کد مطلب:15804
تاریخ انتشار:29 بهمن 1399 ساعت 12:34
چاپ چاپ

ویروس‌های مشابه کرونا در بدن خفاش‌ها و مورچه‌خوارهای آسیایی

بررسی‌ها نشان می‌دهند ویروس‌های کرونا ممکن است در جنوب شرقی آسیا بین خفاش‌ها و پانگولین‌ها در گردش باشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند ویروس‌های کرونا که مشابه ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ هستند ممکن است در جنوب شرقی آسیا بین خفاش‌ها و پانگولین‌ها (مورچه خوارهای فلس دار) در گردش باشند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، کارشناسان و محققان در یک کشف جدید که سرنخ‌هایی از بازرسی منشاء همه‌گیری به دست می‌دهد، می‌گویند که سطح بالایی از پادتن‌های خنثی‌کننده ویروس‌های کرونا در حیوانات در تایلند وجود دارد.

تیمی از دانشکده پزشکی «دوک‌-ان‌یواس» (Duke–NUS) سنگاپور، پادتن‌های خنثی‌کننده ویروس کرونای سندرم حاد تنفسی ۲، یعنی ویروسی که عامل بروز بیماری کووید-۱۹است را در خفاش‌های نعل‌بینی در یک غار در تایلند و در یک پانگولین در منطقه حیات وحش در جنوب این کشور پیدا کرده است. 

این یافته‌ها که در مجله علمی «نیچر کامی یونیکیشنز» منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند که به گفته محققان احتمالا ویروس‌های کرونای بیشتری در جنوب شرقی آسیا می‌توان کشف کرد که در آن جمعیت عظیم و متنوعی از خفاش‌ها وجود دارد. چنین ویروس‌هایی در حال حاضر در منطقه‌ای به وسعت ۴۸۰۰ کیلومتر از ژاپن و چین تا تایلند پیدا شده‌اند.

پروفسور پاتریک کیسی، معاون ارشد تحقیقات در دانشکده پزشکی «دوک‌-ان‌یواس» می‌گوید: بررسی‌های نظیر این، به منظور پیشرفت درک ما از بسیاری از ویروس‌های مرتبط با سارس-‌کوو-۲ (SARS-CoV-2) که در طبیعت وجود دارند بسیار مهم و حیاتی است. 

وی افزود: این پژوهش همچنین به موقع در حال انجام است چرا که در حال حاضر تحقیقات در مورد منشاء ویروس سارس-‌کوو-۲ در دست بررسی است و این تحقیقات ممکن است اطلاعات بیشتری به دست بدهد که در پی آن بتوان منشاء شیوع آن را یافت.

او تاکید کرد: چنین بررسی‌هایی همچنین نقشی کلیدی در کمک به ما در ایجاد آمادگی در برابر همه‌گیری‌های آینده ایفا می‌کند زیرا این تحقیقات، جزییات بیشتری از تهیه نقشه‌ای از تهدیدات بیماری‌های قابل انتقال به انسان در اختیارمان می‌گذارد.

تیم سنگاپوری می‌گوید کار آن‌ها نخستین و تنها بررسی بوده که شواهدی از سطح مولکولی و پادتن ویروس‌های کرونای مرتبط با کووید-۱۹ (که در بین خفاش‌ها و پانگولین‌ها در جنوب شرقی آسیا در گردش است) به دست می‌آورد.

تایید فرضیه اغلب دانشمندان درباره منشاء ویروس کرونا

این بررسی‌ها در حالی منتشر شدند که تیمی از سازمان جهانی بهداشت (WHO) پس از بازرسی‌های مربوط به یافتن منشاء همه‌گیری ویروس کرونا با شماری از پرسش‌های بدون پاسخ در حال آماده شدن برای ترک چین بودند.

تیمی از سازمان جهانی بهداشت پس از سفر چهار هفته‌ای به شهر ووهان -جایی که نخستین نمونه‌های کووید-۱۹ در دسامبر ۲۰۱۹ در آن جا شناسایی شد- این کشور را ترک کردند. به نظر می‌رسد نتیجه اصلی که این تیم ارزیابی کرد، فرضیه اغلب دانشمندان درباره این ویروس را تایید می‌کند. این فرض که خفاش‌ها احتمالا ناقل اصلی بوده‌اند و آن‌ها این ویروس را به سایر حیوانات انتقال داده‌اند و سرانجام منجر به انتقال آن به انسان شده اند.

اگرچه که انتظار نمی‌رفت که نتیجه قطعی و نهایی منشاء همه‌گیری با این سفر مشخص شود و چنین چیزی ممکن است سال‌ها به طول بینجامد. بازار غذاهای دریایی هوانان که در آغاز همه‌گیری، موارد بسیاری از ابتلا را شاهد بود از مدت‌ها پیش به عنوان محل احتمالی نخستین مورد ابتلای انسانی به شمار می‌رود. گروهی از محققان سازمان جهانی بهداشت می‌گویند ردیابی برخی از حیوانات فروخته شده در این بازار، به مناطقی می‌رسد که محل سکونت خفاش‌های ناقل این ویروس بوده‌اند. ویروسی که نزدیک‌ترین نوع به ویروسی است که به بیماری کووید-۱۹ منجر می‌شود. 

اما یک مقام مسؤول چینی می‌گوید که به نظر می‌رسد نمونه‌های دیگری از موارد ابتلا در ووهان در زمان مشابه شیوع در بازار، در منطق دیگری هم مشاهده شده باشند. از این رو این امکان وجود دارد که انتقال از حیوان به انسان در جای دیگری اتفاق افتاده باشد. 

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، تیم سازمان جهانی بهداشت همچنین می‌گوید این دیدگاه که ویروس ممکن است از موسسه ویروس‌شناسی ووهان، آزمایشگاهی با مجموعه‌ای گسترده از نمونه ویروس‌ها به بیرون نشت کرده باشد، محتمل نیست زیرا هیچ شاهدی مبنی بر این که این ویروس در آن آزمایشگاه یا هر آزمایشگاه دیگری در سراسر جهان در زمان آغاز همه‌گیری وجود داشته به دست نیامده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/15804