کد مطلب:15972
تاریخ انتشار:28 اسفند 1399 ساعت 15:09
چاپ چاپ

راهکار دانشمندان برای مقابله با گرمایش زمین:

به رژیم غذایی گاوها جلبک اضافه کنید

دانشمندان دریافته اند که افزودن مقدار کمی جلبک در رژیم غذایی گاوها به مدت پنج ماه باعث شده که این حیوانات ۸۲ درصد کمتر گاز متان دفع کنند.

دانشمندان دریافته اند که افزودن مقدار کمی جلبک در رژیم غذایی گاوها به مدت پنج ماه باعث شده که این حیوانات ۸۲ درصد کمتر گاز متان دفع کنند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
به گفته دانشمندان، این یک روش بلندمدت برای کاهش گازهای گلخانه‌ای است که از آروغ و باد شکم گاوها ساطع می‌شود.

دانشمندان گفته‌اند که این داده‌ها نه تنها فرضیات قبلی درباره مفید بودن جلبک برای تنظیم گاز شکم گاو را تایید می‌کند بلکه همچنین نشان می‌دهد که اثر جلبک در طول زمان کم نمی‌شود.

میکروب‌های داخل شکم گاوها با اثر کردن بر روی غذاهای فیبردار، گاز متان تولید می‌کنند. این فرایند تخمیر نام دارد.

متان طول عمر کمتری از دی‌اکسیدکربن دارد اما در گیرانداختن گرما در جو زمین ۳۰ برابر موثرتر است. از این جهت متان یک گاز گلخانه‌ای خطرناک و موثر در شرایط اقلیمی زمین محسوب می‌شود.

دانشمندان می‌گویند که یک نوع جلبک قرمز به نام آسپاراگوپسیس تاکسیفورمیس می‌تواند تا حدی گاز متان متصاعد شده از شکم گاوها را خنثی کند.

۱۰ درصد متان متصاعد شده در ایالات متحده در صنعت کشاورزی تولید می‌شود، و بخش بزرگی از آن را گاوها با آروغ زدن، و به نسبت کمتر با خالی کردن باد شکمشان تولید می‌کنند.

این موضوع باعث شده که فعالان محیط‌زیست کارزارهایی را برای تشویق مردم به خوردن گوشت کمتر آغاز کنند، اما حالا شاید یافته‌های دانشمندان بتواند اثرات مخرب صنعت تولید گوشت را بهبود ببخشد.

چالش بعدی این است که میزان کافی از جلبک آسپاراگوپسیس تاکسیفورمیس برای صنعت کشاورزی پیدا شود. این خودش یک کار شاق دیگر است، به خصوص اگر در نظر بگیریم که ذخیره زیادی از این جلبک دریایی که معمولا با موج‌ها و مدهای دریا حرکت می‌کند وجود ندارد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/15972