کد مطلب:15866
تاریخ انتشار:10 اسفند 1399 ساعت 13:08
چاپ چاپ

تالاب بین المللی زریوار باید در سطح ملی مطرح و برای آن تصمیم گیری شود

استاندار کردستان گفت: تالاب بین المللی زریوار باید در سطح ملی مطرح و برای آن تصمیم گیری شود.

استاندار کردستان گفت: تالاب بین المللی زریوار باید در سطح ملی مطرح و برای آن تصمیم گیری شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، بهمن مرادنیا در دیدار با معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تالاب بین المللی زریوار یکی از مهمترین اکوسیستم های  زیست محیطی استان کردستان است؛ بیان کرد: تالاب بین المللی زریوار یک ظرفیت بزرگ زیست محیطی و گردشگری برای استان است و باید در سطح ملی مطرح و برای آن تصمیم گیری شود که نگاه سازمان محیط زیست به این پدیده منحصر به فرد بسیار حایز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در یک دهه اخیر نسبت به ساماندهی و رفع مشکلات تالاب زریوار اقدامات فراوانی انجام شده است بیان کرد: این تالاب یک منبع درآمدی پایدار برای مردم مریوان و استان است.

استان کردستان، در ادامه این موضوع به وضعیت گردشگری 15 هکتاری اشاره و تاکید کرد: با هماهنگی و یکپارچه بودن تصمیمات می توان تالاب زریوار را به مهمترین قطب گردشگری غرب کشور تبدیل کرد.

مرادنیا در خصوص معدن طلای زرکوه در شهرستان قروه گفت: مهمترین مشکلات زیست محیطی فعالیت های معدنی ناشی از زهکشی اسیدی معادن، باطله ها، پخش ذرات گرد و غبار، صدا و ارتعاش و تولید مواد زاید جامد است که این معدن با راهکارهای مدیریتی مناسب و بکارگیری تمهیداتی چون استفاده از تکنولوژی های مناسب جهت عملیات خاکی و آب پاشی در محدوده باطله برداری و خاک برداری و راه های دسترسی سعی کرده از خسارت زیست محیطی تا حد توان بکاهد.

وی تأکید کرد: رودخانه ها به عنوان بخشی از ثروت های طبیعی و ملی کشورها از اهمیت خاصی برخوردارند، رودخانه ها دارای آبزیانی هستند که از نظر اقتصادی اهمیت جهانی دارند، و جزء ذخایر موروثی هر کشور به شمار می آیند و استان کردستان نیز از این قائده مستثنی نیست.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: حفظ و حراست از بقای رودخانه ها و ماهیان آن جهت استفاده آیندگان یک وظیفه همگانی است و یکی از راهکارهای حفاظت از محیط زیست رودخانه ها، برقراری حداقل آب مورد نیاز محیط زیست آنها، در زمان احداث و بهره برداری از سدها است و در ارزیابی زیست محیطی حقابه رودخانه مشخص می شود و وزارت نیرو باید نسبت به این حقابه الزام به رعایت داشته باشد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/15866