کد مطلب:16055
تاریخ انتشار:17 فروردین 1400 ساعت 10:08
چاپ چاپ

این بیماری مرموز خرس‌ها را مهربان می‌کند!

یک بیماری عصبی مرموز در خرس‌های سیاه جوان کالیفرنیایی باعث می‌شود رفتاری شبیه به سگ‌های خانگی داشته باشند و با انسان‌ها دوستانه رفتار کنند.

یک بیماری عصبی مرموز در خرس‌های سیاه جوان کالیفرنیایی باعث می‌شود رفتاری شبیه به سگ‌های خانگی داشته باشند و با انسان‌ها دوستانه رفتار کنند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
و به نقل از لایوساینس، اگرچه این اختلال به نظر بامزه می‌رسد اما این رفتار غیرطبیعی شانس زنده ماندن آن‌ها در حیات وحش را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد این خرس‌ها که حدودا یک ساله هستند از نوعی التهاب مغز رنج می‌برند. این التهاب توسط ویروس، باکتری، قارچ و انگل‌ ایجاد می‌شود و همچنین می‌تواند ناشی از پاسخ خودایمنی باشد. اما دامپزشکان دقیقا نمی‌دانند علت ایجاد این مشکل چیست و با چه سرعتی در حال گسترش در میان حیوانات است. علائم این بیماری شامل تورم سر، بی‌حالی، لرزش عضلات، تشنج، حرکت دایره‌وار، کاهش وزن قابل توجه و به طور عجیبی نترسیدن از انسان‌ها است.

آن برایانت(Ann Bryant) مدیر اجرایی اتحادیه "BEAR" که در نجات خرس‌های بیمار نقش داشته می‌گوید: خرس‌های بیمار توجه ما را به خود جلب کردند زیرا به صورت دوستانه و صلح‌آمیز به انسان‌ها نزدیک می‌شدند و رفتار تهاجمی نداشتند. رفتار آن‌ها بیشتر شبیه به سگ‌ها بود تا خرس.

طبق گفته‌ی دپارتمان شیلات و حیات‌وحش کالیفرنیا(CDFW): در سال گذشته چهار مبتلای جدید یافت شده است که بیشترین تعداد ابتلا از زمانی که این بیماری کشف شد یعنی سال ۲۰۱۴ است. جمعیت خرس‌های سیاه در کالیفرنیا افزایش داشته و از ۱۰ تا ۱۵ هزار در سال ۱۹۸۲ امروزه به ۳۰ تا ۴۰ هزار عدد رسیده است. بنابراین دامپزشکان نگران تاثیرات این بیماری بر روی جمعیت این حیوانات نیستند.

خرس‌های جوان نترس

اگرچه موارد ابتلا به التهاب مغز کم است اما علائم آن تشخیص مبتلایان را ساده کرده است.

برایانت به لایوساینس گفت: اولین موردی که من نجات دادم در مارس ۲۰۱۸ به این بیماری مبتلا شده بود. این خرس وارد یک مدرسه شده و به یک کلاس درس رفت و در میان دانش‌آموزان نشست و رفتاری دوستانه مانند یک سگ داشت.

در سال ۲۰۱۹ مورد دیگری در یک فیلم ضبط شده دیده شد که سعی می‌کرد بر روی یک تخته‌ی اسکی(اسنوبورد) رفته و در کنار صاحب آن قرار گیرد. این خرس جوان از صاحب اسنوبورد و دوستانش ساندویچ گرفت و با آن‌ها بازی کرد و در نهایت نجات داده شد. اگرچه رفتار دوستانه‌ی خرس‌ها به این معنا نیست که کنار آن‌ها بودن برای انسان‌ها بی‌خطر است.

برایانت می‌گوید: اینکه خرس‌ها به افراد نزدیک می‌شوند و افراد با آن‌ها مانند یک حیوان اهلی رفتار می‌کنند می‌تواند خطرناک باشد. من احساس خوبی به اینکه افراد این خرس‌ها یا هر خرس دیگری را کنترل کنند ندارم. هر کسی که خرسی با علائم التهاب مغز مشاهده می‌کند باید آن را به دپارتمان شیلات و حیات وحش کالیفرنیا گزارش دهد.

