کد مطلب:15928
تاریخ انتشار:20 اسفند 1399 ساعت 16:23
چاپ چاپ

کرمی که رنگ‌ها را بدون چشم می‌بیند!

مطالعه جدیدی از محققان دانشگاه "ییل"(Yale) نشان می‌دهد که کرم‌ها حتی بدون چشم هم می‌توانند رنگ‌ها را ببینند.

مطالعه جدیدی از محققان دانشگاه "ییل"(Yale) نشان می‌دهد که کرم‌ها حتی بدون چشم هم می‌توانند رنگ‌ها را ببینند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از نیو اطلس، محققان دانشگاه "ییل" شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد یک گونه از کرم می‌تواند رنگ آبی را حتی اگر چشم یا هر نوع سیستم بینایی دیگر نداشته باشد نیز تشخیص دهد. این تیم طی آزمایشات خود دریافت که رنگ باکتری‌های مضر بر اجتناب یا عدم اجتناب کرم‌ها از آنها تأثیر دارد.

این گونه از کرم که "C. elegans" نام دارد، از باکتری‌های موجود در خاک محل زندگی خود تغذیه می‌کند، اما یکی از کمترین موارد مورد علاقه آن باکتری "سودوموناس آئروژینوزا" است که یک میکروب سمی است که از قضا به رنگ آبی روشن است. تاکنون تصور نمی‌شد که رنگ این باکتری نقش مستقیمی در رفتار اجتنابی کرم‌ها نسبت به آن داشته باشد، چرا که این نوع کرم، کور است و نه چشم دارد و نه هیچ گیرنده نوری یا حتی ژن‌های لازمی که به حیوانات اجازه می‌دهد رنگ‌ها را درک کنند.

اما محققان دانشگاه "ییل" در این مطالعه جدید دریافتند که رنگ آبی بر رفتار این کرم‌ها تأثیر می‌گذارد. به نظر می‌رسد این موجودات از روش دیگری برای درک رنگ استفاده می‌کنند.

در آزمایش‌های دیگر، این تیم نورهای با رنگ‌های مختلف را به باکتری بی‌رنگ "ای کولی" که غذای اصلی این کرم‌ها است، تاباند. برخی از کرم‌ها تحت نورپردازی خاصی از غذای بی‌خطر خود پرهیز می‌کردند، در حالی که برخی دیگر به یک رنگ خاص و یک سیگنال شیمیایی نیاز داشتند تا تصمیم بگیرند از باکتری‌های مشخص دور شوند. در هر صورت، محققان اعلام کردند که رنگ نور حداقل تا حدودی بر رفتار کرم‌ها تأثیر می‌گذارد.

این تیم با ادامه تحقیقات خود توانست به طور خاص دو ژن را شناسایی کند که با توانایی درک رنگ در این کرم‌ها ارتباط دارند. در سایر حیوانات، این ژن‌ها مربوط به مسیرهای پاسخ فشار سلولی هستند و توسط نور ماوراء بنفش فعال می‌شوند. در حالی که محققان از عملکرد دقیق آن اطمینان ندارند، حدس می‌زنند که این کرم‌ها به نوعی از این مسیرها برای درک رنگ استفاده می‌کنند و به عنوان یکی از ابزارهای موجود در خود، محیط اطراف خود را اینگونه حس می‌کنند.

"مایکل نیتاباخ" یکی از نویسندگان این تحقیق می‌گوید: کاری که این کرم انجام می‌دهد کاری بسیار هوشمندانه است. آنها سعی دارند با به کارگیری همزمان چندین حس، تصویر دقیق‌تری از واقعیت موجود در خارج ایجاد کنند.

بدون شک برای درک بهتر این شاهکار طبیعت به مطالعات بیشتری نیاز خواهد بود، اما این یک نمونه جذاب دیگر از پیچیدگی بی‌مهرگان نسبت به تصور ما است.

این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/15928