کد مطلب:15791
تاریخ انتشار:27 بهمن 1399 ساعت 12:10
چاپ چاپ

تلاش برای حفاظت از کوه سیاه و پلنگ ایرانی

گونه ثبت شده جوان و در سلامت کامل است که این مهم نشان می‌‎دهد کوه سیاه، منطقه‌ای بسیار مستعد برای پلنگ ایرانی است.

برنامه پایش پلنگ ایرانی با هدف شناسایی گونه و زیستگاه‌‏های آن در استان بوشهر آغاز شد و ارتقای منطقه شکار ممنوع کوه سیاه به حفاظت شده در اولویت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر قرار دارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان بوشهر ، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اظهار کرد: مناطق کوهستانی استان بوشهر از زیستگاه‌‎‏های بکر پلنگ ایرنی است که برای حفاظت از آنها ویژه برنامه‎های متنوعی تدوین شده‌است، زیرا این گونه در زنجیره غذایی طبیعت و تعادل اکولوژیک نقش قابل توجهی ایفا می‎کند.

فرهاد قلی نژاد تصریح کرد: در روزهای گذشته نیز برای چندمین بار دوربین‎های تله‌ای اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر حضور گونه‎ای جوان از پلنگ ایرانی در منطقه شکار ممنوع کوه سیاه دشتستان را به ثبت رساندند.

وی یادآور شد: گونه ثبت شده جوان و در سلامت کامل است که این مهم نشان می‌‎دهد کوه سیاه، منطقه‌ای بسیار مستعد برای پلنگ ایرانی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه احداث پاسگاه محیط بانی برای استقرار ماموران اجرایی از پروژه‌‎های مصوب است، گفت:  این پاسگاه با حضور مسئولان محلی و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در بخش بوشکان شهرستان دشتستان آغاز به کار کرد.

قلی نژاد با تاکید بر اینکه دام‌‎های مردم می‎توانند همچنان از چراگاه‎های موجود استفاده کنند، گفت: با این حال باید چرای دام و مرتع‌‏ها نیز مدیریت شود تا گونه‏‌های حیات وحش زیست کنند و مردم  نیز بتوانند به زندگی عادی بپردازند.

وی افزود: در این زمینه برنامه‎های آموزشی متنوعی در منطقه در دست اجرا است و ساکنان منطقه و بویژه عشایر نقشی مهم در حفاظت از پلنگ ایرانی ایفا می‌کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یادآور شد: دبیرخانه حفاظت از پلنگ ایرانی برای حفاظت از این گونه در سال ۹۸ در شهرستان دشتستان آغاز بکار کرد و در این مسیر، آموزش‌‎های متنوعی برای مناطق میزبان پلنگ ایرانی تدارک و اجرا شد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/15791