کد مطلب:15721
تاریخ انتشار:15 بهمن 1399 ساعت 01:13
چاپ چاپ

گرمایش زمین ممکن است جهش‌های ژنتیکی را خطرناک‌تر کند

محققان اظهار کردند، گونه‌های دارای جهش و بدون جهش به یک اندازه از محیط استرس‌زا رنج می‌بردند.

محققان سوئدی در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند آب و هوای گرم جهانی می‌تواند کاری کند جهش‌های ژنتیکی به دلیل تاثیر مضرشان بر روی عملکرد پروتئین عواقب شدیدتری بر سلامتی اُرگانیسم‌ها داشته باشند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از فیز، این امر ممکن است عواقب زیادی بر توانایی بقا و سازگاری اُرگانیسم‌ها با زیستگاه‌های تغییر یافته در آینده داشته باشد. این مطالعه توسط محققان دانشگاه "اوپسالا" سوئد انجام و در مجله "Proceedings of the Royal Society B" منتشر شده است. به دلیل تغییرات مداوم آب و هوا، محیط‌های طبیعی نیز با سرعت بیشتری در حال متحول شدن هستند و این موضوع شرایط زندگی جدیدی را برای بسیاری از گونه‌ها به ارمغان می‌آورد.

"دیوید برگر"(David Berger) از دانشکده زیست شناسی و ژنتیک دانشگاه اوپسالا گفت: در طولانی مدت، ارگانیسم ها باید از نظر ژنتیکی با این تغییرات سریع محیطی سازگار شوند در غیر این صورت ممکن است از بین بروند. این سازگاری می‌تواند توسط جهش‌هایی ایجاد شود که باعث تغییراتی در ژنوم می‌شود که در محیط جدید برای جاندار سودمند است اما اغلب جهش‌ها عواقب منفی برای گونه دارند.

در این مطالعه که با همکاری محققان دانشگاه لوند انجام شد، مدل‌های نظری نحوه عملکرد پروتئین‌ها با نتایج حاصل از آزمایشات مقایسه اثر جهش‌ها در اشکال مختلف ارگانیسم ها در زیستگاه‌های مختلف، ترکیب شده است. محققان روی سوسک‌های حامل جهش‌های جدید آزمایشاتی را انجام دادند اما همچنین نتایج مطالعات مشابه قبلی را که بر روی میکروارگانیسم‌های تک سلولی انجام شده بود را نیز مورد بررسی قرار دادند.

با ترکیب همه این اطلاعات، محققان توانستند نحوه رشد موجودات زنده در محیط‌های مختلف قبل و بعد از تولید جهش‌ها را درک کنند. بیش از همه، هدف این بود که دریابیم آیا شرایط محیطی که نوعی استرس را به گونه تحمیل می‌کند باعث می‌شود اثرات مخرب جهش‌ها بیشتر شود یا کمتر. بنابراین محققان دما را دستکاری کردند تا دریابند این موضوع چه تاثیری دارد.

محققان اظهار کردند، گونه‌های دارای جهش و بدون جهش به یک اندازه از محیط استرس‌زا رنج می‌بردند. اما هنگامی که آنها در مطالعه دیگر دما را دستکاری کرده بودند، دریافتند که دمای بالاتر، اثراتش در گونه‌های جهش یافته(نسبت به گونه‌های فاقد جهش) بسیار بیشتر است.

این مطالعه نشان می‌دهد که اگر محاسبات هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم(IPCC) در مورد گرم شدن کره زمین تا ۲-۴ درجه سانتیگراد در قرن پیش رو به واقعیت تبدیل شود، ممکن است نتیجه آن دو برابر شدن اثرات مضر جهش‌های ژنتیکی جدید در گونه‌های گرمسیری باشد. از آنجا که جهش‌ها به طور ارثی رخ می‌دهند و در هر نسل جدید ایجاد می‌شوند، در صورت افزایش دمای کره زمین شاهد افزایش قابل توجه در اثرات مخرب آنها بر سازگاری ارگانیسم‌ها خواهیم بود. نتایج یافته‌های ما ممکن است برای درک چگونگی تأثیر گرم شدن کره زمین بر تنوع زیستی مهم باشد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/15721