این دو خرس اکنون در مراکز مراقبت زندگی می‌کنند. جایی که دائما تحت مراقبت پزشکی برای التهاب مغز هستند اما بسیاری از خرس‌ها این شانس را ندارند.

به گفته‌ی روزنامه‌ی "Sacramento Bee" جدیدترین خرس مبتلا به این بیماری در ماه فوریه یافت شد. در حالی که پشت یک کامیون پارک شده افتاده بود، به میزان زیادی وزن از دست داده بود و بدنش را کک فرا گرفته بود و به دلیل شرایط فیزیکی نامناسب مجبور به خلاص کردن آن شدند.

متاسفانه این سرنوشت غم‌انگیز برای بسیاری از خرس‌های بیمار می‌افتد. آن‌ها نمی‌توانند از خودشان مراقبت کنند و به نظر می‌رسد مادرانشان آن‌ها را رها می‌کنند.

آیا تعداد مبتلایان در حال افزایش است؟

دامپزشکان دپارتمان حیات وحش نوادا(NDOW) برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ بیماری التهاب مغز را در خرس‌های اطراف دریاچه‌ی تاهو(Tahoe) در مرز کالیفرنیا کشف کردند. از آن زمان تاکنون هشت مورد در کالیفرنیا ثبت شده است. اگرچه تعداد واقعی ممکن است بیشتر از این باشد. نیمی از موارد تایید شده متعلق به سال گذشته بودند اما این موضوع لزوما به معنای افزایش تعداد مبتلایان نیست.

برایانت می‌گوید: من معتقدم تعداد آن‌ها در حال افزایش نیست بلکه مطالعات بیشتری در حال انجام است و ما از این موضوع آگاه‌تریم.

او افزود: به نظر نمی‌رسد بیماری از خرسی به خرس دیگر منتقل شود و این موضوع دلگرم کننده‌ای است اما محققان هنوز نمی‌دانند علت ایجاد آن چیست و ندانستن علت آن نگران کننده است.

منشا ناشناخته

خرس‌های بیمار به آزمایشگاه تحقیقات دپارتمان شیلات و حیات‌وحش کالیفرنیا منتقل می‌شوند جایی که یا مورد درمان قرار می‌گیرند و یا به احتمال بیشتر به دلیل شرایط فیزیکی نامناسب مورد اتانازی قرار می‌گیرند.

براندون مونک(Brandon Munk)، دامپزشک ارشد حیات وحش در آزمایشگاه تحقیقات دپارتمان شیلات و حیات‌وحش کالیفرنیا به لایوساینس گفت: خرس‌هایی که می‌میرند یا مورد اتانازی قرار می‌گیرند برای بررسی علت مرگ کالبدشکافی می‌شوند. ارزیابی بافت‌ها نشان می‌دهد که آیا حیوان دچار التهاب مغز بوده یا خیر.

اگرچه دامپزشکان می‌توانند بیماری را تشخیص دهند اما تشخیص علت بیماری التهاب مغز بسیار دشوارتر است.

مونک گفت: التهاب مغز باعث ایجاد علائم می‌شود اما فراتر از آن سازوکارهای مشخص دیگری که در آن نقش دارند را نمی‌دانیم.

عوامل بیماری‌زای شناخته‌ شده‌ای وجود دارند اما هیچ‌کدام تاکنون تایید نشده‌اند.

مونک افزود: ما پنج ویروس جدید در خرس‌های سیاه پیدا کرده‌ایم که می‌توانند عوامل احتمالی التهاب مغز باشند. ما همچنین در حال کار با یک آزمایشگاه تحقیقاتی هستیم تا یک انگل را به عنوان علت بیماری بررسی کنیم. اگرچه ممکن است بیش از یک عامل بیماری‌زا مسئول التهاب مغز باشد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/16055