار فرسایش خاک در کشور اتفاق می‌افتد.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: ۴۵۰ شهر و۸۶۵۰ روستای کشور در معرض خطر سیل قرار دارند.

منصور با بیان اینکه دمای هوا نیز در کشور طی ۵۰ سال اخیر ۲ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده است، گفت: ۴۰۹ دشت کشور از دشت‌های ممنوعه هستند که یکی از چالش‌هایی که کمتر در کشور مورد توجه قرار می‌گیرد، پدیده فرونشست زمین است.

 رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور باتاکید بر اینکه توسعه پایدار باید ملاک عمل همه مدیران باشد و همه ابعاد با هم دیده شود، اظهارکرد: نباید برخی منافع فدای منافع دیگری شود.

منصور با بیان اینکه طرح کاداستر در کردستان باید تا اواخر شهریور و مهر به پایان برسد، تاکید کرد: رویکرد جدی سازمان جنگل‌ها در حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها بر اساس مزیت‌های نسبی هر استان قرار دارد که مزیت کردستان توسعه کشاورزی و منابع طبیعی است.

وی پوشش سبز درختی را محوری‌ترین اولویت توسعه استان برشمرد و  یادآور شد: در مورد تفرج و گردشگری هم همین نگاه را داریم.

رییس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه گفت: سال گذشته ۴۱۰ ذخیره‌گاه جنگلی در کردستان شناسایی شد که به اندازه تمام سال‌های قبل از آن بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته برای آبخیزداری ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار به استان اختصاص یافته بود، اظهارکرد: این میزان امسال به ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است که بر اساس بررسی‌ها در این سفر تا ۴۰۰ میلیارد ریال اضافه خواهد شد.

منصور به وجود ۴۸۰۰ معدن غیر فعال در کشور اشاره کرد و گفت: اولویت فعال کردن این معادن است و نگاه ما به معادن بسته به نوع ماده معدنی، تکنولوژی مورد استفاده و پوشش گیاهی منطقه متفاوت است.

وی با بیان اینکه معادن باید نوع تکنولوژی خودر را نوسازی کنند یادآور شد: هنوز در بسیاری از معادن به شیوه انفجار عمل می‌شود که پسندیده نیست و هر جا که معدنی امکان فعالیت تونلی و زیرزمینی داشته باشد، نباید به عنوان روکار باشد.

رییس سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه درصدد اصلاح ماده ۲۶ قانون معادن هستیم، اظهارکرد: بر اساس این قانون همه عرصه به نام معدن ثبت می‌شود در حالی که محدوده معدنی باید محدود به منطقه‌ای باشد که کانی‌های امید بخش دارد و بقیه آن به منابع طبیعی بازگردد.

منصور با اشاره به سهم ۱۵ درصدی درآمد معادن برای منابع طبیعی گفت: سال گذشته حقوق دولتی معادن ۲۸ هزار میلیارد ریال بود که تنها ۱۷۰ میلیارد ریال آن برگشت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، وی به پیشنهاد استقرار چهار بالگرد در مناطق حادثه خیز کشور اشاره کرد و افزود:  یکی از مناطق پیشنهادی استان کردستان است.

وی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه تا پایان دولت کار کاداستر اراضی ملی به پایان خواهد رسید، اضافه کرد: طی شش ماهه دوم سال به رفع ایرادات و اصلاحات احتمالی کاداستر خواهیم پرداخت.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/16431