کد مطلب:15932
تاریخ انتشار:21 اسفند 1399 ساعت 12:08
چاپ چاپ

درباره ذخیره‌گاه زیست‌کره «تنگ صیاد و سبزکوه» چه می‌دانید؟

ذخیره‌گاه زیست‌کره تنگ صیاد و سبزکوه در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان یازدهمین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران در شبکه جهانی ذخایر زیست‌کره به ثبت رسید.

ذخیره‌گاه زیست‌کره تنگ صیاد و سبزکوه در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان یازدهمین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران در شبکه جهانی ذخایر زیست‌کره به ثبت رسید. این ذخیره‌گاه در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و غنای زیستی آن تقریبا ۱۸۰ برابر غنای زیستی، گیاهی و جانوری کل کشور است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، ذخیره‌گاه زیست کره تنگ صیاد و سبز کوه  متشکل از دو منطقه حفاظت شده اصلی تنگ صیاد و سبز کوه و پارک ملی تنگ صیاد همچنین تالاب‌های گندمان و چغاخور، علی‌آباد و سولقان است.

بنابر اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست، این ذخیره گاه در ناحیه رویشی ایرانی تورانی (زاگرسی) واقع شده و دارای مجموعه‌ای از اکوسیستم‌های کوهستانی جنگلی و غیر جنگلی، مرتعی و تالابی و شهری است. در این منطقه تاکنون ۱۲۴ گونه جانوری شامل پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان شناسایی شده است که از این تعداد سه گونه پستاندار در طبقات در خطر انقراض و آسیب پذیر از لیست IUCN (اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت)  و چهار گونه در سطح ملی حمایت شده اعلام شده‌اند.

همچنین در این منطقه تاکنون ۲۵۲ گونه گیاهی شناسایی شده است که از این تعداد ۳۰ گونه آن از جمله کلاه میرحسین، چوبک، جاشیر، اسپرس خاردار، آویشن، جاز، علف پشمکی، ملیکا، زلف پیرزن، انحصاری ایران و دو گونه در معرض خطر آسیب پذیر و ۷۰ گونه دارای ارزش ژنتیکی هستند.

از گونه‌های جانوری ذخیره‌گاه زیست کره تنگ صیاد و سبز کوه می‌توان به پلنگ، گربه وحشی، روباه معمولی، گرگ، شغال، تشی، هامستر خاکستری، جرد ناخن زرد، گورکن، سمورسنگی، قاقم، خفاش بال سفید، کل و بز، سنجاب ایرانی، کبک دری و خرس قهوه‌ای اشاره کرد.

این منطقه همچنین شامل انواع ‌پرندگان از جمله عقاب طلایی، عقاب شاهی، سارگپه معمولی، شاهین، کبک دری، کبک، شاه بوف، جغد کوچک، پرستو، بادخورک کوهی، سبزقبا، دارکوب سوری، چلچله، دم جنبانک خاکستری و صعوه کوهی است.

‌پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در ۱۵ کیلومتری شرق شهرستان شهرکرد قرار گرفته و میانگین بارندگی سالانه در این منطقه در حدود ۴۲۴ میلی متر است. به دلیل کوهستانی بودن منطقه و نزدیکی آن به مرزهای غربی کشور توده‌های هوای ورودی به کشور که دارای رطوبت کافی هستند اثرات عمیقی بر اقلیم منطقه می‌گذارند که نتیجه آن بارش برف و باران کافی است. این بارش‌ها که در زمستان عمدتا به صورت برف سنگین ظهور می‌یابد، باعث پیدایش حدود ۴۰ چشمه پرآب در منطقه می‌شود.

منطقه حفاظت شده سبز کوه در ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری و ۳۰ کیلومتری شهر لردگان  قرار گرفته است که بلندترین ارتفاع آن کوه هزار دره با ارتفاع ۳۸۷۰ متر و کمترین ارتفاع آن ۱۱۲۰ متر از سطح دریا است.

این شرایط باعث به وجود آمدن آبشارهای متعدد با ارتفاع و آب قابل توجه مانند آبشار تنگ زندان، آبشار قزل و آبشار کردی سبزکوه و چشمه‌های متعدد از جمله چشمه آب سفید، چشمه دره باقر و چشمه تنگ مومنایی شده است. علاوه بر آن رودخانه کره بس و ونک، جنگل‌های بلوط زاگرس توام با بنه و ارس مناظر فوق‌العاده‌ای را به وجود آورده که در کنار اقلیم نیمه مرطوب و میانگین بارش ۴۰۰ تا۸۰۰ میلیمتر منظره‌ای دلنشین را به وجود آورده است.

انتهای ‌پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/15932