کد مطلب:1595
تاریخ انتشار:20 بهمن 1393 ساعت 15:06
چاپ چاپ

بیشتر سونامی‌های مرگبار در اقیانوس آرام رخ می‌دهند

سازمان ملل در گزارش جدیدی اعلام کرد: نزدیک به ۷۵ درصد سونامی‌های مرگبار در اقیانوس آرام و دریاهای مرتبط به آن اتفاق می‌افتند.
سازمان ملل در گزارش جدیدی اعلام کرد: نزدیک به ۷۵ درصد سونامی‌های مرگبار در اقیانوس آرام و دریاهای مرتبط به آن اتفاق می‌افتند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،در این گزارش آمده است: سونامی‌های این منطقه عامل مرگ و میر هزاران نفر و نیز خسارت‌های اقتصادی شدید هستند.

با توجه به آمار بالای تلفات و خسارات در این نواحی، برنامه جدیدی برای ۴۰ کشور در امتداد اقیانوس آرام از آسیا گرفته تا آمریکا برگزار شده که هدف از آن ارائه تعلیمات و آموزش‌های ضروری برای فرار به موقع از سونامی است. در این برنامه که با مدیریت و حمایت سازمان ملل برگزار می‌شود آزمایش و ارزیابی سیستم‌های ارتباطی هشداردهنده در مواقع زلزله و سونامی و نیز بهبود آماده سازی کشورهای آسیب‌پذیر در برابر بلایای طبیعی مدنظر است.

 ۴۰ کشور عضو این برنامه‌ی آزمایشی طی هفته جاری سیستم‌های هشدار اولیه سونامی و آموزش‌های فرار در هنگام سونامی را آزمایش می‌کند.

در این کشورها از جمله کلمبیا‌، کاستاریکا و نیکاراگوئه با کمک ابزار‌، علائم و نشانه‌های هشداردهنده مسیرهای فرار برای استفاده در تمرینات شبیه‌سازی شده از لحظه وقوع سونامی، مشخص و کارآیی آنها برای حفظ جان ساکنان این نواحی ارزیابی می‌شود.

http://www.mohitzist.ir/fa/content/1595