کد مطلب:15750
تاریخ انتشار:20 بهمن 1399 ساعت 11:37
چاپ چاپ

حس بویایی مبتلایان به کووید ۱۹ را چطور بازگردانیم؟

به گفته متخصصان، این علامت حتی قابل اعتمادتر از آزمایش PCR است که نتیجه آن می‌تواند منفی کاذب باشد.

مطالعات نشان می‌دهد که قرار گرفتن مکرر در معرض انواع رایحه می‌تواند به برگرداندن حس بویایی افرادی که دچار عفونت‌های ویروسی شده‌اند، کمک کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از نشریه پزشکی MedScape، از دست دادن بویایی یکی از رایج‌ترین علائم کووید ۱۹ است و از همه مهم‌تر، بهترین پیش‌بینی‌کننده ابتلا به این بیماری نیز محسوب می‌شود.


به گفته متخصصان، این علامت حتی قابل اعتمادتر از آزمایش PCR است که نتیجه آن می‌تواند منفی کاذب باشد.


این نکته ثابت شده که حدود ۵۰ درصد بیماران، حس بویایی و چشایی خود را طی دو تا سه هفته به طور کامل بازمی‌یابند. برخی از بیماران اما پاروزمیا را تجربه می‌کنند؛ عارضه‌ای که طی آن افراد دچار انحراف شدید در بویایی و یا اغلب دچار احساس بوی ناخوشایند می‌شوند. با این حال توانبخشی بویایی ممکن است به افراد کمک کنند که بویایی خود را بازیابند.


توانبخشی بویایی روشی است که توانایی تشخیص بوها و ایجاد تمایز بین آنها را بهبود می‌بخشد. قالب سنتی این روش، استفاده از چهار رایحه گل میخک، گل رز، لیمو و اکالیپتوس بوده است. با این حال، افراد می‌توانند رایحه‌هایی را انتخاب کنند که برای آنها خوشایند است. از جمله قهوه آسیاب‌شده، نارگیل و وانیل. در این روش، هر عصاره دو بار در روز به مدت ۱۰ ثانیه توسط بیمار استشمام می‌شود.

با این حال اگر فردی به شکل طولانی‌مدت حس بویایی خود را از دست داده است، ممکن است لازم باشد از پزشک خود بیشتر مشاوره بگیرد؛ به خصوص اگر تحریف بویایی معروف به پاروزمیا را تجربه می‌کند.


محققان سایر روش‌های درمانی از جمله ویتامین A، مکمل‌های امگا ۳، یا درمان‌های مختلف استروئیدی را نیز پیشنهاد کرده‌اند. اما توانبخشی بویایی ساده‌ترین و بی‌عارضه‌ترین روش برای بازگرداندن حس بویایی است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/15750