کد مطلب:15798
تاریخ انتشار:28 بهمن 1399 ساعت 13:04
چاپ چاپ

۱۴۰ تالاب قانون مند شدند / 44 درصد تالاب ها، مستعد غبارخیزی

لاهیجان زاده با تاکید بر اینکه تالاب ها مهم ترین زیست بوم برای حفظ تنوع زیستی، تنظیم اقلیم و تامین معیشت انسان ها است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم بزگداشت پنجاهمین سالگرد انعقاد کنوانسیون رامسر با اشاره به اینکه ۲۵ تالاب ایران در کنوانسیون رامسر ثبت شده است، به پیگیری ثبت هشت تالاب دیگر تاکید کرد و گفت: ۱۴۰ تالاب به مساحت سه میلیون هکتار را قانونمند کردیم.


به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، احمد رضا لاهیجان زاده در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر با تاکید بر اینکه تالاب ها اعجاز خداوند بر روی کره زمین است، گفت: کنوانسیون رامسر، اولین معاهده  بین المللی دنیا در حفظ محیط زیست است و از طرف دیگر، این کنوانسیون بزرگترین شبکه مناطق حفاظت شده دنیا است و هم زمان ۱۷۱ کشور متعهد شدند که ۲۴۰۰ تالاب را به مساحت ۲۵۰ میلیون هکتار حفاظت کنند.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه ۲۵ تالاب ایران در کنوانسیون رامسر ثبت شده است، به پیگیری ثبت هشت تالاب دیگر تاکید کرد و گفت: ۱۴۰ تالاب به مساحت سه میلیون هکتار را قانونمند کردیم.

وی با اشاره به اتمام تدوین برنامه مدیریت جامع ۱۹ تالاب، تصریح کرد: برنامه مدیریت جامع ۱۵ تالاب دیگر نیز درحال نهایی شدن است.

لاهیجان زاده همچنین با اشاره به حفاظت قرق به عنوان کم هزینه ترین و موثرترین کارها، گفت : حفاظت قرق در اراضی مرتعی حاشیه تالاب ها به میزان ۲۸۱ هزار هکتار صورت گرفته است و از توسعه کشاورزی به سمت محدوده تالابی ممانعت کردیم؛ عملیات لایروبی برای انتقال آب به تالاب ها،  نهال کاری و ... را نیز در دستور کار قرار دادیم. 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: درست است که نزول رحمت الهی شرط اول حیات تالاب است اما با کارهایی که انجام دادیم ، آب را به سمت تالاب ها هدایت کردیم.
 
لاهیجان زاده با تاکید بر اینکه تالاب ها مهم ترین زیست بوم برای حفظ تنوع زیستی، تنظیم اقلیم و تامین معیشت انسان ها است، گفت: کنوانسیون رامسر دو ویژگی دارد، نخست اینکه اولین معاهده بین المللی دنیا در حفظ محیط زیست است که در سال 1971 با حضور 18 کشور منعقد شد، پس از آن و تا کنون 171 کشور عضو این کنوانسیون شدند. 

وی با اشاره به دیگر ویژگی کنوانسیون رامسر، گفت: از طرف دیگر، بزرگترین شبکه مناطق حفاظت شده دنیا است . چنین شبکه ای را در جای دیگر نداریم که 171کشور متعهد شوند از 2400 تالاب در 250 میلیون هکتار، حفاظت کنند. 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: از نظر تعداد تالاب های ثبت شده، کشور انگلستان با 175 تالاب رتبه اول را دارد و با توجه به مساحت کشور انگلستان که به اندازه استان خراسان بزرگ پیش از تفکیک، است، تالاب های کوچک نیز پتانسیل ثبت در کنوانسیون رامسر را دارند. پس از انگلستان، مکزیک بیشترین تالاب را به ثبت رسانده است اما از نظر مساحت، کشور بولیوی با 14.8 میلیون هکتار بیشترین مساحت تالابی را دارد.

لاهیجان زاده با اشاره به رامسر سایت های ایران، اظهار کرد:تا کنون 25 تالاب کشور به مساحت یک میلیون و 400 هزار هکتار  در کنوانسیون رامسر ثبت شده است. اکنون نیز پایش کیفیت آب تالاب ها با جدیت پیگیری می شود، نوسانات منابع آب سنجیده می شود و کنترل هوشمند در تالاب ها صورت می گیرد.

وی در ادامه با اشاره به طرح  انتقال آب کارون به شادگان، اظهار کرد: بر این اساس سالانه 150 میلیون مترمکعب آب منتقل می شود. با انتقال این آب از سال گذشته حدود 60هزار هکتار از اراضی جنوب تالاب که سالها آبگیری نمی شد، اکنون آبگیری شده است. خروج آب از تالاب نیز به صورت مدیریت شده صورت می گیرد. درهورالعظیم نیز کارهای بزرگی صورت گرفت و تالابی که تا سال 1394 -95، عمده آن خشک شده بود، اکنون به تالاب بسیار زنده و تاثیرگذار بر معیشت و اقتصاد منطقه تبدیل شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ایجاد 100 مرکز پایش ، پاسگاه محیط بانی، پایگاه اطفاء حریق و مرکز بازدیدکنندگان در تالاب های کشور، اظهار کرد: از توسعه کشاورزی به سمت محدوده تالابی جلوگیری کردیم؛ عملیات لایروبی برای انتقال آب به تالاب ها و نهال کاری در سطح هزار هکتار در استان سیستان و بلوچستان، نیز از دیگر اقداماتی است که انجام دادیم.

لاهیجان زاده افزود: از سه میلیون و 400 هزار هکتار تالابی که در کشور شناسایی کردیم، یک میلیون و 463 هزار هکتار معادل 44 درصد از آن مستعد و دارای پتانسیل غبارخیزی است؛ 50 درصد از آن در استان های سیستان و بلوچستان و کرمان است بنابراین 370 میلیون یورو ظرف چهار سال گذشته اختصاص پیدا کرده برای این امر بنابراین در دو میلیون هکتار عملیات اجرایی قرار گرفته است. پنج میلیون و 600 هزار متر مکعب لایروبی و به سازی مسیرها انجام شده است.

وی بر اقدامات کلان کشور برای حفاظت و احیای تالاب ها اشاره کرد و گفت: تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه در آغاز بکار دولت یازدهم، تصویب آیین نامه دولت درمورد نحوه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور (1394)، تصویب قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب ها توسط مجلس شورای اسلامی (1396) و آئین نامه اجرایی آن (1397) و تشکیل ستاد ملی دولت برای هماهنگی و مدیریت تالاب های کشور (1397) از اقدامات صورت گرفته است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد که برنامه ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی (CEPA) نیز در 27 استان در حال انجام است.

لاهیجان زاده همچنین با تاکید بر عوامل تخریب و تهدید تالاب ها در جهان، گفت: تغییرات آب و هوایی، افزایش فشار انسان بر و آلودگی به مواد مغذی از عوامل تخریب و تهدید تالاب ها در جهان هستند و تغییر کاربری اراضی تالابی، تغییر در کمیت آب، تغییر در کیفیت آب، بهره برداری بیش از حد از از منابع تالاب و گونه های غیربومی مهاجم، از فرآیندهای تاثیرگذار در تالاب ها هستند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/15798