کد مطلب:16072
تاریخ انتشار:18 فروردین 1400 ساعت 16:35
چاپ چاپ

نادیده گرفتن مسایل زیست محیطی آبی، زیان جبران ناپذیری به تالابها زد

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: نادیده گرفتن مسائل محیط زیستی در حوزه های آب زیان های جبران ناپذیری به تالابها و رودخانه ها وارد کرده است.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: نادیده گرفتن مسائل محیط زیستی در حوزه های آب زیان های جبران ناپذیری به تالابها و رودخانه ها وارد کرده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
، احمد رضا لاهیجان زاده روز چهارشنبه در آیین رونمایی از شناور دروگر سنبل آبی، از جمله بحران‌هایی که در حال حاضر تالاب‌هایی چون  انزلی با آن روبرو هستند را رشد بی‌رویه گونه مهاجم سنبل آبی عنوان کرد و افزود: این گیاه سطح زیادی از تالاب را تحت پوشش قرار داده و باعث مصرف بالای اکسیژن تالاب شده است؛ کخ ایجاد این شرایط بی هوازی  موجب مرگ تالاب در آینده می شود.

وی در ادامه افزود: گونه‌های مهاجم گیاهی و یا جانوری اگر وارد یک منطقه شوند، قابل حذف شدن نیستند اما می توان آنها را مدیریت کرد و یکی از روش‌های مدیریتی بهره گیری از این دستگاه بوده و در نظر داریم برای ساخت دو دستگاه دیگر با وزارت دفاع قرار داد منعقد کنیم.

وی ادامه داد: تالاب انزلی از اکوسیستم های مهم ایران و جهان بشمار می رود و درکنار خود مشکلات زیادی نیز دارد که امید است با کمک مجموعه مدیران استانی با محوریت استاندار این‌ مشکلات را پشت سر بگذاریم.

لاهیجان زاده در خصوص تعیین حریم تالاب نیز گفت: اصلاحات تعیین حریم روستاهایی که در حاشیه تالاب واقع شده توسط وزارت نیرو انجام شده و ظرف ماه آینده استانداریهای استانهای شمالی باید نقشه های خود را با آن مطابقت دهند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه اگر تالاب انزلی از بین برود،  زندگی مردم گیلان نابود خواهد شد، گفت : مشکلات تالاب بین شهرستانهای انزلی و صومعه سرا مشترک بوده و مردم هر دو شهرستان درگیر مشکلات تالاب هستند.

کاظم دلخوش اظهار داشت: ۱۸ روستا در صومعه سرا در حاشیه تالاب واقع شده اند و درگیری ۱۲ رودخانه ای که از شفت و فومن به تالاب میریزند با گونه مهاجم سنبل آبی و رسوبی که تالاب را در بر گرفته می تواند یک بارندگی ساده در صومعه سرا را به سیلاب تبدیل می کند.

وی با بیان اینکه عمق تالاب در برخی مناطق به نیم متر می رسد، گفت: ما باید به فکر منابع طبیعی باشیم و منابع طبیعی و جنگل کاری احیا شود.

وی خواستار آن شد که معاهدات کنوانسیون رامسر در دستور کار قرار گیرد و افزود: افزایش حریم تالاب از ۱۹ هکتار به ۲۵ هکتار باید مورد تجدید نظر قرار گیرد و حریم تالاب به طور دقیق مشخص شود.

امام جمعه انزلی نیز در این آیین گفت: تالاب با رسوبات و سازه های نامناسبی مورد تهدید قرار گرفته که اکوسیستم تالاب را برهم زده است، این مشکلات بدست انسانها اتفاق افتاده و می طلبد نگاه جامع تری به طبیعت داشته باشیم.

حجت الاسلام عبدالجواد شمس الدین خاطر نشان کرد: هرچه تالاب بیشتر صدمه ببیند ما در معیشت مردم آسیب بیشتری خواهیم دید.

وی تاکید کرد: این شناور که با اتکا به توان داخلی ساخته شده اقدامی بسیار مهم و ارزشمند در دفاع از این مرز و بوم است، ما نباید دست نیاز به سوی دشمنان دراز کنیم علی الخصوص زمانیکه در داخل کشور از افراد نخبه و توانمندی برخورداریم که فراتر از آنچه ما فکر می کنیم توانمندی دارند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/16072