کد مطلب:16084
تاریخ انتشار:21 فروردین 1400 ساعت 11:48
چاپ چاپ

پس از ماجرای کشتی‌های صید ترال رخ داد:

فشارهای جدید بر ذخایر ماهیان دریای مکران/ مجوزهای صید جدید در راه است؟

درخواست‌های جدیدی برای صدور مجوز صید در خلیج‌فارس و دریای عمان ارایه شده است.

درخواست‌های جدیدی برای صدور مجوز صید در خلیج‌فارس و دریای عمان ارایه شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،  در حالی که اخیرا با تلاش قوه قضاییه، فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، مردم بومی سواحل مکران و خلیج‌فارس و همکاری وزارت جهاد کشاورزی پس از مدت‌ها، صید ترال فانوس ماهیان معروف به کشتی‌های چینی متوقف شد و قرار شد دو سال آیش و همراه آن پایش ذخایر دریایی صورت گیرد تا با برنامه ریزی علمی بهره برداری پایدار از ذخایر آبزی شکل گیرد، متاسفانه هجوم درخواست‌ها برای صدور پروانه صید ماهی ذخایر آسیب دیده خلیج فارس ودریای مکران را تهدید میکند.

شنیده‌ها حاکیست طی هفته‌های گذشته فشار مالکان کشتی‌های ترال برای لغو محدودیت صید و از سرگیری فعالیت این کشتی‌ها افزایش یافته است. در اقدامی دیگر برخی از نمایندگان مجلس با ورود به موضوع در تلاشند تا با توافقی چراغ خاموش با مسوولان سازمان شیلات، حدود ۱۵۹۸ مجوز صید قایق و ۱۷۵ مجوز صید لنج صیادی بگیرند! این در حالیست که موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران بعنوان مرجع علمی مورد تایید سازمان شیلات، با صدور این مجوزها بصورت مکتوب و به صراحت مخالفت کرده است و مهمترین دلیل مخالفت با صدور این مجوزها، فشار صیادی سال‌های گذشته، صید بی‌رویه و کاهش شدید ذخایر و در خطر انقراض بودن بسیاری از گونه‌های اقتصادی و ارزشمند و عدم وجود ظرفیت برای افزایش تعداد قایق‌ها و لنج‌های صیادی در منطقه چابهار است.

بسیاری از متخصصین در این خصوص معتقدند که ذخایر آبزیان خلیج فارس و دریای مکران به علت صید بیش از حد و صید غیر مجاز بشدت آسیب دیده و کاهش یافته است. در کنار این امر کشتی‌های صنعتی هم در یک دهه گذشته بدون نظارت کافی و مناسب سازمان شیلات عملا ذخایر دریایی را به سمت نابودی برده اند. سازمان شیلات که متولی حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع آبزی است نیز اعلام کرده که نیرو و امکانات لازم برای نظارت کامل بر فعالیت‌های صیادی ندارد و عدم کنترل صید غیر مجاز را عامل نابودی ذخایر می داند.
اگر چه این امر جای بسی تعجب دارد اما چگونه سازمانی که امکان کنترل و نظارت بر همین تعداد قایق و لنج را ندارد می‌خواهد ۱۵۹۸ قایق و ۱۷۵ لنج صیادی جدید را به دریا بفرستد؟ به راستی آیا این نابودی منابع طبیعی کشور نیست؟ به نظر می‌رسد دستگاه‌های نظارتی برای حفظ حقوق عامه می‌بایست در این زمینه ورود نمایند تا خلیج فارس و دریای عمان که متعلق به همه ایرانیان است را از نابودی نجات دهند.

تجربه صدور مجوزهای بحث بر انگیز ترال فانوس ماهیان و تخلفات گسترده ای که صورت گرفته در کنار وضعیت بسیار نامناسب ذخایر ماهیان در خلیج فارس و دریای عمان خود دلیل مستندی است بر عملکرد نامناسب شیلات در حوزه صیادی.

بسیاری از کارشناسان و متخصصین دانشگاهی و از جمله موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران تاکید دارند که هرگونه فشار مضاعف بر ذخایر آبزیان مازاد بر ظرفیت صید و توان بازسازی و تجدید نسل، تنها نابودی آنها و از بین رفتن کامل معیشت مردم محلی را به همراه خواهد داشت و در آینده مشکلات اقتصادی و اجتماعی گسترده ای در منطقه ایجاد خواهد نمود.

نمایندگان محترم مجلس و مدیران وزارت جهاد کشاورزی باید بدانند که اشتغال زایی از طریق فعالیت های صیادی ظرفیت محدود و مشخصی دارد، بهتر است از گذشته و اتفاقات تلخ درس بگیریم و ضمن توجه به نظرات کارشناسی بر سایر ظرفیت های مناطق جنوبی کشور برای ایجاد اشتغال برنامه ریزی نماییم.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/16084